- Odcinkowy pomiar prędkości w 43 nowych miejscach. Oni ustawią kamery, jest umowa z GITD
- Nowe kamery wyłapią kierowców, cztery razy więcej dróg . To system za 85 mln zł
- 400 km autostrad i ekspresówek pod nadzorem odcinkowego pomiaru prędkości
- Ustawią nowy odcinkowy pomiar prędkości na 5 autostradach i 9 drogach ekspresowych
- 8 odcinkowych pomiarów prędkości na autostradzie A4 i kolejne 5 na A1
Odcinkowy pomiar prędkości w 43 nowych miejscach. Oni ustawią kamery, jest umowa z GITD
Główny Inspektorat Transportu Drogowego nie zdejmuje nogi z gazu przy rozbudowie sieci CANARD. Projekt wchodzi właśnie w nowy etap. GITD podpisał umowę z firmą Sprint na dostawę i montaż 43 urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości. Całość będzie kosztować 85 mln zł.
W efekcie na drogach ekspresowych i autostradach zostaną zamontowane systemy UnicamVELOCITY 4. – Urządzenia, które zostaną zainstalowane, to system żółtych kamer, automatycznie określający czas wjazdu i wyjazdu z kontrolowanego odcinka drogi. Posiadają one zatwierdzenie typu, a ich funkcjonalności pozwalają prowadzić skuteczne kontrole – powiedział dziennik.pl Wojciech Król z GITD.
Nowe kamery wyłapią kierowców, cztery razy więcej dróg . To system za 85 mln zł
Kamery oprócz przyporządkowania wykroczenia do pojazdu, którym przekroczono prędkość, zarejestrują szereg innych danych, w tym m.in.: miejsce, datę i czas pomiaru, długość odcinka pomiarowego oraz maksymalną dozwoloną prędkość. Urządzenia zidentyfikują również pas ruchu którym poruszał się samochód. – Zastosowane rozwiązania techniczne umożliwią wykonanie wysokiej jakości zdjęcia także w porze nocnej. Zarejestrowane zdjęcia będą przesyłane online do systemu centralnego CANARD – wskazał Król.
43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości obejmą nadzorem blisko 400 km dróg ekspresowych i autostrad. Po zakończeniu tego etapu rozbudowy CANARD będzie dysponował 114 OPP, które będą kontrolować kierowców na ponad 670 km dróg. Łącznie to niemal cztery razy więcej kilometrów niż obecnie i niemal tyle, ile liczy, np. trasa z Gdańska do Zakopanego. Szansa na spotkanie OPP w trasie staje się coraz większa. Gdzie pojawią się te przyrządy?
400 km autostrad i ekspresówek pod nadzorem odcinkowego pomiaru prędkości
Nowy odcinkowy pomiar prędkości zostanie ustawiony w każdym województwie. Miejsca montażu wytypowano przy współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza ruchem na drogach krajowych oraz policją (lokalizacje zebrano w poniższej tabeli). Z 43 lokalizacji 26 ustawią na dziewięciu drogach ekspresowych, a 17 przy pięciu autostradach.
– To miejsca w których z uwagi na realne zagrożenie bezpieczeństwa, spowodowane nadmierną prędkością niezbędne było zainstalowanie urządzeń do automatycznej kontroli. Każda lokalizacja systemu poprzedzona będzie informacyjnym znakiem drogowym– wskazał Król. –Z doświadczeń CANARD wynika, że w miejscach objętych nadzorem z wykorzystaniem opp, następuje znaczący spadek liczby zdarzeń drogowych. Zmieniają się też zachowania kierowców – zdecydowana większość zdejmuje nogę z gazu – podkreślił.
