Oto najcenniejszy Rolls-Royce. Należał do generała Sikorskiego. ZDJĘCIA
1 - Dwunastocylindrowy silnik i podwozie z brytyjskiej fabryki RR przetransportowano do Paryża, gdzie francuska firma Vanvooren zajmująca się budową nadwozi skonstruowała jedyny w swoim rodzaju egzemplarz phantoma III - to jedyny na świecie kabriolet stworzony na dwuosobowej wersji tego auta - mówi dziennik.pl Szczepan Mroczek z magazynu "Top Gear".
BMW
2 Samochód wyróżnia nisko pochylona przednia szyba, całkowicie chowany pod karoserią materiałowy dach, smukły tył i wnętrze zaprojektowane według wymagań Sikorskiego.
Szczepan Mroczek, magazyn "Top Gear"
3 Auto dotarło do Warszawy w 1937 roku. Na początku II Wojny Światowej generał razem z samochodem znalazł się w Szkocji.
Szczepan Mroczek, magazyn "Top Gear"
4 Po tragicznej śmierci Sikorskiego w 1943 roku niezwykły rolls błądził po świecie, by ostatecznie trafić do kolekcji najbogatszego obecnie Brytyjczyka lorda Anthony’ego Bamforda (biznesmen jest właścicielem firmy JCB produkującej m.in. koparki i najróżniejszej maści sprzęt ciężki; twórcą firmy był jego ojciec Joseph Cyril Bamford).
Szczepan Mroczek, magazyn "Top Gear"
5 Samochód Sikorskiego pierwotnie był czarny, ale brytyjski bogacz przemalował go na wymyślony przez siebie lakier o głębokim bordowym odcieniu - nazwał go Bamford Claret.
Szczepan Mroczek, magazyn "Top Gear"
6 Takim lśniącym rollsem z proporcami polskiego rządu i orłem białym w koronie angielski arystokrata zachwycił jury konkursu najwspanialszych pojazdów zabytkowych świata - Concorso di Eleganza w Villa d'Este nad jeziorem Como w północnych Włoszech (impreza organizowana od 1929 roku). Zabytkowy luksusowy kabriolet Sikorskiego został uznany za najcenniejszy i najładniejszy okaz phantoma, jaki pojawił się na tej imprezie.
Szczepan Mroczek, magazyn "Top Gear"
7 Warto wspomnieć, że lord Anthony Bamford to miłośnik motoryzacji, w którego zbiorach znajduje się lagonda rapide drophead coupé z 1938 roku - jedna z tuzina wyprodukowanych. Auto po wypadku w 1941 roku naprawiono i wyposażono w gaźnik używany w wyścigach Le Mans w 1939 roku.
Szczepan Mroczek, magazyn "Top Gear"
8 Brytyjskie media donoszą także, że lord jest jedynym prywatnym właścicielem dwóch ferrari 250 GTO. Zaś Jaguar jakiś czas temu wypożyczał od niego słynny model d-type - brytyjska marka w 1957 roku, wystawiając w Le Mans te samochody, zdobyła 1, 2, 3, 4 i 6 miejsce.
BMW / Alex Schelbert
9 Pojazd JCB DIESELMAX wyposażony w dwie jednostki wysokoprężne (znane ze sprzętu JCB) w 2006 roku rozpędził się do ponad 563 km/h, ustanawiając rekord prędkości dla silników Diesla. Rok temu Bamford sprawił sobie McLarena P1 w żółtym kolorze, z którego słyną produkowane przez JCB koparki.
Szczepan Mroczek, magazyn "Top Gear"
10
Szczepan Mroczek, magazyn "Top Gear"
11
BMW
12
Szczepan Mroczek, magazyn "Top Gear"
13
Szczepan Mroczek, magazyn "Top Gear"
14
Szczepan Mroczek, magazyn "Top Gear"
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję