Najbardziej niezawodne samochody. Sprawdzili 150 tys. aut z lat 2014-2019

Kto produkuje najbardziej niezawodne samochody? Odpowiedź może dać najnowszy raport przedstawicieli amerykańskiej organizacji Consumer Reports. Zestawienie powstało po przebadaniu niezawodności używanych aut z lat 2014-2019 wyprodukowanych przez 26 firm motoryzacyjnych.

Analizie poddano 150 tys. samochodów, a w każdym skupiono się na 20 obszarach – od niewinnych rzeczy jak trzeszczące elementy wnętrza po poważne i szczególnie kosztowne po wygaśnięciu gwarancji usterki silnika, skrzyni biegów czy układów elektrycznych. Auta oceniano w skali od 0 do 100 punktów. Wyniki?

Reklama

Toyota i Lexus jak wino, im starsze tym lepsze

Toyota nie ma sobie równych w klasyfikacji marek popularnych. Japońska firma zdobyła 72 punkty. Aż 12 modeli z lat 2014-2019 uzyskało najwyższe noty. Lista obejmuje takie auta jak: Corolla, Camry, C-HR, Prius, RAV4, 4Runner, Avalon, Highlander, Sienna, Tacoma, Tundra i Venza.

Toyota Corolla Hybrid / Toyota
Reklama

W ogólnym zestawieniu od Toyoty lepszy o 3 punkty okazał się bratni Lexus. Na wynik marki premium zapracowało 8 modeli z lat 2014-2019: crossovery i SUV-y UX, NX, RX, GX oraz sedany IS, ES, GS i LS. Tym samym czołowe pozycje badania należą do japońskiego koncernu.

Lexus UX / Tomasz Sewastianowicz

Japończycy są pewni swego, Toyota daje 10 lat gwarancji na samochody

Zresztą Japończycy są pewni swego, a zestawienie Consumer Reports nie jest pierwszym, które w kategorii niezawodności daje im zwycięstwo. W Europie Toyota na potwierdzenie solidności swoich aut daje nawet dodatkową gwarancję. Oprócz standardowej 3-letniej ochrony producent zapewnia dodatkowe 7 lat opieki w ramach programu Toyota Relax. Na czym polega to rozwiązanie?

Dodatkowa gwarancja obejmuje samochody osobowe, dostawcze i terenowe z każdym rodzajem napędu, nie starsze niż 10-letnie, ale z przebiegiem do 185 tys. km. Ochrona jest przyznawana automatycznie po wykonaniu rozszerzonego przeglądu Relax w ASO producenta. Oznacza to, że przez następne 12 miesięcy lub 15 tys. km, w zależności od tego, co nastąpi pierwsze, kierowca może korzystać z samochodu bez obaw o koszty napraw. Jeśli ktoś w ciągu roku pokonuje 30 tys. km wówczas musi wykonać dwa rozszerzone przeglądy w autoryzowanej stacji żeby utrzymać gwarancję Relax. Co ciekawe, najstarsze auto w chwili otrzymania gwarancji Toyota Relax miało zarejestrowany przebieg 184 992 km, to oznacza de facto gwarancję do niemal 200 tys. km! Japońska marka przyjmuje też pod swoje skrzydła auta z przerwą w serwisowaniu.

Toyota C-HR GR Sport / Toyota

Średni wiek auta przystępującego do programu to 4 lata i 4 miesiące, a średni stan licznika to 67 640 km. Jednak nie brakuje samochodów starszych i z wysokimi przebiegami. Najwięcej gwarancji Toyota Relax aktywowano w przypadku najpopularniejszych na polskim rynku modeli Yaris, Corolla i Toyota C-HR. Czy warto? Nie jest tajemnicą, że samochody w dobrym stanie, serwisowane w ASO, z ważną gwarancją i historią są szczególnie poszukiwane na rynku wtórnym i osiągają ceny wyższe od rynkowej średniej.

Hybrydy bardziej niezawodne od samochodów z silnikiem spalinowym

Consumer Reports szczególną uwagę zwrócił na samochody ze zelektryfikowanymi napędami. Raport podkreśla niezawodność hybryd, które zanotowały 26 proc. mniej problemów niż auta z silnikami spalinowymi.

