Znika jak kameleon! Tak rozpoznasz nieoznakowany radiowóz ITD. ZDJĘCIA
1 Dziennik.pl dowiedział się, że w czasie Wszystkich Świętych i w Zaduszki na polskich drogach pojawią się nieoznakowane samochody Inspekcji Transportu Drogowego wyposażone w fotoradary. Flota składa się z fordów mondeo i focusów kombi (czarne, granatowe i srebrne). Ile ich jest obecnie i jak można je rozpoznać?
CANARD / Mariusz Kubiak
2 Obecnie flota nieoznakowanych radiowozów składa się z 29 aut. Każdy z tych samochodów można rozpoznać. Po pierwsze - z atrapy chłodnicy wstaje widoczna gołym okiem głowica radaru. W praktyce aparatura uwiecznia na zdjęciach tylko te pojazdy, które przekraczają prędkość dozwoloną o więcej niż 20 km/h.
CANARD / Mariusz Kubiak
3 Pod rejestracją widać dwie duże lampy błyskowe - służą do doświetlania zdjęć w gorszych warunkach atmosferycznych.
CANARD / Mariusz Kubiak
4 Na dachu lub klapie bagażnika samochodu łatwo można zauważyć stojące obok siebie dwie, trzy lub nawet cztery anteny. Do czego służy taki zestaw?
CANARD / Mariusz Kubiak
5 Jedna antena to CB, pozostałe (GSM) służą do automatycznego przesyłania zdjęć - fotografie są przesyłane za pośrednictwem sieci komórkowej szyfrowanym połączeniem bezpośrednio do centrali systemu Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). Jak polują?
CANARD / Mariusz Kubiak
6 Na autostradach samochód ITD uzbrojony w fotoradar jeździ prawym pasem i fotografuje auta, które go wyprzedzają. Kierowcy nieświadomie wpadają w sidła radaru. O przekroczeniu prędkości i mandacie dowiedzą się za jakiś czas z listu.
CANARD / Mariusz Kubiak
7 Rejestracja - numery rejestracyjne wszystkich samochodów wykorzystywanych przez inspektorów ITD zaczynają się literami WE, a kończą CW lub CE.
CANARD / Mariusz Kubiak
8 Obiektyw - urządzenie umieszczone tuż za przednia szybą pojazdu, służy do rejestracji wykroczeń.
CANARD / Mariusz Kubiak
9 Urządzenie rejestrujące jest zainstalowane w bagażniku nieoznakowanego samochodu ITD. Co ciekawe system zainstalowany na pokładzie auta to nic innego jak rozłożony na części pierwsze klasyczny fotoradar widywany przez kierowców np. na trójnogu przy drodze.
CANARD / Mariusz Kubiak
10 Zdarza się, że nieoznakowane auta inspekcji parkują w przydrożnych zatoczkach lub poboczach i w ten sposób łapią kierowców. Taka praktyka wzbudziła nawet kontrowersje…
CANARD / Mariusz Kubiak
11 Kontrowersje budziło to, że w tym momencie działały jak klasyczny fotoradar umieszczony na maszcie, z tą różnicą, że nie było żadnego ostrzeżenia o pomiarze prędkości (gdy kierowca zbliża się do urządzenia stacjonarnego, informuje go o tym znak).
CANARD / Mariusz Kubiak
12 Dlatego jakiś czas temu rzecznika praw obywatelskich prof. Irena Lipowicz w wystąpieniu skierowanym do ministra transportu sugerowała, że inspekcja wykorzystuje swoje nieoznakowane radiowozy niezgodnie z prawem. Szef GITD Tomasz Połeć stwierdził, że jeśli pani rzecznik nie podobają się jego nieoznakowane radiowozy, to należałoby odtajnić też wszystkie inne. Nie tylko GITD, ale i policji, Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej czy służby więziennej. Efekt? Samochody Inspekcji dalej są zamaskowane i wtapiają się w otoczenie jak kameleony.
CANARD / Mariusz Kubiak
13
CANARD / Mariusz Kubiak
14
CANARD / Mariusz Kubiak
15
CANARD / Mariusz Kubiak
16
CANARD / Mariusz Kubiak
17
CANARD / Mariusz Kubiak
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję