Geely wchodzi z biznesem do Polski

Geely debiutuje w Polsce dzięki współpracy z dystrybutorem Jameel Motors Poland. W pierwszej fazie ekspansji pojawią się dwa SUV-y: Geely EX5 oraz ładowana z gniazdka hybryda plug-in w kompaktowym nadwoziu.

Reklama

Założycielem i właścicielem chińskiego koncernu jest Eric Li, czyli 107. najbogatszy człowiek świata z majątkiem wycenianym przez Forbesa na 16,4 mld dolarów. Do miliardera należą również Volvo, Polestar, Zeekr, Proton czy Lotus. Geely miało także dostarczyć platformę oraz technologię do produkcji milionów samochodów marki Izera. Co na to spółka ElectoMobility odpowiedzialna za projekt polskiego auta?

Co na to Izera? Stanowisko ElectroMobility Poland

– Prowadzimy obecnie zaawansowane rozmowy z wyselekcjonowanymi firmami – w tym również z Geely – których profil działalności, zasoby technologiczne oraz plany korespondują z długoterminową wizją rozwoju realizowanego przez spółkę projektu – mówi dziennik.pl Paweł Tomaszek, dyrektor ds. komunikacji ElectroMobility Poland (EMP).

Wskazał, że zakładany model współpracy z nowym partnerem znacząco wykracza poza ramy dystrybucji pojazdów. Lista kluczowych zadań obejmuje m.in. produkcję samochodów, rozwój nowoczesnych rozwiązań technologicznych i stworzenie miejsc pracy. – Realizacja tych zadań przez EMP, w tym rozpoczęcie inwestycji w Jaworznie oraz sfinalizowanie umów z partnerem strategicznym będzie możliwe po zabezpieczeniu stabilnego finansowania dla projektu – podkreśla Tomaszek.

Reklama

Geely strategicznym partnerem w produkcji samochodów w Jaworznie?

W listopadzie 2022 roku EMP podpisało umowę z Geely i dzięki temu ruszyły wspólne prace projektowe dotyczące fazy przygotowawczej. Jednak problemem okazały się pieniądze, a raczej ich niedobór.

– Płynne rozpoczęcie kolejnego etapu wdrożeniowego nie było możliwe z powodu braku uruchomienia Funduszu Elektromobilności do listopada 2023 roku. Tym samym została zerwana ciągłość projektowa i zawieszono wszelkie prace nad rozwojem gamy modelowej samochodów elektrycznych. Rewizja KPO ogłoszona w kwietniu 2024 roku i nowy harmonogram działań uniemożliwiły realizację założeń projektu w pierwotnym kształcie oraz zdezaktualizowały ofertę współpracy złożoną na poprzednim etapie prac przez partnera technologicznego. Geely jest dla nas bardzo ważnym partnerem z którym wiążą nas wypracowane relacje i nie wykluczamy możliwości dalszej współpracy zaznacza Tomaszek.

Zdaniem przedstawiciela EMP dzięki współpracy z obecnym Ministerstwem Aktywów Państwowych w ostatnich miesiącach wypracowano zmodyfikowaną formułę projektu. Nowy plan uwzględnia m.in. znaczące obniżenie ryzyka właścicielskiego, transfer wiedzy i technologii, zaangażowanie lokalnych dostawców oraz budowanie miejsc pracy w sektorze.

Izera czeka na zastrzyk gotówki z KPO

– Finansowanie projektu może opierać się o nowy instrument KPO. Operatorem tego funduszu wskazanym w Krajowym Planie Odbudowy jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Uruchomienie przez NFOŚiGW konkursu miało nastąpić na początku drugiego kwartału 2025 r. – zauważa przedstawiciel EMP.

Do tej pory jednak nic się nie wydarzyło. Kampania wyborcza i powolne tryby biurokracji nie pomagają w pchnięciu procesu finasowania. Jednocześnie EMP deklaruje gotowość do złożenia wymaganych dokumentów i spełnienia procedury konkursu.

Izera - polski samochód elektryczny / dziennik.pl