Toyota Camry Hybrid / Toyota

Top 10 producentów samochodów wg. Consumer Reports

Lokata Marka Liczba punktów na 100 możliwych Używane modele samochodów z lat 2014-2019
1 Lexus 75 punktów Lexus UX, NX hybrid, RX hybrid, GX oraz sedany IS, ES hybrid, GS i LS
2 Toyota 72 punkty Toyota Corolla hybrid, Camry hybrid, C-HR, Prius, RAV4 hybrid, 4Runner, Avalon, Highlander hybrid, Sienna, Tacoma, Tundra i Venza
3 Mazda 59 punktów Mazda 3, 6, CX-3, CX-9 i MX-5
4 Acura 57 punktów Acura MDX, RDX i TLX
5 Honda 55 punktów Honda Accord, Civic, Clarity, CR-V, Fit (Jazz), HR-V, Insight, Odyssey, Passport, Pilot i Ridgeline
6 Buick 47 punktów Buick Enclave, Encore, Envision, LaCrosse, Regal, Verano
7 BMW 46 punktów BMW serii 2, serii 3, serii 4, serii 5, X1, X3 i X5
8 Subaru 46 punktów Subaru Ascent, Crosstrek, Forester, Impreza, Legacy, Outback
9 Nissan 45 punktów Nissan Altima, Frontier, Leaf, Maxima, Murano, Pathfinder, Rogue, Sentra, Versa, Note
10 Mercedes 43 punkty Mercedes klasy C, klasy E, GLC, GLE, GLK, GLS i ML

Mazda trzyma japoński poziom. Które modele są warte zainteresowania?

Wysokość poprzeczki zawieszonej przez Lexusa i Toyotę dobrze obrazuje różnica w punktacji kolejnych marek ujętych w rankingu. Mazda zdobyła 59 punktów i zamyka podium. Eksperci przebadali sześć modeli producenta z Hiroszimy (Mazda 3, 6, CX-3, CX-9 i MX-5).

Mazda CX-3 / Mazda / David Dewhurst Photography

BMW i Mercedes jedyne marki z Europy

Dopiero na 7. lokacie wylądowała pierwsza marka z Europy – BMW zdobyło ledwie 46 punktów. W klasie premium 29 punktów różnicy do Lexusa to przepaść. Mercedes z oceną 43 punktów na 100 możliwych zasłużył na 10 miejsce.

Tesla na końcu zestawienia, ale ma towarzystwo

Na szarym końcu listy 26 producentów prześwietlonych przez Consumer Reports znajdują się trzy amerykańskie marki. Tesla (30 pkt.) zdobyła 24. miejsce. Kolejne lokaty to Dodge (28 pkt.) i Chrysler (27 pkt.).

Niezależni od producentów. Sami kupują samochody do testów i badań.

Oceny końcowe Consumer Reports opierają się na wynikach poszczególnych modeli danego producenta, z których następnie wyciągana jest średnia. Eksperci biorą pod uwagę:

  • Wyniki testów drogowych. Do zestawienia kwalifikują się wszystkie marki, których minimum dwa samochody były w danym roku przetestowane przez ekipę Consumer Reports. Co ciekawe, organizacja nie opiera się w swoich ocenach o samochody testowe użyczone przez producentów, tylko kupuje je w salonach, tak, jak robią to klienci. Każdy egzemplarz przechodzi ten sam zestaw 50 różnych prób zarówno na drogach publicznych, jak i w centrum testowym w Connecticut.
  • Bezpieczeństwo. Po lupę trafiają wyniki testów zderzeniowych, a dodatkowe punkty przyznaje się za systemy bezpieczeństwa wchodzące w skład wyposażenia seryjnego.
  • Niezawodność. Tu ocenę wystawiają właściciele poszczególnych modeli samochodów w dorocznych ankietach obejmujących 20 obszarów.
  • Satysfakcja właścicieli. Również ta ocena oparta jest na wynikach ankiet przeprowadzonych wśród osób, które jeżdżą konkretnymi samochodami. Im większa gotowość do ponownego zakupu tego samego modelu, tym wyższa ocena w rankingu.

Consumer Reports od 1936 r. prowadzi działalność non-profit na rynku USA. Testuje i ocenia nie tylko samochody, ale też m.in. sprzęty AGD, elektronikę użytkową, akcesoria dla dzieci, czy urządzenia medyczne. Budżet organizacji w całości zasilany jest ze składek i datków ok. 6 mln indywidualnych członków oraz partnerów instytucjonalnych.

Toyota RAV4 GR Sport / Toyota