Samochodów elektrycznych przybywa jak grzybów po deszczu. Potwierdzeniem mogą być statystyki – Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) podało, że w drugim kwartale 2022 r. co dziesiąte nowo rejestrowane auto w krajach UE było w pełni elektryczne.

Reklama

Według rankingu za rok 2021, Volkswagen zajął 2. miejsce pod względem liczby sprzedanych aut elektrycznych w Europie. A jak kierowcy nad Wisłą korzystają ze swoich elektryków? Byka za rogi wzięli analitycy polskiej firmy badawczej InsightOut Lab do spółki z ekspertami marki VW.

Kierowcy elektrycznych Volkswagenów ID. jeżdżą więcej niż średnio kierowcy w Polsce

Z ankiety przeprowadzonej wśród właścicieli Volkswagenów ID.3, ID.4 i ID.5 wynika, że ich auta "nie stygną". Blisko połowa pytanych (44 proc.) przejeżdża tygodniowo powyżej 400 km, a zaledwie 7 proc. korzysta z auta sporadycznie, pokonując dystans krótszy niż 100 km. Kolejne 11 proc. zadeklarowało przebieg w przedziale 301-400 km. Dość często spotykane są też "kilometrówki" w przedziałach 101-200 oraz 201-300 km. Wskazało je po 19 proc. ankietowanych.

Dilerzy Volkswagena udostępniają punkty ładowania dla samochodów elektrycznych / Volkswagen
Reklama

Dla porównania, z badania PSPA wynika, że tylko ok. 15 proc. kierowców (zarówno aut elektrycznych, jak i spalinowych) pokonuje tygodniowo ponad 350 km. Ta wartość daje aż ok. 18 tys. km rocznie, podczas gdy według popularnej porównywarki ubezpieczeń średnia dla Polski wynosi około 8600 km.

Analiza danych demograficznych z badania pozwala sprawdzić, czy wiek kierowców wpływa na to, jak dużo jeżdżą swoim autem. Okazuje się, że choć w każdej z grup wiekowych widać przewagę osób deklarujących tygodniowy przebieg powyżej 400 km, to w grupach powyżej 49 lat jest ich najwięcej. W przedziale do 39 lat odsetek ten wyniósł 33 proc., a w grupie 40-49 lat – 41 proc. Natomiast dla grupy 50-59 lat mówimy o poziomie aż 56 proc., a w przedziale 60 lat i więcej – 47 proc.

Jak samochód elektryczny sprawuje się w życiu codziennym?

Padło pytanie: Dokąd i w jakim celu jeździsz swoim samochodem elektrycznym? Okazuje się, że statystyczny właściciel elektrycznego Volkswagena najczęściej – 95 proc. wskazań – porusza się po mieście załatwiając codzienne sprawy. Niewiele mniej wskazało dojazdy do pracy (88 proc.) oraz na wycieczki za miasto (87 proc.). Na dłuższe wypady rekreacyjne (ponad 100 km w jedną stronę) regularnie decyduje się 81 proc. osób. Dłuższe wypady wakacyjne skusiły 62 proc. osób. Odwożenie dzieci do szkoły lub przedszkola – 52 proc.

Dilerzy Volkswagena udostępniają punkty ładowania dla samochodów elektrycznych / Volkswagen

Jak zasięg i pogoda działają na decyzję kierowcy? Zima nie ma znaczenia

Eksperci sprawdzili także, jakie są ich spostrzeżenia użytkowników elektrycznych VW związane z wpływem warunków atmosferycznych na zasięg ich samochodów. Ponad połowa (55 proc.) deklaruje, że zmiany nie mają wpływu na ich codzienne korzystanie z auta (w tym 41 proc. odpowiedziało "zdecydowanie nie"). 40 proc. badanych ma przeciwne zdanie (z czego 27 proc. odpowiedziało "zdecydowanie tak").

Z kolei w badaniu InsightOut Lab, Volkswagena i EV Klub Polska na użytkownikach aut elektrycznych (niezależnie od marki samochodu) ankietowani zostali poproszeni o odpowiedź, czy zmieniają częstotliwość korzystania z auta zimą. Aż 83 proc. z nich odpowiedziało, że w zimowe miesiące korzystają ze swojego elektryka tak samo, jak podczas innych pór roku.

Dilerzy Volkswagena udostępniają punkty ładowania dla samochodów elektrycznych / Volkswagen

Volkswagen sprawdził jak Polscy korzystają z elektrycznych modeli ID.3, ID.4 i ID.5

Badanie polskich kierowców VW w pigułce:

  • 44 proc. właścicieli VW ID. tygodniowo przejeżdża powyżej 400 km – to więcej niż średnio kierowcy samochodów w Polsce;
  • 55 proc. deklaruje, że warunki pogodowe nie mają wpływu na ich codzienne użytkowanie auta;
  • niemal wszyscy (95 proc.) używają swoich ID. do załatwiania codziennych spraw;
  • ponad 80 proc. właścicieli jeździ elektrycznym VW do pracy oraz na krótsze i dłuższe wycieczki za miasto.
Volkswagen ID.4 1ST Max / dziennik.pl