- Od 3 lutego 2025 roku rusza nowy program dopłat Mój elektryk 2.0
- Ile może kosztować samochód, żeby dostać dopłatę? Jaki próg cenowy?
- Leci 10 000 zł za złomowanie samochodu. Jaka dopłata w nowym programie? Oto kwoty
- Osoby fizyczne – dopłata w ramach leasingu lub wynajmu długoterminowego
- 10 000 zł za złomowanie starego diesla i jednoosobowa działalność gospodarcza
Od 3 lutego 2025 roku rusza nowy program dopłat Mój elektryk 2.0
Nawet 40 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego przewiduje nowy program Mój elektryk 2.0. Do podziału między kierowców jest ponad 1,6 mld zł (374 mln euro z KPO). Rząd spodziewa się, że dzięki przesadzeniu przynajmniej 40 tys. Polaków do EV zmniejszy się emisja zanieczyszczeń powietrza.
– Nabór wniosków w nowym programie dopłat do samochodów elektrycznych ruszy 3 lutego 2025 roku. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program Mój elektryk, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 roku – usłyszeliśmy w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Kto i na jakich warunkach będzie mógł skorzystać ze wsparcia NFOŚiGW?
Ile może kosztować samochód, żeby dostać dopłatę? Jaki próg cenowy?
Próg cenowy dotowanych samochodów określono tak, by do wsparcia kwalifikowały się wyłącznie niedrogie samochody elektryczne. Limit ustalono na poziomie 225 tys. zł netto (bez VAT). Beneficjentami nowego programu mogą być osoby fizyczne oraz przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JRG).
Leci 10 000 zł za złomowanie samochodu. Jaka dopłata w nowym programie? Oto kwoty
Kowalski jako osoba fizyczna na starcie może liczyć na 18 750 zł dopłaty. Tę kwotę można powiększyć o 10 000 zł za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia był właścicielem/współwłaścicielem co najmniej 3 lata (przy czym zezłomowanie nie mogło nastąpić wcześniej niż 1 lutego 2020 r.). Do tego mniej zamożni będą mogli wystąpić o zwiększenie dopłaty 11 250 zł, jeśli roczny dochód danej osoby nie przekroczył 135 000 zł. Po zsumowaniu te trzy składniki dają maksymalną kwotę dofinansowania w wysokości 40 000 zł.
Osoby fizyczne – dopłata w ramach leasingu lub wynajmu długoterminowego
Maksymalnie 30 000 zł dopłaty dostanie kierowca, który zdecyduje się na leasing lub wynajem długoterminowy. Kwotę można powiększyć o 5000 zł za złomowanie auta benzynowego lub z silnikiem Diesla, którego ostateczny odbiorca wsparcia był właścicielem/współwłaścicielem co najmniej 3 lata oraz zezłomowanie nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r. Kolejne 5000 zł dopłaty przewidziano w przypadku dochodu poniżej 135 000 zł rocznie. Stąd samochód elektryczny ma finalnie kosztować o 40 000 zł mniej.
10 000 zł za złomowanie starego diesla i jednoosobowa działalność gospodarcza
W przypadku zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego przez prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą kwota dotacji to 30 000 zł. Premia 10 000 zł przysługuje za złomowanie dotychczasowego auta spalinowego na identycznych zasadach jak wyżej. Ostatecznie taki przedsiębiorca może liczyć również na 40 000 zł dopłaty z nowego programy Mój elektryk 2.0.
Będą dopłaty do używanych samochodów elektrycznych? Decyduje nie tylko przebieg
Mimo początkowych założeń używane samochody elektryczne – w tradycyjnym rozumieniu, czyli kilkuletnie auta EV – nie będą uwzględnione w nowym programie Mój elektryk. Jeśli jednak ktoś znajdzie u dilera dobrą ofertę np. na samochód demonstracyjny, to jedynym ograniczeniem jest przebieg.
– Wsparciem objęte są tylko fabrycznie nowe samochody elektryczne o przebiegu do 6 tys. km, które przed zakupem nie były zarejestrowane. Do programu kwalifikują się również pojazdy demonstracyjne, np. używane do jazd próbnych na tablicach dilerskich – usłyszeliśmy w NFOŚiGW.
Kupiłem samochód w 2024 roku, czy mogę wystąpić o dopłatę z nowego programu Mój elektryk?
Od 3 lutego 2025 roku z wnioskiem o dotację w ramach nowego programu będzie można też zgłosić się z samochodem zakupionym wcześniej. Fundusz zapewnił nas, że w programie będą kwalifikowane koszty poniesione od 1 lipca 2024 r. Mój elektryk 2.0 ma potrwać do 30 czerwca 2026 roku.
Jakie samochody kwalifikują się do dopłaty w ramach nowego programu Mój elektryk 2.0
Przy limicie cenowym na poziomie 225 tys. zł netto (bez VAT) można być bardzo wybrednym. Niemal każda marka oferuje samochód spełniający to kryterium. Do tego w 2025 i 2026 roku czeka nas wysyp elektrycznych nowości, które mają kosztować poniżej 20 000 euro (ok. 85 000 zł).
