Redukcja punktów karnych za wykroczenia drogowe była jak dotąd możliwa pod warunkiem, że kierowca nie przekroczył limitu 24 punktów karnych. Osoby, które nazbierały zbyt dużo punktów karnych automatycznie żegnały się z prawem jazdy i musiały jeszcze raz podchodzić do egzaminu teoretycznego i praktycznego.
Natomiast kierowcy ze stażem poniżej roku mają do dyspozycji limit 20 punktów karnych. Jeśli go przekroczą, muszą od nowa rozpocząć cały proces uzyskiwania uprawnień, począwszy od samego kursu na prawo jazdy.
Redukcja punktów karnych, kto może skorzystać ze szkolenia?
Od wielu lat każdy kierowca miał możliwość raz na pół roku skorzystać z tego przywileju. Pod warunkiem, że posiada prawo jazdy co najmniej od roku. Udział w szkoleniu trwającym sześć godzin lekcyjnych pozwalał obniżyć stan konta o sześć punktów karnych. Spotkanie jest prowadzone z policjantem i psychologiem. Po zaliczeniu kursu każdy uczestnik otrzymywał zaświadczenie o anulowaniu punktów karnych. Koszt uczestnictwa w takim szkoleniu wynosił ok. 350-400 zł.
Redukcja punktów karnych, od kiedy koniec szkoleń dla kierowców?
Lada moment kierowcy stracą możliwość obniżenia liczby punktów. Od 17 września 2002 r. kursy redukujące punkty karne nie będą już organizowane. Zdaniem resortu, który przygotowywał projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, szkolenia nie zdały egzaminu.
- Zysk z tego, jeżeli chodzi o uświadomienie kierowcy, że zagraża innemu, jest niewielki, stąd właśnie decyzja, aby uniemożliwić niwelację punktów karnych - powiedział wiceszef Ministerstwa Infrastruktury Rafał Weber.
Dlatego w ostatnich dniach przed wejściem nowych przepisów w WORD-ach trwa prawdziwe oblężenie. W wielu ośrodkach kursy odbywają się codziennie i będą dostępne dla chętnych aż do ostatniego dnia przed wejściem nowych przepisów – 16 września 2022 r.
Redukcja punktów karnych, brak szkoleń to cios dla WORD-ów
Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego bardzo chętnie przeprowadzały takie szkolenia, ze względu na dodatkowy przychód zasilający budżet tych jednostek.
Brak możliwości organizowania szkoleń będzie ciosem dla wielu ośrodków. Egzaminatorzy pracujący w WORD-ach na terenie całej Polski organizują protesty ze względu na słabe zarobki, które nie były waloryzowane od wielu lat. Tak samo jak wysokość regulowanych ustawowo cen za egzaminy na prawo jazdy.
Zdaniem zarządców ośrodków nie pokrywają wszystkich kosztów związanych z organizowaniem egzaminu. Każdy dodatkowy pieniądz dla WORD (np. ze szkoleń redukujących punkty karne) pozwalał załatać dziury w budżecie.
Redukcja punktów karnych, od 17 września nowe zasady
Legislatorzy nie przewidzieli żadnej alternatywy w kwestii redukcji punktów karnych. Pojawiły się wzmianki o projekcie szkolenia, które pozwoli zmniejszyć liczbę punktów karnych, ale zasady mają być dużo bardziej restrykcyjne. Pierwsze założenia mówiły, że kurs potrwa nawet cztery dni, a kierowcy będą mogli z niego skorzystać tylko raz w roku. Jednak żadne konkrety, ani tym bardziej decyzje nie zapadły jeszcze w tym temacie.
Obecne przepisy pozwalają policjantowi wystawić mandat zawierający maksymalnie 10 punktów karnych. Górna granica dotyczy takich wykroczeń jak nieudzielenie pomocy ofiarom wypadku lub nieprawidłowe zachowania wobec niechronionych uczestników ruchu (np. pieszych). Punkty są usuwane z konta po roku od dnia popełnienia wykroczenia.
Po zmianach przepisów, które wejdą w życie od 17 września 2022 r., kierowca będzie mógł dostać nawet 15 punktów karnych za jedno wykroczenie. Zatem o utratę uprawnień będzie jeszcze łatwiej, a punkty karne przedawnią się dopiero po dwóch latach od momentu, kiedy opłacimy grzywnę. Lista wykroczeń zagrożonych maksymalną liczbą punktów karnych wygląda następująco:
- sprowadzenie katastrofy w ruchu, sprowadzenie bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu, spowodowanie wypadku w ruchu;
- kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie po użyciu alkoholu lub środka podobnie działającego do alkoholu;
- kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego;
- nieudzielenie pomocy ofiarom wypadku;
- używanie pojazdu w sposób zagrażający bezpieczeństwu osoby znajdującej się w pojeździe lub poza nim;
- omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;
- wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i bezpośrednio przed nimi;
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych albo na nie wchodzącemu;
- niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej w celu umożliwienia jej przejścia;
- niezastosowanie się, w celu uniknięcia kontroli, do sygnału osoby uprawnionej do kontroli ruchu drogowego, nakazującego zatrzymanie pojazdu;
- niezastosowanie się do sygnałów świetlnych;
- niezastosowanie się do sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym;
- niezastosowanie się sygnałów i poleceń dawanych przez osoby uprawnione do kontroli ruchu drogowego;
- przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 70 km/h;
- niestosowanie się do znaku B-25 lub B-26 zakaz wyprzedzania;
- naruszenie zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeśli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone;
- naruszenie wjeżdżania na przejeździe kolejowym za sygnalizator przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych, lub za inne urządzenie nadające te sygnały;
- naruszenie zakazu wjeżdżania na przejazd kolejowy, jeśli po jego drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
- jazda autostradą lub drogą ekspresową w kierunku przeciwnym niż wynikający z ustawy lub znaków drogowych;
- przewożenie więcej niż dwojga dzieci w pojeździe w sposób niezgodny z przepisami;
- przewóz osób pojazdem nieprzeznaczonym lub nieprzystosowanym do tego celu, bądź w liczbie przekraczającej liczbę miejsc określonych w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo wynikających z konstrukcyjnego przeznaczenia pojazdu niepodlegającego rejestracji, jeżeli liczba osób przewożonych w niewłaściwy sposób wynosi 10 osób lub więcej.