- Odcinkowy pomiar prędkości i nowy taryfikator mandatów postrachem kierowców
- Przekroczył prędkość o 111 km/h w terenie zabudowanym, ale to nie wszystko
- Odcinkowy pomiar prędkości bez litości, tam fotoradary robią najwięcej zdjęć
- Jak działa odcinkowy pomiar prędkości? Jest bardziej bezwzględny niż fotoradary
- Podwójna kara już po wakacjach i nowy taryfikator mandatów za przekroczenie prędkości
Odcinkowy pomiar prędkości, fotoradary i kamery RedLight w pierwszym miesiącu wakacji zarejestrowały 113,5 tys. przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości oraz wjazdu na czerwonym świetle – wynika z najnowszych danych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.
Liczby mogą imponować, ale wrażenie robi też fakt, że wykroczeń było o 32 proc. mniej (!) w zestawieniu z analogicznym okresem 2021 roku (ok. 167 tys. naruszeń). To niewątpliwie efekt wprowadzania od stycznia 2022 roku nowego, ostrzejszego taryfikatora mandatów –kierowca musi liczyć się z karą do 2500 zł za przekroczenie prędkości.
Odcinkowy pomiar prędkości i nowy taryfikator mandatów postrachem kierowców
Potwierdzeniem tego zjawiska mogą być szczegółowe dane GITD, które wskazują na poważną zmianę w liczbie naruszeń przekroczenia dopuszczalnej prędkości. W 2021 roku, czyli przed wejściem rekordowych mandatów, w pierwszym miesiącu wakacji na zbyt szybkiej jeździe wpadło 161,9 tys. kierowców.
Nowe dane za lipiec 2022 roku mówią o 108,8 tys. wykroczeń. To oznacza spadek o 33 proc. Delikatnie, bo o niecałe 4 proc. zmniejszyła się liczba wykroczeń zarejestrowanych przez system kontroli wjazdu na czerwonym świetle (2021- 4,9 tys. wobec 2022 – 4,7 tys.).
Przekroczył prędkość o 111 km/h w terenie zabudowanym, ale to nie wszystko
Najwyższe przekroczenie prędkości zarejestrowano 1 lipca w Wojszycach (powiat kutnowski). Kierujący Renault jechał 161 km/h przy ograniczeniu do 50 km/h, a to oznacza przekroczenie o 111 km/h.
Rekord odnotowano także 30 lipca w miejscowości Janówek (powiat grójecki) – tam kierujący Volkswagenem pędził 156 km/h przy ograniczeniu do 50 km/h - przekroczenie o 106 km/h. Oba wykroczenia popełniono w obszarze zabudowanym, co w przypadku tych osób oznacza utratę prawa jazdy.
– Mimo tych niechlubnych rekordów, ponad połowa (57 proc.) zarejestrowanych naruszeń, dotyczy przekroczenia prędkości w najniższym progu, czyli pomiędzy 11 a 20 km/h więcej niż obowiązujące na danym odcinku drogi ograniczenie prędkości – wskazała Niżniak.
Odcinkowy pomiar prędkości bez litości, tam fotoradary robią najwięcej zdjęć
W lipcu najbardziej zapracowanym systemem w sieci CANARD był odcinkowy pomiar prędkości w Lubinie – zarejestrował 2,7 tys. naruszeń.
Jeśli chodzi o fotoradary to najwięcej przekroczeń ujawnił przyrząd w Rudzie Śląskiej przy al. Powstań Śląskich – 2,2 tys. przypadków złamania ograniczenia.
Przejazd na czerwonym świetle – urządzenie RedLight w Mrokowie – 770 naruszeń.
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości? Jest bardziej bezwzględny niż fotoradary
Kiedy samochód lub motocykl opuści kontrolowany odcinek, system wyliczy jego średnią prędkość na całym dystansie na podstawie czasu przejazdu. Jeżeli trasa została pokonana zbyt szybko, kierowca zapłaci mandat. System funkcjonuje zatem odmiennie niż klasyczny fotoradar – chodzi o mierzenie prędkości na dłuższych odcinkach drogi, a nie punktowo.
