Zignorował sygnały, uszkodził zapory
Tym razem skończyło się na strachu, ale przykład 77-letniego kierowcy Lexusa pokazuje, że apele o rozsądek i przestrzeganie przepisów dotyczących poprawnego zachowywania się na przejazdach są jeszcze w niektórych przypadkach jak groch o ścianę. Otóż dziarski starszy mężczyzna wjechał na przejazd mimo że migało już czerwone światło, a zapory zaczynały właśnie wędrować w dół. Na szczęście tym razem skończyło się tylko na strachu, uszkodzonych rogatkach i… na solidnym mandacie. Starszy mężczyzna nie dość, że doprowadził do zagrożenia w ruchu, to na dodatek po zniszczeniu zapór odjechał z miejsca zdarzenia.
Funkcjonariusze nałożyli na 77-katka mandat w wysokości 2000 zł, do jego konta dopisano też 15 punktów karnych. Aby do takich sytuacji dochodziło jak najrzadziej, przypominamy najważniejsze przepisy dotyczące zachowania się na przejeździe kolejowym.
Przejazd kolejowy: o tych przepisach musisz pamiętać
Oto krótkie kompendium dotyczące przejazdów kolejowych, jakie publikuje na swojej witrynie policja. Niby wszystko już było, ale - jak widać - wciąż za za mało. A zatem, Kierujący pojazdem jest obowiązany:
• zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd zachować szczególną ostrożność;
• przed wjechaniem na tory upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona;
• prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd;
• w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
Przejazd kolejowy: tego nie wolno
Kierującemu zabrania się:
• objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
• wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
• wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
• omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.