Lidl wprowadzi zmiany dla kierowców. Ładowarka EV na każdym parkingu przy sklepie

Lidl na parkingach przy swoich sklepach ma dziś przynajmniej 60 ładowarek. Stacje działają m.in. w Warszawie, Suwałkach, Poznaniu, Łodzi, Toruniu, Wrocławiu, Białymstoku, Łebie i Zakopanem. Jednak niebawem krajobraz zmieni się radykalnie.

Nowe przepisy, które wejdą od 1 stycznia 2025 roku zakładają, że punkty ładowania samochodów elektrycznych muszą pojawić się przy istniejących budynkach niemieszkalnych, które oferują parkingi na więcej niż 20 miejsc. Zmiany dotyczą m.in. sklepów takich jak Lidl. Stąd niemiecka sieć zapowiada, że stacja ładowania stanie przy każdym sklepie.

Reklama

– Dążymy do tego, aby do 2025 roku wszystkie nasze sklepy były wyposażone w ładowarki – dzięki temu właściciele pojazdów elektrycznych będą mogli je naładować w trakcie zakupów – powiedziała dziennik.pl Aleksandra Robaszkiewicz z Lidl Polska.

Lidl ustawi ponad 800 ładowarek samochodów elektrycznych

Reklama

Biorąc pod uwagę, że dziś w Polsce mamy ponad 850 sklepów Lidl, to oznacza przynajmniej 17-krotne powiększenie sieci stacji ładowania. A przecież równocześnie mają powstawać kolejne placówki z parkingami.

Ładowarki przy Lidlu - jaka moc ładowania i złącze?

Obecnie ładowarki na parkingach pod sklepami Lidl zapewniają ładowanie o mocy do 50 kW (maksymalna moc ładowania 50 kW na złączach DC oraz 43 kW na złączu AC). W zależności od lokalizacji kierowcy samochodów elektrycznych mają do dyspozycji:

  • stacje wyposażone w 3 złącza (AC: Typ2, DC: CCS, DC: CHAdeMO) – umożliwiają ładowanie dwóch samochodów jednocześnie (jednego na złączu AC i jednego na złączu DC),
  • stacje wyposażone w 2 złącza (DC: CCS, DC: CHAdeMO) lub 1 złącze (AC: Typ2) – pozwalają ładować jeden samochód EV w tym samym czasie.
Stacja ładowania samochodów elektrycznych pod sklepem Lidl / dziennik.pl

Jaki jest czas ładowania pod Lidlem?

Czas ładowania na parkingu pod Lidlem jest ograniczony do 1 godziny. Stacje są czynne w godzinach otwarcia sklepów. Przy czym żeby skorzystać ze złącza AC trzeba mieć własny przewód ładowania.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego pod sklepem Lidl?

Obecnie ładowanie "pod Lidlem" jest bezpłatne i nie wymaga autoryzacji – nie potrzeba żadnej karty do uruchomienia ładowarki. Takie ułatwienie to ukłon w stronę osób, które przyjechały swoim elektrykiem lub hybrydą plug-in zrobić zakupy. Jest też ciemna strona tego rozwiązania.

Problem w tym, że darmowy prąd przyciąga bardziej niż "tydzień włoski w Lidlu" także kierowców, którzy chcą zaoszczędzić na ładowaniu i nawet nie zaglądają do sklepu. Siedzą w aucie, oglądają filmy i czekają na zwiększenie zasięgu, blokując tym samym dostęp do ładowarki faktycznym klientom sklepu.

Kiedy ładowarki Lidla będą płatne? Sieć sklepów już zmienia zasady

Lidl wprowadził już opłaty za ładowanie w Czechach. Także kierowcy w Szwajcarii muszą płacić za prąd pobrany pod sklepem. W przypadku użytkowników aplikacji Lidl Plus kilowatogodzina przy złączu AC kosztuje 0,26 CHF (1,2 zł/kWh), prąd DC to 0,42 CHF (czyli ok. 1,9 zł/kWh). Pozostałych obowiązują wyższe stawki.

Stąd można spodziewać się, że także w Polsce wprowadzenie opłat za ładowanie pod Lidlem to kwestia czasu. Co z pewnością rozwiązałoby problem blokowania stacji przez amatorów darmowego prądu.

Stacja ładowania samochodów elektrycznych pod sklepem Lidl w Warszawie / dziennik.pl