– Kluczową zaletą tego rozwiązania jest możliwość wpływania na zachowania kierujących na dłuższym odcinku drogi niż ma to miejsce w przypadku fotoradarów. Z doświadczeń CANARD wynika, że w miejscach objętych nadzorem z wykorzystaniem OPP, liczba zdarzeń drogowych spada, a ruch się uspokaja – oceniła Niżniak.
Podwójna kara już po wakacjach i nowy taryfikator mandatów za przekroczenie prędkości
Taryfikator 2022 wprowadził znacznie wyższe mandaty za przekroczenie prędkości. Co istotne od 17 września wejdzie w życie przepis o recydywie drogowej za najcięższe wykroczenia. Nowe zasady dotyczące punktów karnych także zaczną obowiązywać po wakacjach. W efekcie ponowny występek tego samego typu w ciągu 2 lat od ostatniego przewinienia będzie skutkował dwukrotnością kary.
Nowe stawki mandatów za przekroczenie prędkości wyglądają następująco:
- Przekroczenie prędkości do 10 km/h: mandat 50 zł;
- od 11 km/h do 15 km/h: 100 zł i 3 punkty karne;
- od 16 km/h do 20 km/h: 200 zł i 3 punkty karne;
- od 21 km/h do 25 km/h: 300 zł i 6 punktów karnych;
- od 26 km/h do 30 km/h: 400 zł i 6 punktów karnych;
Od września mandat za przekroczenie prędkości to nawet 5 tys. zł w recydywie
Stawki mandatów szybują od przekroczenia prędkości o ponad 30 km/h.
W myśl taryfikatora od 1 stycznia 2022 roku za złamanie ograniczenia o 31 km/h niezależnie od rodzaju drogi (w obszarze zabudowanym, jak i poza miastem) grozi 800 zł mandatu.
Ponowne wykroczenie tego samego typu w ciągu dwóch lat od ostatniego ukarania będzie skutkowało dwukrotnością kary (od 17 września 2022 roku).
- Przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h: mandat 800 zł i 10 punktów (recydywa: 1600 zł);
- o ponad 40 km/h: mandat 1000 zł i 13 punktów karnych (2000 zł zł w przypadku recydywy);
- o ponad 50 km/h: mandat 1500 zł i 15 punktów karnych (recydywa: 3000 zł);
- o ponad 60 km/h: mandat 2000 zł (4000 zł przy recydywie);
- o ponad 70 km/h: mandat 2500 zł (recydywa: 5 tys. zł).
Będzie odcinkowy pomiar prędkości na autostradach
Główny Inspektorat Transportu Drogowego wzmacnia sieć systemu CANARD. Niedawno zakończył instalację 26 nowych fotoradarów. A teraz trwają prace nad znacznie większym projektem – powiększeniem odcinkowego pomiaru prędkości o 39 nowych lokalizacji w 13 województwach oraz montażem 30 systemów RedLight (kamery służą do monitorowania wjazdu na skrzyżowanie przy czerwonym świetle).
Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A1, A2 i A4
Urządzenia wykorzystywane do pomiaru średniej prędkości będą pilnować kierowców na wszystkich kategoriach dróg publicznych w Polsce. Lista obejmuje wybrane odcinki autostrad A1, A2 i A4. Do tego są też drogi krajowe m.in. odcinki dróg ekspresowych S7, S11 i S14 oraz 14 dróg wojewódzkich, 3 powiatowe i 1 droga gminna.
Gdzie ustawią nowy odcinkowy pomiar prędkości? Lokalizacje zaskoczą kierowców
Najwięcej odcinkowych pomiarów prędkości, bo aż po 5 pojawi się na terenie województwa łódzkiego i podkarpackiego.
Po 4 zostanie zamontowanych w województwie lubuskim, mazowieckim i śląskim, 3 w województwach kujawsko-pomorskim i dolnośląskim, po 2 na Lubelszczyźnie, w Wielkopolsce, w województwie zachodniopomorskim, pomorskim i małopolskim, 1 OPP stanie na terenie województwa opolskiego.