Nowa Dacia za 36 900 zł, wystarczy wniosek
Dziś najtańszym EV na rynku jest Dacia Spring w wersji Essential z silnikiem o mocy 45 KM, która kosztuje od 76 900 zł. Po złożeniu wniosku o dopłatę w ramach nowego programu Mój elektryk 2.0 cena spadnie maksymalnie o 40 000 zł do 36 900 zł.
Nowe Renault 5 tańsze niż Clio z litrowym silnikiem
Nowe Renault 5 120 KM urban range z akumulatorem 40 kWh (300 km zasięgu) w bazowej wersji wyposażeniowej evolution kosztuje od 120 900 zł. Co istotne, w wyposażeniu seryjnym znalazła się pompa ciepła, która m.in. poprawia zasięg zimą. Po uzyskaniu maksymalnej dopłaty 40 000 zł cena stylowej "piątki" spadnie do 80 900 zł. Nawet Renault Clio TCe 90 XTronic z trzycylindrowym litrowym silnikiem benzynowym wychodzi drożej (od 81 300 zł).
Renault 5 150 KM comfort range z akumulatorem 52 kWh (410 km zasięgu) występuje od wersji techno i kosztuje od 142 900 zł. Po uzyskaniu maksymalnej dopłaty koszt auta spadnie do 102 900 zł.
Nowa Skoda z silnikiem o mocy 170 KM za 109 000 zł
Nowa Skoda Elroq 50 z akumulatorem o pojemności 55 kWh i silnikiem elektrycznym na tylnej osi zapewnia kierowcy 170 KM (310 Nm) kosztuje od 149 000 zł. Po odjęciu 40 000 zł dopłaty czeski SUV tanieje do 109 000 zł.
Elroq 85 to już akumulator o pojemności 82 kWh oraz 285-konna jednostka (545 Nm). Zasięg - 580 km. Maksymalna dotacja 40 000 zł obniża cenę nowej Skody do 153 900 zł.
Kia EV3 po dopłacie kosztuje od 108 150 zł
Kia EV3 kosztuje od 166 900 zł - to auto w bazowej wersji Air z akumulatorem 58,3 kWh i silnikiem 204 KM. Po uwzględnieniu maksymalnej dopłaty 40 000 zł cena spada do 108 150 zł. Z kolei EV3 z akumulatorem 81,4 kWh to dziś wydatek od 184 900 zł - z programem Mój elektryk 2.0 wyniesie 144 900 zł.
Toyota bZ4X tańsza niż hybrydowa RAV4
Przy limicie cenowym na poziomie 225 tys. zł do programu łapie się np. większa o klasę Toyota bZ4X wyposażona w akumulator 71,4 kWh (64 kWh netto). Podstawowa odmiana Comfort (silnik 204 KM, zasięg ponad 500 km) kosztuje dziś 168 900 zł, po uwzględnieniu 40 000 zł nowej dopłaty cena spada do 128 900 zł. W tym scenariuszu bZ4X jest tańsza od hybrydowej Toyoty RAV4 (od 189 900 zł).
Kryteria cenowe spełnia także Toyota bZ4X z napędem 4x4 XMODE i mocą 218 KM (dwa silniki elektryczne o mocy 109 KM – jeden przy przedniej osi, drugi przy tylnej) - japońskie auto kosztuje od 199 900 zł. Odliczenie 40 000 zł rządowego wsparcia obniży cenę do 159 900 zł.
Nowy program Mój elektryk 2.0 - zasady w pigułce
Lp. | Ostateczny odbiorca wsparcia | Maksymalna cena pojazdu | Rodzaj premii | Maksymalna wysokość wsparcia/premii |
1. | Osoby fizyczne | 225 000 zł | - | 18 750 zł |
dodatkowo za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia jest właścicielem co najmniej od 3 lat oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r. | 10 000 zł | |||
dodatkowo przy dochodzie ostatecznego odbiorcy wsparcia nie więcej niż 135 000 zł rocznie | 11 250 zł | |||
Łącznie 40 000 zł | ||||
2. | Osoby fizyczne – LEASING/WYNAJEM DŁUGOTERMINOWY | 225 000 zł | - | Maksymalna wysokość dofinansowania do opłaty wstępnej nie więcej niż 30 000 zł |
dodatkowo za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia jest właścicielem co najmniej od 3 lat oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r. | 5000 zł | |||
dodatkowo przy dochodzie ostatecznego odbiorcy wsparcia nie więcej niż 135 000 zł rocznie | 5000 zł | |||
Łącznie 40 000 zł | ||||
3. | Jednoosobowa działalność gospodarcza | 225 000 zł | - | 30 000 zł |
dodatkowo za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia jest właścicielem co najmniej od 3 lat oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r. | 10 000 zł | |||
Łącznie 40 000 zł | ||||
4. | Jednoosobowa działalność gospodarcza -LEASING/WYNAJEM DŁUGOTERMINOWY | 225 000 zł | - | Maksymalna wysokość dofinansowania do opłaty wstępnej nie więcej niż 30 000 zł |
dodatkowo za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia jest właścicielem co najmniej od 3 lat oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r. | 10 000 zł | |||
Łącznie 40 000 zł |