Najwięcej OPP przewidziano w woj. mazowieckim. Spis obejmuje aż 8 odcinkowych pomiarów prędkości:
- autostrada A2 (węzeł Mińsk Mazowiecki – węzeł Janów)
- droga ekspresowa S2 (węzeł Konotopa – węzeł Opacz)
- droga ekspresowa S7 to odcinkowy pomiar prędkości w dwóch nowych lokalizacjach (węzeł Tarczyn Południe węzeł Mszczonowska oraz węzeł Radom Północ – węzeł Wolantów);
- droga ekspresowa S8 to odcinkowy pomiar prędkości w trzech nowych miejscach (węzeł Zielonka – węzeł Wołomin/Nowy Janków, Nadarzyn, węzeł Opacz – węzeł Puchały);
- droga ekspresowa S17 (Garwolin Zachód – Garwolin Południe).
Cztery nowe OPP pojawią się w woj. pomorskim. Odcinkowy pomiar prędkości na drodze ekspresowej S7 dopilnuje kierowców w dwóch lokalizacjach: węzeł Gdynia Chwarzno – węzeł Gdynia Wielki Kack oraz węzeł Dworek – węzeł Nowy Dwór Gdański. Dwa kolejne to droga ekspresowa S6 (węzeł Gdańsk Owczarnia – węzeł Gdańsk Lotnisko oraz w. Karczemki – Gdańsk ul. Jabłoniowa).
Warmińsko-mazurskie to również aż cztery nowe lokalizacje OPP. Droga ekspresowa S7 w tym województwie będzie kontrolowana przez odcinkowy pomiar prędkości w trzech miejscach: Rychnowo – Olsztynek, węzeł Pasłęk Północ – węzeł Marzewo oraz węzeł Rączki – węzeł Nidzica Południe. Ekspresówka S51 to OPP między węzeł Olsztyn Południe a Stawigudą.
Zachodniopomorskie także przywita kierowców czterema nowymi zestawami żółtych kamer. Odcinkowy pomiar prędkości "dostanie": autostrada A6 (węzeł Dąbie - węzeł Rzęśnica), droga ekspresowa S3 w dwóch lokalizacjach (Goleniów Północ – Pucie oraz Parłówko – Brzozowo), droga ekspresowa S6 to OPP w Kołobrzegu.
Nowy odcinkowy pomiar prędkości w woj. śląskim będzie kontrolować kierowców na autostradach. Autostrada A1 to aż trzy nowe lokalizacje (węzeł Częstochowa Południe – węzeł Woźniki, wysokość miejscowości Brodowe – węzeł Mykanów oraz węzeł Zabrze Północ – węzeł Zabrze Zachód). Z kolei autostrada A4 to nowy OPP od węzeł Mikołowska do węzeł Murckowska.
Ustawią nowy odcinkowy pomiar prędkości na 5 autostradach i 9 drogach ekspresowych
Odcinkowy pomiar prędkości w pozostałych województwach opisuje tabela (niżej). Jeśli chodzi o zagęszczenie na poszczególnych trasach, to najwięcej nowych lokalizacji przewidziano na autostradzie A4 (8 OPP), autostradzie A1 (5 OPP) i drodze ekspresowej S7 (8 OPP).
Autostrada A4 będzie kontrolowana przez odcinkowy pomiar prędkości w pięciu województwach. Odpowiednio są to:
- Dolnośląskie (węzeł Kąty Wrocławskie - węzeł Wrocław Południe oraz węzeł Krzyżowa - węzeł Krzywa),
- Małopolskim (węzeł Kurdwanów - węzeł Wielicka, węzeł Tarnów Centrum - MOP Jawornik i węzeł Brzesko - węzeł Tarnów Mościce),
- Opolskie (węzeł Opole Zachód - MOP Prószków),
- Podkarpackie (węzeł Rzeszów Wschód - węzeł Rzeszów Zachód
- Śląskie (węzeł Mikołowska - węzeł Murckowska).