Odcinkowy pomiar prędkości w przypadku autostrady A1 pojawi się w trzech lokalizacjach:
- w województwie łódzkim - miejscowości Pomorzany / Bociany
- woj. kujawsko-pomorskie - A1 Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek
- woj. pomorskie - A1 Peplin-Swarożyn
Odcinkowy pomiar prędkości na A2:
- woj. wielkopolskie - A2 Konin, MOP Leonia / Kuny do PPO Żdżary
Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4 to dwie lokalizacje:
- woj. małopolskie - A4 Węzeł Balice - Węzeł Rudno
- woj. dolnośląskie - A4 Kostomłoty - Kąty Wrocławskie
Odcinkowy pomiar prędkości i lista 39 nowych lokalizacji
Wykaz 39 lokalizacji, które zostały wytypowane na postawie analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego przygotowanej przez ITS:
Lp | Województwo | Miejscowość | Lokalizacja | Kategoria drogi | Numer drogi |
1 | MAZOWIECKIE | Otrębusy | Kanie-Otrębusy DW719 od 24 km 400 m do 25 km 800 m | (W)ojewódzka | 719 |
2 | MAZOWIECKIE | Natolin - Chrzanów Duży - Grodzisk Mazowiecki | Natolin - Chrzanów Duży - Grodzisk Mazowiecki | W | 579 |
3 | MAZOWIECKIE | Mszczonów | obwodnica miasta | (K)rajowa | 50 |
4 | ŁÓDZKIE | Pomorzany / Bociany | Pomorzany / Bociany | K | A1 |
5 | ŁÓDZKIE | Pabianice | S14 Dobroń-Pabianice Płn.- 75 km 300 m (bramka Viatoll) do 69 km 900 m | K | S14 |
6 | ŁÓDZKIE | Łódź | Chocianowicka - Łaskowice | (P)owiatowa | 1120E |
7 | MAZOWIECKIE | Białobrzegi | obwodnica miasta | K | S7 |
8 | ŁÓDZKIE | Bychlew / Jadwinin | Bychlew 6 - Jadwinin 16a | W | 485 |
9 | ŁÓDZKIE | Mokra Prawa | Mokra Prawa 2 - Mokra Prawa 189A | K | 70 |
10 | PODKARPACKIE | Nosówka | ul. Dębicka odcinek 4 km | P | 1391 |
11 | PODKARPACKIE | Dukla | Trakt Węgierski | K | 19 |
12 | PODKARPACKIE | Nowa Dęba | Ks. Henryka Łagockiego 113 - Korczaka 16 | K | 9 |
13 | PODKARPACKIE | Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka | Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka | W | 835 |
14 | DOLNOŚLĄSKIE | Bierzów - Przylesie | Bierzów - Przylesie | W | 403 |
15 | ZACHODNIOPOMORSKIE | Piecnik - Nieradz | Piecnik - Nieradz | K | 10 |
16 | ZACHODNIOPOMORSKIE | Łubianka - Brynka | Łubianka - Brynka | W | 151 |
17 | LUBUSKIE | Świdnica, Obwodowa - Nowogród Bobrzańskie | Świdnica, Obwodowa - Nowogród Bobrzańskie, Leśna 6 | K | 27 |
18 | LUBUSKIE | Sudoł - Radomia | Sudoł - Radomia | K | 32 |
19 | LUBUSKIE | Chełmsko -Przytocznia | 45+200 - 48+200 (skrzyżowanie na Rokitno) | K | 24 |
20 | MAŁOPOLSKIE | Węzeł Balice - Węzeł Rudno | Węzeł Balice - Węzeł Rudno | K | A4 |
21 | MAŁOPOLSKIE | Kęty | ul. Jana III Sobieskiego 1,3 km od ul. Partyzantów do ul. Kleparz | P | |
22 | ŚLĄSKIE | Katowice | Trasa Renców 28 | W | 902 |
23 | OPOLSKIE | Kietlice - Kilisino | Kietlice - Kilisino | W | 416 |
24 | ŚLĄSKIE | Jankowice / Świerklany | Jankowice (Nowa) - Świerklany (Plebiscytowa) | W | 929 |
25 | ŚLĄSKIE | Gliwice | Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego | K | 88 |
