Odcinkowy pomiar prędkości, fotoradary i kamery RedLight w pierwszym miesiącu wakacji zarejestrowały 113,5 tys. przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości oraz wjazdu na czerwonym świetle – wynika z najnowszych danych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Reklama

Liczby mogą imponować, ale wrażenie robi też fakt, że wykroczeń było o 32 proc. mniej (!) w zestawieniu z analogicznym okresem 2021 roku (ok. 167 tys. naruszeń). To niewątpliwie efekt wprowadzania od stycznia 2022 roku nowego, ostrzejszego taryfikatora mandatów kierowca musi liczyć się z karą do 2500 zł za przekroczenie prędkości.

Odcinkowy pomiar prędkości i nowy taryfikator mandatów postrachem kierowców

Potwierdzeniem tego zjawiska mogą być szczegółowe dane GITD, które wskazują na poważną zmianę w liczbie naruszeń przekroczenia dopuszczalnej prędkości. W 2021 roku, czyli przed wejściem rekordowych mandatów, w pierwszym miesiącu wakacji na zbyt szybkiej jeździe wpadło 161,9 tys. kierowców.

Nowe dane za lipiec 2022 roku mówią o 108,8 tys. wykroczeń. To oznacza spadek o 33 proc. Delikatnie, bo o niecałe 4 proc. zmniejszyła się liczba wykroczeń zarejestrowanych przez system kontroli wjazdu na czerwonym świetle (2021- 4,9 tys. wobec 2022 – 4,7 tys.).

Fotoradar / CANARD
Reklama

Przekroczył prędkość o 111 km/h w terenie zabudowanym, ale to nie wszystko

Najwyższe przekroczenie prędkości zarejestrowano 1 lipca w Wojszycach (powiat kutnowski). Kierujący Renault jechał 161 km/h przy ograniczeniu do 50 km/h, a to oznacza przekroczenie o 111 km/h.

Rekord odnotowano także 30 lipca w miejscowości Janówek (powiat grójecki) – tam kierujący Volkswagenem pędził 156 km/h przy ograniczeniu do 50 km/h - przekroczenie o 106 km/h. Oba wykroczenia popełniono w obszarze zabudowanym, co w przypadku tych osób oznacza utratę prawa jazdy.

– Mimo tych niechlubnych rekordów, ponad połowa (57 proc.) zarejestrowanych naruszeń, dotyczy przekroczenia prędkości w najniższym progu, czyli pomiędzy 11 a 20 km/h więcej niż obowiązujące na danym odcinku drogi ograniczenie prędkości – wskazała Niżniak.

Odcinkowy pomiar prędkości na S8 / Tomasz Sewastianowicz

Odcinkowy pomiar prędkości bez litości, tam fotoradary robią najwięcej zdjęć

W lipcu najbardziej zapracowanym systemem w sieci CANARD był odcinkowy pomiar prędkości w Lubinie – zarejestrował 2,7 tys. naruszeń.

Jeśli chodzi o fotoradary to najwięcej przekroczeń ujawnił przyrząd w Rudzie Śląskiej przy al. Powstań Śląskich – 2,2 tys. przypadków złamania ograniczenia.

Przejazd na czerwonym świetle – urządzenie RedLight w Mrokowie – 770 naruszeń.

Odcinkowy pomiar prędkości / Tomasz Sewastianowicz

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości? Jest bardziej bezwzględny niż fotoradary

Kiedy samochód lub motocykl opuści kontrolowany odcinek, system wyliczy jego średnią prędkość na całym dystansie na podstawie czasu przejazdu. Jeżeli trasa została pokonana zbyt szybko, kierowca zapłaci mandat. System funkcjonuje zatem odmiennie niż klasyczny fotoradar – chodzi o mierzenie prędkości na dłuższych odcinkach drogi, a nie punktowo.

– Kluczową zaletą tego rozwiązania jest możliwość wpływania na zachowania kierujących na dłuższym odcinku drogi niż ma to miejsce w przypadku fotoradarów. Z doświadczeń CANARD wynika, że w miejscach objętych nadzorem z wykorzystaniem OPP, liczba zdarzeń drogowych spada, a ruch się uspokaja – oceniła Niżniak.