8 odcinkowych pomiarów prędkości na autostradzie A4 i kolejne 5 na A1
Autostrada A1 trafi pod nadzór pięciu systemów OPP w dwóch województwach. Spis obejmuje odpowiednio:
- Łódzkie (węzeł Piotrków Trybunalski Południe – węzeł Kamieńsk oraz węzeł Kutno – węzeł Piątek),
- Śląskie (węzeł Częstochowa Południe – węzeł Woźniki, wysokość miejscowości Brodowe – węzeł Mykanów oraz węzeł Zabrze Północ – węzeł Zabrze Zachód).
Droga ekspresowa S7 i osiem nowych systemów odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie uważać?
Droga ekspresowa S7 będzie kontrolowana przez odcinkowy pomiar prędkości w czterech województwach. Odpowiednio są to:
- Pomorskie (węzeł Gdynia Chwarzno – węzeł Gdynia Wielki Kack oraz węzeł Dworek - węzeł Nowy Dwór Gdański),
- Warmińsko-mazurskie (Rychnowo – Olsztynek, węzeł Pasłęk Północ - węzeł Marzewo oraz węzeł Rączki - węzeł Nidzica Południe),
- Mazowieckie (węzeł Tarczyn Południe – węzeł Mszczonowska oraz węzeł Radom Północ – węzeł Wolantów),
- Świętokrzyskie (S7 Kajetanów - węzeł Kielce Północ).
Odcinkowy pomiar prędkości w 43 nowych miejscach. Oto lista lokalizacji w 2025 roku
Lokalizacja nr | Województwo | Miejscowość początku OPP | Miejscowość końca OPP | Droga |
1 | Dolnośląskie | węzeł Kąty Wrocławskie | węzeł Wrocław Południe | A4 |
2 | Dolnośląskie | węzeł Wrocław Północ | węzeł Wrocław Stadion | A8e |
3 | Dolnośląskie | węzeł Krzyżowa | węzeł Krzywa | A4 |
4 | Kujawsko-pomorskie | węzeł Pruszcz | węzeł Trzeciewiec | S5 |
5 | Lubelskie | węzeł Kurów Zachód | węzeł Nałęczów | S17 |
6 | Lubelskie | Lublin Węglin | Lublin Sławinek | S19 |
7 | Lubuskie | węzeł Zielona Góra Północ | węzeł Zielona Góra Południe | S3 |
8 | Lubuskie | Gorzów Zachód | Gorzów Południe | S3 |
9 | Łódzkie | węzeł Piotrków Trybunalski Południe | węzeł Kamieńsk | A1 |
10 | Łódzkie | węzeł Kutno | węzeł Piątek | A1 |
11 | Małopolskie | węzeł Kurdwanów | węzeł Wielicka | A4 |
12 | Małopolskie | węzeł Tarnów Centrum | MOP Jawornik | A4 |
13 | Małopolskie | węzeł Brzesko | węzeł Tarnów Mościce | A4 |
14 | Mazowieckie | węzeł Mińsk Mazowiecki | węzeł Janów | A2 |
15 | Mazowieckie | węzeł Konotopa | węzeł Opacz | S2 |
16 | Mazowieckie | węzeł Tarczyn Południe | węzeł Mszczonowska | S7 |
17 | Mazowieckie | Garwolin Zachód | Garwolin Południe | S17 |
18 | Mazowieckie | węzeł Radom Północ | węzeł Wolanów | S7 |
19 | Mazowieckie | węzeł Zielonka | węzeł Wołomin (Nowy Janków) | S8 |
20 | Mazowieckie | Nadarzyn | Nadarzyn | S8 |
21 | Mazowieckie | węzeł Opacz | węzeł Puchały | S8 |
22 | Opolskie | węzeł Opole Zachód | MOP Prószków | A4 |
23 | Podkarpackie | węzeł Rzeszów Wschód | węzeł Rzeszów Zachód | A4 |
24 | Podlaskie | Kołaki | węzeł Mężenin | S8 |
25 | Pomorskie | węzeł Gdynia Chwarzno | w. Gdynia Wielki Kack | S7 |
26 | Pomorskie | węzeł Gdańsk Owczarnia | węzeł Gdańsk Lotnisko | S6 |
27 | Pomorskie | w. Karczemki | Gdańsk ul. Jabłoniowa | S6 |
28 | Pomorskie | Węzeł Dworek | węzeł Nowy Dwór Gdański | S7 |
29 | Śląskie | węzeł Mikołowska | węzeł Murckowska | A4 |
30 | Śląskie | węzeł Częstochowa Południe | węzeł Woźniki | A1 |
31 | Śląskie | wysokość miejscowości Brodowe | węzeł Mykanów | A1 |
32 | Śląskie | węzeł Zabrze Północ | węzeł Zabrze Zachód | A1 |
33 | Świętokrzyskie | Kajetanów | węzeł Kielce Północ | S7 |
34 | Warmińsko-mazurskie | Rychnowo | Olsztynek | S7 |
35 | Warmińsko-mazurskie | węzeł Pasłęk Północ | węzeł Marzewo | S7 |
36 | Warmińsko-mazurskie | węzeł Rączki | węzeł Nidzica Południe | S7 |
37 | Warmińsko-mazurskie | węzeł Olsztyn Południe | Stawiguda | S51 |
38 | Wielkopolskie | węzeł Koło | węzeł Dąbie | A2 |
39 | Wielkopolskie | węzeł Poznań Zachód | węzeł Stęszew | S5 |
40 | Zachodniopomorskie | węzeł Dąbie | węzeł Rzęśnica | A6 |
41 | Zachodniopomorskie | Goleniów Północ | Pucie | S3 |
42 | Zachodniopomorskie | Parłówko | Brzozowo | S3 |
43 | Zachodniopomorskie | Kołobrzeg | Kołobrzeg | S6 |
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości? Jest bardziej bezwzględny niż fotoradary
Kiedy samochód lub motocykl opuści kontrolowany odcinek, system wyliczy jego średnią prędkość na całym dystansie na podstawie czasu przejazdu. Jeżeli trasa została pokonana zbyt szybko, kierowca zapłaci mandat. System funkcjonuje zatem odmiennie niż klasyczny fotoradar – chodzi o mierzenie prędkości na dłuższych odcinkach drogi, a nie punktowo.
Jak jeździć drogą objętą odcinkowym pomiarem prędkości? Trzy ważne zasady
- Unikać efektu kangura. Chodzi o gwałtowne hamowanie w miejscu kontroli i przyspieszanie, tuż po minięciu odcinka. Do takich sytuacji dochodzi najczęściej w miejscach, gdzie pracują fotoradary, ale przy OPP też może się to wydarzyć. System jest skonstruowany w taki sposób, aby kierowca zdążył zauważyć miejsce rozpoczęcia pomiaru prędkości i w efekcie mógł płynnie zwolnić, nie stwarzając zagrożenia i nie ryzykując mandatu. Jeśli za OPP chcesz przyspieszyć – nie rób tego gwałtownie i dostosuj prędkość do sytuacji.
- Zwracać uwagę na znaki drogowe. O lokalizacji odcinkowego pomiaru prędkości informują znaki D-51a "Automatyczna kontrola średniej prędkości" oraz D-51b "Koniec automatycznej kontroli średniej prędkości". Ustawia się je odpowiednio na początku i na końcu monitorowanego odcinka. O obecności OPP na drodze informują też aplikacje dla kierowców.
- Nie zwalniać do prędkości znacznie niższej niż dopuszczalna. To częsta przypadłość wielu kierowców, którzy w miejscu pracy urządzeń pomiarowych zwalniają do niewielkiej prędkości, znacznie poniżej dopuszczalnej. W efekcie dochodzi do tamowania ruchu, co wcale nie jest bezpieczną sytuacją na drodze. Może to oznaczać, że w sznurze pojazdów znajdzie się niepokorny kierowca, który zdecyduje się na niebezpieczne manewry i łamiąc przepisy doprowadzi do poważnego wypadku.