26 | WIELKOPOLSKIE | Tarnowo Podgórne - Poznań Ławica | Tarnowo Podgórne - Poznań Ławica | K | S11 |
27 | WIELKOPOLSKIE | Konin | MOP Leonia / Kuny do PPO Żdżary | K | A2 |
28 | LUBELSKIE | Hrubieszów | wjazd do miejscowości, od 46 km do 50 km 100 m | W | 844 |
29 | LUBELSKIE | Gołąb | pikietaż: 107 km 900 m - 111 km 600 m | W | 801 |
30 | KUJAWSKO-POMORSKIE | Rogoźno Zamek - Kłódka | Rogoźno Zamek - Kłódka | K | 16 |
31 | KUJAWSKO-POMORSKIE | Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek | A1 Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek | K | A1 |
32 | POMORSKIE | Swarożyn | A1 Peplin - Swarożyn 36 km 200 m do 26 km 000 m | K | A1 |
33 | POMORSKIE | Borowo | Gdańska 2 - Turystyczna 1 | W | 211 |
34 | KUJAWSKO-POMORSKIE | Rycerzewo | DW251 od 70 km do 63 km 800 m | W | 251 |
35 | DOLNOŚLĄSKIE | Kostomłoty - Kąty Wrocławskie | Odcinek autostrady A4 | K | A4 |
36 | DOLNOŚLĄSKIE | Wrocław | Al. Jana III Sobieskiego | DG | 105392D |
37 | LUBUSKIE | Motylewo - Łupowo | pikietaż: 29+350 do 37+750 | W | 132 |
38 | ŚLĄSKIE | Zabrze | Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego | K | 88 |
39 | PODKARPACKIE | Nisko | ul. Sandomierska | K | 77 |
Odcinkowy pomiar prędkości to nie wszystko, wymiana 247 fotoradarów na nowe
Rozbudowa systemu kontroli obejmuje także wymianę dotychczasowych 247 fotoradarów na nowe urządzenia.
– Ten etap realizowany jest w ramach dwóch zamówień wykonawczych na zakup 100 oraz 147 urządzeń. Przeprowadzone zostały testy z wykorzystaniem zaoferowanych przez potencjalnych wykonawców urządzeń. Trwa ocena złożonych ofert – wyjaśniła Niżniak.
GITD zamontuje także 5 urządzeń rejestrujących niestosownie się do sygnalizacji świetlnej na przejazdach kolejowo-drogowych. Wiadomo, że wybrano wykonawcę i teraz trwają prace nad umową.
Niemal 350 nowych kamer i fotoradarów do końca 2023 roku
Wszystkie nowe urządzenia mają stanąć przy polskich drogach i autostradach do końca 2023 roku. Lekko licząc będzie to niemal 350 kamer i fotoradarów:
- 39 nowych lokalizacji odcinkowego pomiaru prędkości,
- 30 systemów rejestracji przejazdu na czerwonym świetle,
- 5 urządzeń rejestrujących na przejazdach kolejowo-kolejowych
- 247 nowych fotoradarów w miejsce wysłużonych;
- 26 fotoradarów w nowych lokalizacjach już łowi kierowców.
– By bezpiecznie dojechać do celu, warto być przygotowanym na różne sytuacje, które możemy spotkać na drodze– powiedział dziennik.pl Andrzej Mejer, Yanosik.pl. – Nasz system umożliwia wysyłanie ostrzeżeń, m.in. o utrudnieniach związanych z różnymi zagrożeniami, remontami, a także tych o fotoradarach czy odcinkowym pomiarze prędkości. Dzięki temu użytkownicy z wyprzedzeniem otrzymują informację i zwracają większą uwagę na prędkość z jaką się poruszają, co zmniejsza ryzyko niebezpiecznych sytuacji na drodze. Oczywiście trzymamy rękę na pulsie, i gdy tylko na drogach uruchomione zostaną nowe odcinkowe pomiary, będą one także widoczne w naszym systemie – podkreślił.