Odcinkowy pomiar prędkości / CANARD

Podwójna kara już po wakacjach i nowy taryfikator mandatów za przekroczenie prędkości

Taryfikator 2022 wprowadził znacznie wyższe mandaty za przekroczenie prędkości. Co istotne od 17 września wejdzie w życie przepis o recydywie drogowej za najcięższe wykroczenia. Nowe zasady dotyczące punktów karnych także zaczną obowiązywać po wakacjach. W efekcie ponowny występek tego samego typu w ciągu 2 lat od ostatniego przewinienia będzie skutkował dwukrotnością kary.

Nowe stawki mandatów za przekroczenie prędkości wyglądają następująco:

  • Przekroczenie prędkości do 10 km/h: mandat 50 zł;
  • od 11 km/h do 15 km/h: 100 zł i 3 punkty karne;
  • od 16 km/h do 20 km/h: 200 zł i 3 punkty karne;
  • od 21 km/h do 25 km/h: 300 zł i 6 punktów karnych;
  • od 26 km/h do 30 km/h: 400 zł i 6 punktów karnych;

Od września mandat za przekroczenie prędkości to nawet 5 tys. zł w recydywie

Stawki mandatów szybują od przekroczenia prędkości o ponad 30 km/h.

W myśl taryfikatora od 1 stycznia 2022 roku za złamanie ograniczenia o 31 km/h niezależnie od rodzaju drogi (w obszarze zabudowanym, jak i poza miastem) grozi 800 zł mandatu.

Ponowne wykroczenie tego samego typu w ciągu dwóch lat od ostatniego ukarania będzie skutkowało dwukrotnością kary (od 17 września 2022 roku).

  • Przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h: mandat 800 zł i 10 punktów (recydywa: 1600 zł);
  • o ponad 40 km/h: mandat 1000 zł i 13 punktów karnych (2000 zł zł w przypadku recydywy);
  • o ponad 50 km/h: mandat 1500 zł i 15 punktów karnych (recydywa: 3000 zł);
  • o ponad 60 km/h: mandat 2000 zł (4000 zł przy recydywie);
  • o ponad 70 km/h: mandat 2500 zł (recydywa: 5 tys. zł).

Będzie odcinkowy pomiar prędkości na autostradach

Główny Inspektorat Transportu Drogowego wzmacnia sieć systemu CANARD. Niedawno zakończył instalację 26 nowych fotoradarów. A teraz trwają prace nad znacznie większym projektem – powiększeniem odcinkowego pomiaru prędkości o 39 nowych lokalizacji w 13 województwach oraz montażem 30 systemów RedLight (kamery służą do monitorowania wjazdu na skrzyżowanie przy czerwonym świetle).

Odcinkowy pomiar prędkości na S8 / Tomasz Sewastianowicz

Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A1, A2 i A4

Urządzenia wykorzystywane do pomiaru średniej prędkości będą pilnować kierowców na wszystkich kategoriach dróg publicznych w Polsce. Lista obejmuje wybrane odcinki autostrad A1, A2 i A4. Do tego są też drogi krajowe m.in. odcinki dróg ekspresowych S7, S11 i S14 oraz 14 dróg wojewódzkich, 3 powiatowe i 1 droga gminna.

Gdzie ustawią nowy odcinkowy pomiar prędkości? Lokalizacje zaskoczą kierowców

Najwięcej odcinkowych pomiarów prędkości, bo aż po 5 pojawi się na terenie województwa łódzkiego i podkarpackiego.

Po 4 zostanie zamontowanych w województwie lubuskim, mazowieckim i śląskim, 3 w województwach kujawsko-pomorskim i dolnośląskim, po 2 na Lubelszczyźnie, w Wielkopolsce, w województwie zachodniopomorskim, pomorskim i małopolskim, 1 OPP stanie na terenie województwa opolskiego.

Odcinkowy pomiar prędkości w przypadku autostrady A1 pojawi się w trzech lokalizacjach:

  • w województwie łódzkim - miejscowości Pomorzany / Bociany
  • woj. kujawsko-pomorskie - A1 Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek
  • woj. pomorskie - A1 Peplin-Swarożyn

Odcinkowy pomiar prędkości na A2:

  • woj. wielkopolskie - A2 Konin, MOP Leonia / Kuny do PPO Żdżary

Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4 to dwie lokalizacje:

  • woj. małopolskie - A4 Węzeł Balice - Węzeł Rudno
  • woj. dolnośląskie - A4 Kostomłoty - Kąty Wrocławskie

Odcinkowy pomiar prędkości i lista 39 nowych lokalizacji

Wykaz 39 lokalizacji, które zostały wytypowane na postawie analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego przygotowanej przez ITS:

