Na zimówkach szybciej się zatrzymasz, ruszysz z miejsca i bezpiecznie przejedziesz zakręt. Gumy zimowe przez to, że są zrobione z miękkiej mieszanki, lepiej przylegają do drogi. Już przy 7 stopniach Celsjusza opony letnie nie pracują, jak powinny - po prostu twardnieją, więc łatwiej o poślizg.

>>>Myślisz, że umiesz wyprzedzać?

Popularne opony całosezonowe nadają się co najwyżej na miesiące przejściowe, między porą ciepłą i suchą, a zimną i mokrą. Ich uniwersalność w nawałnicy śnieżnej to bzdura.

>>>Zobacz, jak ruszać i jeździć zimą

Dobrze, kiedy zimówki są węższe od letnich, po to, by samochód lepiej "rozcinał" śnieg i mocniej stał na ziemi. Przy bardzo kopnym śniegu lub wyprawie w góry dobrze mieć ze sobą łańcuchy. Łopata też może się przydać.

>>>O łańcuchach, które wyciągają z kłopotów

Nie warto oszczędzać i montować zimówek tylko na osi napędowej. Kombinacja zimowych opon na przednim napędzie i letnich z tyłu sprawi, że samochód obróci się jak w młynie. Natomiast zimówki z tyłu, a letnie z przodu to najlepszy sposób na wjechanie do rowu - letnie koła nie pozwolą dobrze kierować autem na zakręcie.

>>>Przygotuj samochód do jazdy zimą

Korzystając z opon zimowych i letnich, wzrasta żywotność obu kompletów. Para opon, która w zeszłym sezonie jeździła z przodu, teraz powinna być założona na tylną oś. Po co? Dla równomiernego zużycia bieżnika.

>>>Kochasz swoje dzieci? To kup im fotelik!

Jeśli latem jeździmy na kołach aluminiowych, warto na zimę do opon kupić stalowe felgi - sól i błoto nie zniszczą znacznie droższych "alusów".

>>>A Ty umiesz hamować na śliskim?

Uwaga o ciśnienie w oponach trzeba dbać przez cały rok i sprawdzać co najmniej raz w miesiącu.























Reklama

"W zimie obserwujemy zwykle duże wahania temperatur. Dlatego szczególnie ważne jest, by pamiętać o sprawdzaniu ciśnienia w oponach częściej niż w okresie letnim. W warunkach zimowych, w porównaniu z ciśnieniem w temperaturze 20°C, obniżająca się temperatura powoduje spadek ciśnienia w oponach:

• ok. 0,2 bara w temperaturze 0°C

• ok. 0,3 bara w temperaturze -10°C

• ok. 0,4 bara w temperaturze -20°C

Reklama

Wiadomo, że tak jak nie jest możliwe bieżące dostosowywanie ciśnienia do aktualnego obciążenia pojazdu, trudno byłoby to również robić w przypadku zmieniającej się często temperatury w zimie. Kiedy bardzo niskie temperatury utrzymują się przez jakiś czas, zaleca się zwiększyć ciśnienie o 0,2 bara. Należy pamiętać, aby wyrównać ciśnienie do zalecanego przez producenta samochodu, kiedy temperatura znów się podniesie.

Zalecamy zawsze stosowanie ciśnienia przewidzianego przez producenta auta dla danego modelu samochodu. Informacje dotyczące ciśnienia można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu lub odczytać z naklejki znajdującej się na bocznej części drzwi lub na wewnętrznej stornie klapki od wlewu paliwa. Sprawdzenie oraz wyrównanie ciśnienia można również powierzyć specjaliście w serwisie oponiarskim” - powiedział Leszek Szafran, dyrektor ds. handlowych Grupy Goodyear Polska.

>>>Test! Oto najlepsze i najgorsze zimówki







p