Jakość paliw w Polsce, oto nowe wyniki badań benzyny i oleju napędowego

Jakość paliw w Polsce sprawdzona. Benzyna, olej napędowy oraz gaz LPG sprzedawane na stacjach i w hurtowniach trafiły pod lupę kontrolerów Inspekcji Handlowej na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na podstawie badań powstał nowy raport, który może być przestrogą dla kierowców…

Łącznie w 2023 r. do badań pobrano 1584 próbki paliw. W tym były 832 próbki benzyny i 752 próbki diesla. Wynik? 41 próbek nie spełniało wymogów laboratoryjnych. Lwia część, bo aż 34 przypadki nieprawidłowości dotyczyły oleju napędowego (tylko 7 benzyny). To też oznacza, że 2,59 proc. z przebadanych próbek nie spełniało parametrów, których od paliw sprzedawanych na stacjach wymagają przepisy. Czyli w 2023 r. odsetek paliw niespełniających wymagań jakościowych okazuje się dwukrotnie wyższy niż w 2022 r.

Reklama

Pogorszyła się jakość paliw w Polsce. Kierowcy aut z silnikiem Diesla muszą szczególnie uważać

Reklama

Co ciekawe, w 2022 roku przy podobnej liczbie próbek (pobrano 1598 fiolek) odsetek nieprawidłowości dotyczył 1,34 proc. zbadanych próbek. Badań nie przeszło 21 próbek paliw – norm nie spełniło 19 próbek oleju napędowego i 2 benzyny.

Liczby jasno mówią o pogorszeniu sytuacji. Szczególnie narażeni na zatankowanie kiepskiego paliwa są kierowcy samochodów z silnikiem Diesla. Z raportu wynika, że na jednej ze stacji oferowano olej napędowy, który już przy -4 stopniach Celsjusza mógł zatkać filtr paliwa.

Paliwo złej jakości w sześciu województwach. Zrobili nalot po skargach kierowców

Odsetek zakwestionowanych próbek paliw w poszczególnych województwach był wyraźnie zróżnicowany. Najwięcej nieprawidłowości wykryto w czterech województwach:

  • wielkopolskim (5,75 proc. zbadanych próbek),
  • podlaskim (4,76 proc.),
  • małopolskim (3,81 proc.)
  • kujawsko-pomorskim (3,64 proc.).

Kontrolerzy sprawdzili też stacje, na które skarżyli się kierowcy. Wszystkie nieprawidłowości dotyczyły oleju napędowego. Najgorzej było w trzech województwach:

  • pomorskim (25 proc.),
  • warmińsko-mazurskim (22,22 proc.),
  • małopolskim (10 proc.).

Oto lista stacji paliw, w których wykryto olej napędowy złej jakości. Masz samochód z silnikiem Diesla? Tam uważaj

Stacje paliw, w których zakwestionowano jakość oleju napędowego. Lista z podziałem na województwa w kolejności alfabetycznej jest bardzo długa:

  • Kujawsko-pomorskie, stacja paliw PKN Orlen, Bydgoszcz, ul. Fordońska 32 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu,
  • Kujawsko-pomorskie, stacja paliw Poczty Polskiej, Bydgoszcz, ul. Gajowa 99 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej,
  • Lubelskie, stacja paliw MOBIL, Włodawa, ul. Chełmska 100 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu,
  • Lubelskie, stacja paliw WIS, Tyszowce, ul. Wielka 107 – olej napędowy, dwie próbki pobrane w odstępie dwóch tygodni wykazały zaniżony parametr temperatury zapłonu,
  • Małopolskie, stacja paliw Karima BIS, Strzeszów 1 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu,
  • Małopolskie, stacja paliw Tylka, Rogoźnik, os. Za Torem 23A – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu),
  • Małopolskie, stacja paliw AT 24, Szczawnica, ul. Główna 27 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu (w pierwszym i drugim badaniu),
  • Małopolskie, stacja paliw MPK, Kraków, ul. Walerego Sławka 10 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu),
  • Mazowieckie, A. i A. Pietrzyk, Gołębiów 24A – zakwestionowano jakość oleju napędowego, zaniżony parametr temperatury zapłonu.
  • Mazowieckie, stacja Total (A. Węgliński), Radom, ul. 11-go Listopada 87 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu (w pierwszym i drugim badaniu przeprowadzonym w odstępie dwóch tygodni).
  • Mazowieckie, stacja paliw Tramex, Dachowa 14A – olej napędowy, niewłaściwa temperatura zablokowania zimnego filtra CFPP (tu paliwo, które powinno wytrzymać temperaturę -8 stopni Celsjusza, mogło zatkać filtr już przy -4 stopniach).
  • Podlaskie, stacja Dobkowski Paliwa, Suwałki, ul. Mickiewicza 17 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu),
  • Pomorskie, stacja paliw Adam Bugajski Firma Handlowo-Usługowa "A.B.", Łeba, ul. Wybrzeże 11 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu,
  • Pomorskie, stacja paliw Maszak, Kościerzyna, Dworcowa 37 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu),
  • Śląskie, stacja paliw Eurobaza (Moya), Skoczów, ul. Cieszyńska 25 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu),
  • Świętokrzyskie, stacja paliw TANKTIR, Wąchock, ul. Starochowicka 108 – olej napędowy, niemal trzykrotnie przekroczona dopuszczalna zawartość wody. Badanie wykazało 730 mg/kg przy wymaganiach uwzględniających tolerancję pomiaru maksymalnie 260 mg/kg,
  • Świętokrzyskie, stacja Moya, Zawichost, ul. Ostrowiecka 36A – olej napędowy, niemal przekroczona dopuszczalna zawartość wody. Badanie wykazało 300 mg/kg przy wymaganiach uwzględniających tolerancję pomiaru maksymalnie 260 mg/kg,
  • Warmińsko-mazurskie, stacja paliw Benzol, Biała Piska, ul. Mickiewicza 26 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu),
  • Warmińsko-mazurskie, stacja paliw spółki A. P. M. Malinowski i S. Langowska, Świątki 38 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu (w pierwszym i drugim badaniu),
  • Wielkopolskie, stacja paliw Watis, Turek, ul. Konińska 1 – olej napędowy, w pierwszym badaniu zaniżony parametr temperatury zapłonu i druga kontrola wykazała nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej,
  • Zachodniopomorskie, stacja paliw Artmot, Wałcz, Wronia 16 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej.

Stacje paliw, w których zakwestionowano jakość benzyny 95 i 98

  • Łódzkie, stacja paliw Budex, Będków-Kolonia 1 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr prężności par,
  • Mazowieckie, stacja paliw BP (R. Gwara), Młodzieszynek 36 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr lotności,
  • Podlaskie, stacja paliw PKN Orlen, Stawiski, Pl. Wolności 14 – benzyna 95, niewłaściwa motorowa liczba oktanowa.
  • Wielkopolskie, stacja paliw BP, Kalisz, ul. Złota 62 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr prężności par,
  • Wielkopolskie, stacja paliw AP Logistik, Kalisz, Wrocławska 26 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr prężności par,
  • Wielkopolskie, stacja paliw Pieprzyk, Wieleń, ul. Wolsztyńska 10 – benzyna 98, nieprawidłowy parametr prężności par.

Benzyna 95 i diesel złej jakości – jak kiepskie paliwo szkodzi silnikowi?

Jeśli chodzi o benzynę, to kontrolerzy najczęściej kwestionowali trzy parametry. Jak kiepska 95-ka i 98-ka mogą zaszkodzić silnikowi?

  • prężność par – parametr ma różną wartość dla paliwa letniego i zimowego; od jego wysokości zależy łatwość uruchomienia silnika w temperaturze niskiej, w wysokiej zaś – skłonność do tworzenia się korków parowych,
  • motorowa liczba oktanowa – zbyt niska liczba oktanowa może być powodem występowania w silniku spalania stukowego, co oznacza nieprawidłowy przebieg spalania, powodujący głośną i nierównomierną pracę silnika oraz większe zużycie paliwa,
  • indeks lotności – wpływa m.in. na łatwość rozruchu silnika.

Nieprawidłowości wykryte w oleju napędowym także dotyczyły trzech parametrów. Czym grozi zatankowanie kiepskiego diesla?

  • stabilność oksydacyjna – określa odporność ON na starzenie; niska objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania, co może prowadzić np. do zatykania filtrów paliwa czy zanieczyszczania zaworów wtryskowych,
  • temperatura zapłonu – zbyt niska może stwarzać ryzyko wybuchu oparów oleju podczas nalewania z dystrybutora,
  • zawartość wody – kontrolerzy stwierdzili niezgodność pod tym względem w przypadku 2 próbek; obecność wody w paliwie wynika najczęściej z nieszczelności zbiornika, a może prowadzić do korozji układu paliwowego.

Zbadali jakość gazu LPG i lekkiego oleju napędowego. Wyniki zaskakują

W przypadku gazu LPG na 360 próbek kontrolerzy nie stwierdzili nieprawidłowości. Do analizy trafiły także 2 próbki lekkiego oleju opałowego, które przeszły pozytywnie testy w laboratorium. Dostępność tego paliwa w ofercie jest ograniczona, a wszystkie badane w latach 2013-2022 próbki spełniały wymagania jakościowe.

Gdzie jest paliwo złej jakości? W 25 przypadkach policja ma co robić

UOKiK podał, że wojewódzcy Inspektorzy Inspekcji Handlowej wydali 17 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw ze względu na znaczne przekroczenia wymagań jakościowych, informując o tych działaniach Inspekcję Ochrony Środowiska. W 25 przypadkach zawiadomili organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w związku z wprowadzeniem do obrotu paliw niewłaściwej jakości, a także poinformowali o wynikach inne organy, w tym Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, który wydaje koncesje na obrót paliwami, Krajową Administrację Skarbową oraz policję.

Tankowanie paliwa / dziennik.pl