Dyskusja na temat proklimatycznych zmian w sektorze transportowym, który w Europie odpowiada za ok jedną piątą emisji CO2 często sprowadza się do kwestii przejścia z samochodów wyposażonych w silniki spalinowe na samochody elektrycznie. Już na poziomie intuicyjnym wydaje się to zbytnim uproszczeniem.
Wraz z moim gościem, który bada zależności pomiędzy urbanistyką, transportem, stylem życia, emisjami, a dobrostanem próbowaliśmy na to zagadnienie spojrzeć szerzej. W studiu Dziennika Gazety Prawnej rozmawialiśmy min. o tym:
- jak bardzo sektor transportowy jest szkodliwy dla klimatu,
- które środki transportu wykazują się największym negatywnym wpływem na klimat,
- co generuje więcej emisji - samochody, czy samoloty,
- jakie zastosowanie w transformacji transportu ma triada Unikaj - Zastąp - Ulepsz,
- dlaczego nadal w skali świata rośnie liczba samochodów,
- jak wpłynął Elon Musk i Tesla na zmiany w transporcie,
- jak na transport wpływają kwestie planowania przestrzennego,
- czy czasy komunistyczne były lepsze dla urbanistyki,
- co jest słabym elementem idei miasta 15-minutowego,
- na ile transformacja wiąże się z pogorszeniem naszej jakości życia,
- czy istnieje udokumentowany przykład udanej transformacji transportowej.
Zapraszamy do obejrzenia wywiadu wideo.