Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk przekonywał wczoraj posłów, że drogi powstają w dobrym tempie. Sejm nie usłyszał jednak żadnych konkretów dotyczących sytuacji na dwóch kluczowych odcinkach autostrady między Łodzią a Warszawą, które chcą opuścić Chińczycy.

Reklama

Dokończenie budowy w trybie bezprzetargowym nie byłoby precedensem. Na taki scenariusz zdecydowała się Wrocław, gdy miasto usunęło z budowy stadionu wykonawcę i dokończenie budowy powierzył innemu. Spór o tę decyzję trafił do Komisji Europejskiej i ewentualna przegrana będzie oznaczała potężne odszkodowanie.

Sami prezesi największych firm budowlanych pytani przez naszą redakcję odpowiadają, że nadal jest realne, że autostrada będzie przejezdna w czerwcu 2012.

– Wymaga to wejścia na budowę w najbliższych kilkunastu dniach i pracy na trzy zmiany – mówi prezes Bu-dimexu Dariusz Blocher. Nieoficjalnie usłyszeliśmy, że w tym wariancie koszt budowy urośnie nawet od 600 mln do 1 mld więcej niż cena ustalona z Chińczykami – czyli 1,3 mld.

Rosną wątpliwości co do wiarygodności firmy COVEC. Z nimi samymi nie ma żadnego kontaktu, a obsługująca ich firma PR argumentuje, że w raportach renomowanego portalu z branży budowlanej „Engineering News Report” to 127. koncern pod względem wielkości w Azji. Prosta weryfikacja wskazuje, że rzekomo renomowany portal należy... do tej samej firmy, która jest właścicielem domeny Covec.com, czyli Network Solutions llc. Ta amerykańska firma oferuje usługi w internecie, np. właśnie tworzenie powiązanych ze sobą stron WWW, aby dodawać wiarygodności swoim klientom. Z oryginalnych dokumentów finansowych chińskiego COVEC wynika, że cały jego obrót w 2009 r.(przy minimalnym zysku) to ok. 1,7 mld zł – czyli tylko nieco więcej niż wartość kontraktu na budowę dwóch odcinków A2.

Co wiadomo pewnego o samym COVEC? Istnieje od 1987 r., a od kilku lat jego jedynym udziałowcem jest China Railway Group Limited.

– Kondycję samego COVEC oceniamy na 5, czyli znacznie gorzej niż średnia dla całej branży budowlanej w Chinach. (skala od 1 do 10, średnia dla branży – 7). Jeszcze gorzej oceniamy kondycję finansową firmy China Railway, z którymi są powiązani kapitałowo – mówi „DGP” Tomasz Starzyk z renomowanej wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet.