Nowa Toyota Urban Cruiser wjeżdża na rynek. Co to za samochód?

Nowa Toyota Urban Cruiser wyskoczyła z pudełka podczas salonu samochodowego w Brukseli. To jedna z większych niespodzianek tego wydarzenia. Ustawiona na 19-calowych kołach, w białym perłowym lakierze z czarnym dachem i krótką maską wjeżdża do najszybciej rosnącego segmentu kompaktowych SUV-ów.

Na dzień dobry Urban Cruiser wyróżnia się praktycznością, możliwościami napędu i będzie rozsądnie wyceniona. To tylko część argumentów, które mają stanowić o jej przewadze nad konkurencją z Chin czy resztą rynku. Ale po kolei…

Reklama

Toyota Urban Cruiser większa niż Yaris Cross, przestronna jak RAV4

Japońska marka do 2026 roku zaoferuje 15 bezemisyjnych aut, w tym wprowadzi aż 6 modeli samochodów elektrycznych nowej generacji. Auta będą zbudowane z wykorzystaniem nowej skalowalnej platformy, nowych baterii oraz nowej technologii produkcji. Spis premier otwiera właśnie ujawniona Toyota Urban Cruiser opracowana wspólnie z Suzuki.

Toyota Urban Cruiser powstała na nowej platformie dla samochodów elektrycznych, która charakteryzuje się niską masą i wysoką sztywnością. Jej konstrukcja pozwoliła na rezygnację z belek poprzecznych w podłodze, uwalniając więcej miejsca na akumulator i powiększając przestrzeń we wnętrzu / dziennik.pl
Reklama

Nowy SUV ma 4,3 m długości (10,5 cm więcej od hybrydowej Toyoty Yaris Cross), 1,8 m szerokości i 1,64 m wysokości. Do tego jest aż 2,7-metrowy rozstaw osi, czyli niemal identyczny jak w RAV4. Stąd japońska nowość we wnętrzu zaoferuje poziom przestronności spotykany zwykle w autach segmentu D. Na tylnej kanapie naprawdę będzie ciężko uwierzyć, że w tak aucie krótszym o 30 cm można mieć tyle swobody na nogi. Nie ma też mowy o zawadzaniu o podsufitkę. Tylne siedzenia są przesuwane, składane i dzielone w proporcji 40:20:40.

Nowa Toyota Urban Cruiser / Toyota
Nowa Toyota Urban Cruiser / Toyota

Wnętrze to rewolucja, tak wygląda nowa ergonomia miejsca kierowcy

Dwupoziomowy kokpit polega na czytelnych cyfrowych interfejsach, a jego układ – z wirtualnymi zegarami o przekątnej 10,25 cala i 10,1-calową stacją multimedialną oraz umieszczonymi niżej otworami wentylacyjnymi – wprowadza nową ergonomię miejsca kierowcy. Za sterowanie audio, klimatyzacją czy ogrzewaniem odpowiadają podświetlane klasyczne przełączniki. Takie same przyciski są na spłaszczonej kierownicy w zasięgu palców kierowcy. Nawigacja wykorzystuje dane z chmury i przekazuje na bieżąco informacje o ruchu drogowym. Samochód łączy się także ze smartfonami, umożliwiając korzystanie z ulubionych aplikacji i serwisów z poziomu centralnego wyświetlacza. Pod konsolą środkową jest pojemny schowek z podświetleniem. Tapicerki wnętrza łączą odcienie czerni i szarości, a dodatkowe nastrojowe oświetlenie wnętrza można ustawić w jednym z 12 kolorów.

Nowa Toyota Urban Cruiser / Toyota

Toyota Urban Cruiser w każdej wersji standardowo dostanie pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego oraz wsparcia kierowcy, który obejmuje m.in. układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, tempomat adaptacyjny, system ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz układ utrzymujący auto na swoim pasie ruchu. Kamera z obrazem 360 stopni wokół auta ułatwi manewrowanie na ciasnych parkingach. Poza tym w zależności od wersji samochód może być wyposażony w elektrycznie regulowany fotel kierowcy, system premium audio JBL oraz szyberdach.

Nowa Toyota Urban Cruiser / Toyota

Toyota Urban Cruiser - jaki napęd, silniki i moc?

Wreszcie napęd. Pierwsza Toyota Urban Cruiser z lat 2008-2014 dawała do wyboru był silnik benzynowy 1.3 o mocy 100 KM i diesla 1.4/90 KM. Nowy Urban Cruiser nie jest spalinowy, nie jest też hybrydą - gama obejmuje dwie pojemności baterii litowo-żelazowo-fosforanowych i trzy poziomy mocy. Podstawowy akumulator 49 kWh jest połączony z silnikiem elektrycznym 144 KM (189 Nm) – taka Toyota Urban Cruiser jest przednionapędowa.

Większą frajdę z jazdy i lepszy zasięg zapewni długodystansowa bateria o pojemności 62 kWh. Ten wariant można mieć z napędem na przednie koła i silnikiem 174 KM.

Dwusilnikowa Toyota Urban Cruiser daje aż 184 KM i napęd 4x4

Jednak prawdziwą bombą jest najmocniejsza Toyota Urban Cruiser z dodatkowym silnikiem o mocy 65 KM przy tylnej osi – w tej konfiguracji kierowca dostaje moc systemową na poziomie 184 KM (300 Nm) i elektryczny napęd 4x4. Urban Cruiser z napędem na cztery koła ma także system wspomagający zjazd ze wzniesienia (DAC) oraz tryb Trail, który wykrywa utratę przyczepności koła, przyhamowuje je, a moment obrotowy przenosi na inne koło. W autach przednionapędowych jazdę po zaśnieżonych drogach ułatwia tryb Snow, który kontroluje moment obrotowy i pozwala ograniczyć poślizg kół.

Nowa Toyota Urban Cruiser / dziennik.pl

Toyota Urban Cruiser zaskakująco zwrotna

No i ta zwrotność! Promień skrętu wynosi 5,2 m. To oznacza, że jeden manewr wystarczy by zmieścić się między krawężnikami na drodze o szerokości ok. 10 metrów. Wszystkie wersje nowego SUV-a mają w standardzie pompę ciepła oraz system ogrzewania baterii, który optymalizuje pracę auta w niższych temperaturach.

Ile kosztuje nowa Toyota Urban Cruiser? Będzie taniej o 40 000 zł

Toyota Urban Cruiser dzięki współpracy z Suzuki będzie produkowana fabryce Suzuki Motor Gujarat w Indiach. Na wybranych rynkach marka już rozpoczęła przyjmowanie zamówień. W Polsce rynku zadebiutuje w 2025 roku. Cena? Konkurencyjna Kia EV3 kosztuje od 166 900 zł, tańsza Skoda Elroq to wydatek od 149 000 zł.

Japończycy ze swoim autem muszą ustawić się na podobnym poziomie cenowym - ok. 150 000 zł. Po złożeniu wniosku o dopłatę w ramach nowego programu Mój elektryk 2.0, który ma ruszyć w lutym 2025 roku, cena Urban Cruisera spadnie maksymalnie o 40 000 zł, czyli nawet do 110 000 zł. Za taką kwotę dziś można kupić bazowego Yarisa Cross ze 116-konną hybrydą 1.5. Poza tym wzorem bZ4X Toyota na akumulator najpewniej udzieli gwarancji na 10 lat lub milion kilometrów.

Będzie hit? Na rynku zdominowanym przez wielkie SUV-y brakuje normalnych i poręcznych samochodów EV. Miejski model japońskiej marki zapewnia duży zasięg, praktyczne nadwozie i jednocześnie świetnie wygląda. Z atrakcyjnie skalkulowaną ceną i finasowaniem dedykowanym dla klienta indywidualnego, najtańsza elektryczna Toyota może okazać się bardzo atrakcyjną opcją z rozsądną ratą miesięczną za użytkowanie.

Nowa Toyota Urban Cruiser / Toyota

Toyota Urban Cruiser - dane techniczne, wymiary, silniki

Toyota Urban Cruiser Akumulator 49 kWh Akumulator 61 kWh
System napędowy przednie koła przednie koła/4x4
Długość 4285 mm 4285 mm
Szerokość 1800 mm 1800 mm
Wysokość 1640 mm 1640 mm
Rozstaw osi 2700 mm 2700 mm
Promień skrętu 5,2 m 5,2 m
Prześwit 180 mm 180 mm
Moc 144 KM 174 KM/184 KM
Maksymalny moment obrotowy 189 Nm 189 Nm/300 Nm
Hamulce Tarcze wentylowane przód/tył Tarcze wentylowane przód/tył
Koła 225/55 R18 225/55 R18/225/50 R19
Nowa Toyota Urban Cruiser / Toyota
Nowa Toyota Urban Cruiser / Toyota
Nowa Toyota Urban Cruiser / Toyota
Nowa Toyota Urban Cruiser / Toyota