Akumulator to przeżytek! Zobacz wynalazek inżynierów Volvo. ZDJECIA
1 Uczeni łamali głowy nad rozwiązanie problemu dużych, ciężkich i drogich akumulatorów stosowanych obecnie w autach elektrycznych i hybrydowych - przy zachowaniu porównywalnej pojemności i mocy. Badania trwały trzy i pół roku. W ich wyniku powstały specjalne panele, w które wyposażono eksperymentalny egzemplarz Volvo S80.
Volvo
2 Nowe rozwiązanie to połączenie nanomateriału, powstałego z włókien węglowych i żywicy polimerowej, oraz kondensatorów dużej pojemności (tzw. superkondensatorów). Jak zapewniają twórcy sprasowane włókna węglowe pozwalają się dowolnie kształtować, co pozwala dopasować kształt baterii do karoserii i wykorzystać każdy fragment wolnego miejsca (panele drzwiowe, pokrywa bagażnika, kosz koła zapasowego).
Volvo
3 Jak powstają nowe akumulatory? Kolejne warstwy włókien najpierw są ze sobą sklejane, następnie formowane w pożądany kształt a na koniec utrwalane w piecu. Superkondensatory są zintegrowane z wierzchnią warstwą materiału. Twórcy podkreślają, że może on być użyty praktycznie w dowolnym miejscu w aucie, całkowicie zastępując obecne akumulatory.
Volvo
4 Tak zbudowane baterie gromadzą energię odzyskiwaną podczas hamowania, można je też ładować z sieci elektrycznej. Dotychczasowe eksperymenty pokazały, że nowy materiał nie tylko potrafi naładować się szybciej niż tradycyjne baterie, ale też jest mocniejszy i bardziej elastyczny.
Volvo
5 Na razie w Volvo powstały dwa próbne komponenty: pokrywa bagażnika oraz osłona silnika. Są testowane w modelu Volvo S80. Inżynierowie szwedzkiej marki twierdzą, że zamieniona w baterię klapa bagażnika, sama sterowana elektrycznie, może z powodzeniem zastąpić obecnie stosowane akumulatory. Jest lżejsza od tradycyjnej pokrywy, dzięki temu spada masa auta.
Volvo
6 "Elektryczna" klapa silnika może zaś przy okazji posłużyć jako belka usztywniająca (znana z samochodów sportowych) oraz akumulator wykorzystywany przez system start-stop. Jest przy tym o ponad połowę lżejsza i ma pojemność wystarczającą do zasilania 12-woltowej sieci w samochodzie.
Volvo
7 Konstruktorzy tego rozwiązania oceniają, że zastąpienie stosowanego obecnie układu akumulatorów nowym materiałem pozwoli na obniżenie całkowitej masy samochodu o 15 procent. Ma to przełożyć się na obniżenie kosztów produkcji i utrzymania auta; także środowisko naturalne odetchnie.
Volvo
8
Volvo
9
Volvo
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję