Legendy PRL! Karty z gołymi panienkami i... hity polskiej motoryzacji
1 Warszawa M20, czyli pierwszy samochód produkowany seryjnie po wojnie. Historia zaczęła się w 1951 r. - z taśm fabryki na Żeraniu zjechała pierwsza warszawa. Nie był to jednak pojazd krajowej myśli technicznej - powstawał dzięki radzieckiej licencji. Pierwowzorem był gaz M20 pobieda, który w Związku Radzieckim był wytwarzany na licencji Forda.
Agencja Gazeta / Fot. Tomasz Staczak Agencja Gazeta
2 Podpisanie umowy licencyjnej pomiędzy naszym krajem a sąsiadem ze wschodu nastąpiło 22 lipca 1950 r. Data nie była przypadkowa, bo w tym dniu obchodzono rocznicę ogłoszenia Manifestu PKWN. Ostatecznie wytwarzanie Warszawy zakończono w 1973 r., po wyprodukowaniu ponad 250 tys. aut w różnych odmianach nadwoziowych.
Agencja Gazeta / Fot. Tomasz Staczak Agencja Gazeta
3 Niewielu wie, że oprócz syreny po wojnie produkowano jeszcze jedno całkowicie polskie auto osobowe - był nim mikrus. 22 lipca 1957 r. zaprezentowano dwa egzemplarze mikrusa MR300. Do września powstała seria próbna, a w 1958 roku wyprodukowano 100 sztuk...
Agencja Gazeta / Fot. Tomasz Staczak Agencja Gazeta
4 Samochody były sprzedawane prywatnym właścicielom, którzy później opisywali przebieg użytkowania. Auto opracowane zostało wspólnie przez zakłady WSK w Mielcu (nadwozie) i WSK w Rzeszowie (skonstruowanie silnika)
Agencja Gazeta / Fot. Tomasz Staczak Agencja Gazeta
5 Zastava 1100p prosto z Jugosławii i marzenie dorosłych i dzieci rower "składak"
Agencja Gazeta / Fot. Tomasz Staczak Agencja Gazeta
6 Miś, ten słynny Miś :)
Agencja Gazeta / Fot. Tomasz Staczak Agencja Gazeta
7 Syreny nie trzeba przedstawiać nikomu... Ówczesna pani domu ze zdobyczami - papierem toaletowym i siatką pomarańczy
Agencja Gazeta / Fot. Tomasz Staczak Agencja Gazeta
8 Piesek bujający głową :)
Agencja Gazeta / Fot. Tomasz Staczak Agencja Gazeta
9 Syrena z dumną naklejką :)
Agencja Gazeta / Fot. Tomasz Staczak Agencja Gazeta
10 Motocykl WSK produkowany w Świdniku
Agencja Gazeta / Fot. Tomasz Staczak Agencja Gazeta
11 Fiat 125p - w czasach PRL synonim luksusu i komfortu, marzenie wszystkich Polaków. W pierwszej kolejności ten samochód mogli kupić oficjele partyjni lub osoby płacące w dolarach. Jako że popyt przewyższył podaż, szybko wprowadzono przedpłaty. Podstawą do rozpoczęcia produkcji fiata 125p na Żeraniu było podpisanie 22 grudnia 1965 roku umowy licencyjnej między włoskim koncernem motoryzacyjnym Fiat i centralą handlu zagranicznego Motoimport (reprezentującą polski przemysł motoryzacyjny). Na mocy umowy w Polsce miała rozpocząć się produkcja nowoczesnego samochodu klasy średniej, który miał zastąpić przestarzałe warszawy i syrenki.
Agencja Gazeta / Fot. Tomasz Staczak Agencja Gazeta
12 Motorower romet komar - był produkowany w Bydgoszczy
Agencja Gazeta / Fot. Tomasz Staczak Agencja Gazeta
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję