Nowy opel astra z Polski jako pierwszy dostanie przełomowe reflektory. ZDJĘCIA
1
Opel twierdzi, że po latach przygotowań nowy, opatentowany, w pełni diodowy system oświetlenia IntelliLux jest gotowy do produkcji. Pierwszym autem, który go dostanie będzie odwieczny rywal golfa. Reflektory nowej astry zostaną wyposażone w 16 segmentów LED - po 8 z każdej strony auta.
Światła najnowszego Opla potrafią automatycznie dostosować długość i rozkład wiązki świetlnej do sytuacji na drodze, a snop światła przecinający noc ma barwę zbliżoną do światła dziennego. Przynajmniej tak twierdzą konstruktorzy.
Opel
2 System współpracuje z przednią kamerą Opel Eye, której zadaniem jest między innymi wykrywanie obecności innych pojazdów w ruchu. Na podstawie obrazu rejestrowanego przez kamerę poszczególne segmenty diodowe, które mogłyby oślepić kierowców nadjeżdżających z przeciwka, są wyłączane i włączane w odpowiednich momentach.
Opel
3 Gdy tylko nowa astra opuści obszar zabudowany, światła "długie" świecą przez cały czas, a przełączaniem ze świateł drogowych na mijania i odwrotnie zajmuje się automatyka. W opinii naukowców z politechniki w Darmstadt takie rozwiązanie poprawia bezpieczeństwo. Przeprowadzone przez uczonych badanie świateł diodowych wykazało, że przy prędkości 80 km/h obiekty na poboczu drogi stają się widoczne dla kierowcy z odległości o 30-40 metrów większej niż w przypadku samochodu z tradycyjnymi reflektorami halogenowymi lub ksenonowymi. Daje to kierowcy około 1,5 sekundy więcej czasu na reakcję, na przykład gdy na jezdnię nagle wybiegnie zwierzę.
Opel
4 W przypadku nowej astry kiedy system Opla wykryje światła samochodu nadjeżdżającego z naprzeciwka lub światła auta poprzedzającego, poszczególne diody w odpowiednich strefach są wyłączane, tak aby światło "omijało" przestrzeń wokół tych pojazdów. Pozostała część drogi i jej otoczenia nadal są jasno oświetlone. W efekcie samochód ze słabymi światłami jadący przed astr ą ma drogę częściowo oświetlaną przez reflektory Opla…
Opel / HARALD DAWO
5
Co ciekawe, system proponowany przez Opla sam potrafi rozpoznać, czy samochód znajduje się w obszarze zabudowanym czy na autostradzie. Nie potrzebuje do tego danych z nawigacji - astra także pod tym względem będzie pionierem.
Oprócz automatycznych ustawień świateł mijania i świateł drogowych diodowy system IntelliLux oferuje również tryb autostradowy - snop światła ma sięgać znacznie dalej i w ten sposób umożliwiać kierowcy szybszą reakcję na zachowania innych użytkowników drogi.
Opel
6
W opinii konstruktorów diody charakteryzują się znacznie dłuższą żywotnością w porównaniu z żarówkami halogenowymi lub ksenonowymi. Kolejna zaleta systemu polega na wyeliminowaniu mechanicznego ruchu elementów reflektora.
- Poszczególne segmenty diodowe włączają się i wyłączają w zależności od sytuacji, co także przyczynia się do wydłużenia trwałości reflektorów powyżej okresu eksploatacji całego samochodu - mówią przedstawiciele Opla.
Czego jeszcze mogą spodziewać się kierowcy po najnowszej generacji astry? Wymiary? Silniki?
Opel
7 Wiadomo, że auto stało się krótsze o 49 mm, niższe o 26 mm, a o 23 mm zmniejszony został rozstaw osi. Niemniej jednak, Opel obiecuje bardziej przestronne wnętrze, w tym o 34 mm więcej miejsca na nogi. To nie są czary - pod karoserią kryje się odpowiedź Opla na modułową platformę MQB VW. Rozwiązanie zaproponowane przez markę należącą do General Motors nazwano D2XX. Nowa platforma GM sprawia, że astra V generacji jest lżejsza w zależności od silnika od 120 kg do nawet 200 kg! Dla porównania obecny golf jest lżejszy od poprzednika o 100 kg.
Opel
8 Konstruktorzy zapewniają, że zastosowanie nowej platformy przełożyło się na obniżenie środka ciężkości i zmniejszenie kosztów związanych z produkcją nowego kompaktowego Opla z Gliwic. Odchudzenie oraz zupełnie nowa konstrukcja to również lepsza zwrotność auta i skromniejsze spalanie.
Opel / www.weigl.biz
9
Moc? Wiadomo, że Opel planuje nową astrę z trzema turbodoładowanymi jednostkami benzynowymi i trzema wysokoprężnymi. Pierwsze trio składa się z silnika trzycylindrowego 1.0/105 KM oraz dwóch czterocylindrowych 1.4/145 KM i 1.6/200 KM. Turbodiesel 1.6 będzie do wyboru w trzech poziomach mocy - 95 KM, 140 KM i 170 KM.
Który silnik wybrać? Jak spisuje się trzycylindrowa jednostka w nowym Oplu?
Opel
10 - W czasie pierwszych jazd testowych astrą V miałem do porównania modele z dwoma nowymi turbodoładowanymi silnikami - 1.0/105 KM i 1.4/145 KM oraz Astry poprzedniej generacji z wolnossącą 115-konną jednostką napędową 1,6 l i turbodoładowaną 1.4/140 KM. Kultura pracy 3-cylindrowego silnika jest bardzo dobra, a osiągi auta na potrzeby codziennej eksploatacji więcej niż wystarczające - mówi dziennik.pl Maciej Ziemek, juror Car of the Year. - Dzięki temu, że astra przeszła drastyczną kurację odchudzającą i jej masa własna jest teraz średnio o 120 kg mniejsza, w każdej wersji silnikowej - nawet 1.0 Turbo - prowadzi się bardziej dynamicznie niż dotychczasowy model - wyjaśnia Ziemek.
Opel
11
Jeśli chodzi o wyposażenie to nowa astra będzie jednym z pierwszych modeli Opla z systemem łączności internetowej opel onstar, który zapewni pomoc i kontakt ze służbami ratunkowymi przez 24 godziny na dobę, 365 dni w roku.
Nowy opel astra oficjalnie zadebiutuje w czasie wrześniowego salonu samochodowego we Frankfurcie.
To będzie już 11. pokolenie kompaktowego samochodu tej niemieckiej marki. Na głównego producentem auta została wybrana fabryka w Gliwicach, która już we wrześniu 2015 roku zajmie się seryjnym wytwarzaniem pięciodrzwiowego hatchbacka z gamy nowej astry, czyli modelu najczęściej wybieranego przez kierowców.
Opel
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję