Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 to pierwsza hybryda ładowana z gniazdka w historii marki i zarazem najmocniejszy przedstawiciel gamy tego modelu. Łącznie mamy tu do dyspozycji 280 KM, a czas rozpędzania od 0 do 100 km/h wynosi, według danych fabrycznych, całkiem dobre 6,5 s.

Reklama

Układ napędowy składa się z silnika benzynowego 1.3T/180 KM, sześciostopniowego automatu i jednostki elektrycznej o mocy 122 KM (zamocowana przy tylnej osi). Czyli już nie jedno cuore sportivo, a dwa?

Alfa Romeo Tonale PHEV Q4: Jaka moc, jaka bateria, jaki zasięg?

Na to wygląda. Bateria trakcyjna ma łączną pojemność 15,5 kWh, a najkrótszy czas ładowania od 0 do 100 proc. to ok. 2,5 godz. (tzw. wallbox lub publiczna stacja ładowania). Zasięg w trybie elektrycznym (wg WLTP) to budzące respekt 82 km. Realnie i w sprzyjających warunkach będzie to zapewne bardziej 50-60 km, ale o tym przekonamy się, gdy auto trafi do redakcji na dłużej.

Reklama
Od 0 do 100 km/h w 6,5 s? Nieźle. PHEV to jedyna odmiana Tonale z napędem na cztery koła. / Materiały prasowe / Alfa Romeo
Reklama

Alfa Romeo chwali się, że rozkład mas, jak na auto tego typu, nadal jest bardzo dobry, bo wynosi 53 proc. na przód i 47 proc. na tył. Poza tym mogliśmy się też dowiedzieć tego, że środek ciężkości jest o całe 3 proc. niżej, niż w przypadku lidera segmentu. Ciekawe, prawda?

Tak jak w innych wersjach, mamy tu w pełni cyfrowe zegary. I najnowsze multimedia stosowane w Alfie - Stelvio takich nie ma. A szkoda… / Materiały prasowe / Alfa Romeo

Alfa Romeo Tonale PHEV Q4: Jak jeździ?

I faktycznie, to da się zauważyć podczas jazdy. Tonale zachowuje ducha marki, więc raczej ochoczo i bez wielkiej tendencji do podsterowności daje się wrzucać nawet w dość ostre zakręty. Większej masy wynikającej z zastosowania układu PHEV nie czuć w zasadzie wcale, a nisko położony środek ciężkości dodatkowo poprawia odczucia z szybkiej jazdy. Auto bardzo sprawnie się rozpędza i jeśli komuś brakowało mocy w przypadku "zwykłych" silników spalinowych, ten powinien sięgnąć po PHEV-a. Układ kierowniczy na tle większości rywali z tego segmentu wypada bardzo dobrze, natomiast ja akurat wsiadłem do Tonale bezpośrednio po przejażdżce Stelvio.

I tu już widać sporą przewagę większego auta, bo o ile Stelvio to sportowiec wśród SUV-ów, a jego szybki i precyzyjny jak brzytwa układ kierowniczy zadowoli większość entuzjastów szybkiej jazdy, o tyle Tonale sprawia na tym tle wrażenie auta dużo spokojniejszego. Ale wiem też, że to celowe działanie, bo mniejszy z SUV-ów Alfy Romeo – właśnie ze względu na ów bardziej uniwersalny charakter – ma trafiać w gusta szerszej klienteli.

Ekran ma 12,3 cala i oferuje różne tryby widoku / Materiały prasowe / Alfa Romeo
PHEV dostał sześciobiegowy automat, tymczasem odmiany MHEV mają po siedem biegów / Materiały prasowe / Alfa Romeo

Alfa Romeo Tonale PHEV Q4: Jaki zasięg?

Przejażdżka za kierownicą Tonale PHEV Q4 była nieco za krótka, bym mógł wyciągać jakieś daleko idące wnioski na temat średniego spalania i zużycia energii – tym zajmiemy się wtedy, gdy auto trafi do redakcji na pełnoprawny test. I sprawdzimy, ile uda się przejechać w trybie bezemisyjnym. Mogę natomiast w tym miejscu stwierdzić, że np. podczas jazdy w trybach hybrydowym lub elektrycznym wykonanie kick-downu powoduje, że najpierw wyraźnie do pracy wkracza silnik elektryczny umieszczony z tyłu, a potem dopiero dołącza do niego benzyniak.

Mamy więc przez chwilę przyjemne wrażenie... obcowania z autem tylnonapędowym. Dynamika wzdłużna jest faktycznie bardzo dobra, natomiast skrzynia biegów w większości przypadków najpierw próbuje wykorzystać moment obrotowy generowany przez układ napędowy, a dopiero potem redukuje przełożenia.

Nawet logo marki idzie tu z duchem czasów… / dziennik.pl / Piotr Wróbel
Ceny ruszają od 236 500 zł / dziennik.pl / Piotr Wróbel

Alfa Romeo Tonale PHEV Q4: Jakie wady? Jaka cena w Polsce?

Jeśli miałbym na gorąco wskazać jakieś wady, to byłby to np. bagażnik: zamiast 500-1550 l mamy do dyspozycji jedynie 385-1430 l. No i tak jak w wersjach spalinowych (MHEV), łopaty do zmiany biegów nieco utrudniają dostęp np. do dźwigienki kierunkowskazu.

Ceny Tonale PHEV Q4 przedstawiają się następująco: za wersję Edizione Speciale zapłacimy co najmniej 236 500 zł (uwaga: zamówienia były możliwe tylko do 31 marca; spóźnialscy pewnie będą musieli obejść się smakiem), Ti kosztuje 243 500 zł, zaś Veloce oznacza wydatek 254 500 zł. Gwarancja: 5 lat lub 200 tys. km, do tego pakiet serwisowy na trzy lata/45 tys. km.

Bagażnik sporo mniejszy niż w wersjach MHEV i dieslu / Materiały prasowe / Alfa Romeo
Z tyłu miejsca dużo: na tle rywali z segmentu Tonale wypada bardzo dobrze / Materiały prasowe / Alfa Romeo

Alfa Romeo Tonale PHEV Q4: dane techniczne

Zużycie paliwa (średnio l/100 km, WLTP) 1,1-1,4
Emisja CO2 (g/km) 26-33 (WLTP)
Silnik spalinowy  
Maksymalna moc (KM (kW)/obr./min)  180 (132)/5750
Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min) 270/1850
Silnik elektryczny  
Maksymalna moc (KM/kW) 122/90
Maksymalny moment obrotowy (Nm)  bd.
Układ hybrydowy  
Łączna moc układu hybrydowego (KM/kW) 280/206
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) 6,5
Maksymalna prędkość (km/h) 205
Masy i wymiary  
Pojemność zbiornika paliwa (l) 43
Pojemność bagażnika (l) 385-1430 l
Dł./szer./wys. (mm) 4527/1841/1613
Rozstaw osi (mm) 2636
Masa własna (kg) 1835
Cena auta testowanego (zł) od 236 500