Lp Województwo Miejscowość Lokalizacja Kategoria drogi Numer drogi
1 MAZOWIECKIE Otrębusy Kanie-Otrębusy DW719 od 24 km 400 m do 25 km 800 m (W)ojewódzka 719
2 MAZOWIECKIE Natolin - Chrzanów Duży - Grodzisk Mazowiecki Natolin - Chrzanów Duży - Grodzisk Mazowiecki W 579
3 MAZOWIECKIE Mszczonów obwodnica miasta (K)rajowa 50
4 ŁÓDZKIE Pomorzany / Bociany Pomorzany / Bociany K A1
5 ŁÓDZKIE Pabianice S14 Dobroń-Pabianice Płn.- 75 km 300 m (bramka Viatoll) do 69 km 900 m K S14
6 ŁÓDZKIE Łódź Chocianowicka - Łaskowice (P)owiatowa 1120E
7 MAZOWIECKIE Białobrzegi obwodnica miasta K S7
8 ŁÓDZKIE Bychlew / Jadwinin Bychlew 6 - Jadwinin 16a W 485
9 ŁÓDZKIE Mokra Prawa Mokra Prawa 2 - Mokra Prawa 189A K 70
10 PODKARPACKIE Nosówka ul. Dębicka odcinek 4 km P 1391
11 PODKARPACKIE Dukla Trakt Węgierski K 19
12 PODKARPACKIE Nowa Dęba Ks. Henryka Łagockiego 113 - Korczaka 16 K 9
13 PODKARPACKIE Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka W 835
14 DOLNOŚLĄSKIE Bierzów - Przylesie Bierzów - Przylesie W 403
15 ZACHODNIOPOMORSKIE Piecnik - Nieradz Piecnik - Nieradz K 10
16 ZACHODNIOPOMORSKIE Łubianka - Brynka Łubianka - Brynka W 151
17 LUBUSKIE Świdnica, Obwodowa - Nowogród Bobrzańskie Świdnica, Obwodowa - Nowogród Bobrzańskie, Leśna 6 K 27
18 LUBUSKIE Sudoł - Radomia Sudoł - Radomia K 32
19 LUBUSKIE Chełmsko -Przytocznia 45+200 - 48+200 (skrzyżowanie na Rokitno) K 24
20 MAŁOPOLSKIE Węzeł Balice - Węzeł Rudno Węzeł Balice - Węzeł Rudno K A4
21 MAŁOPOLSKIE Kęty ul. Jana III Sobieskiego 1,3 km od ul. Partyzantów do ul. Kleparz P
22 ŚLĄSKIE Katowice Trasa Renców 28 W 902
23 OPOLSKIE Kietlice - Kilisino Kietlice - Kilisino W 416
24 ŚLĄSKIE Jankowice / Świerklany Jankowice (Nowa) - Świerklany (Plebiscytowa) W 929
25 ŚLĄSKIE Gliwice Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego K 88
26 WIELKOPOLSKIE Tarnowo Podgórne - Poznań Ławica Tarnowo Podgórne - Poznań Ławica K S11
27 WIELKOPOLSKIE Konin MOP Leonia / Kuny do PPO Żdżary K A2
28 LUBELSKIE Hrubieszów wjazd do miejscowości, od 46 km do 50 km 100 m W 844
29 LUBELSKIE Gołąb pikietaż: 107 km 900 m - 111 km 600 m W 801
30 KUJAWSKO-POMORSKIE Rogoźno Zamek - Kłódka Rogoźno Zamek - Kłódka K 16
31 KUJAWSKO-POMORSKIE Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek A1 Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek K A1
32 POMORSKIE Swarożyn A1 Peplin - Swarożyn 36 km 200 m do 26 km 000 m K A1
33 POMORSKIE Borowo Gdańska 2 - Turystyczna 1 W 211
34 KUJAWSKO-POMORSKIE Rycerzewo DW251 od 70 km do 63 km 800 m W 251
35 DOLNOŚLĄSKIE Kostomłoty - Kąty Wrocławskie Odcinek autostrady A4 K A4
36 DOLNOŚLĄSKIE Wrocław Al. Jana III Sobieskiego DG 105392D
37 LUBUSKIE Motylewo - Łupowo pikietaż: 29+350 do 37+750 W 132
38 ŚLĄSKIE Zabrze Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego K 88
39 PODKARPACKIE Nisko ul. Sandomierska K 77

Odcinkowy pomiar prędkości to nie wszystko, wymiana 247 fotoradarów na nowe

Rozbudowa systemu kontroli obejmuje także wymianę dotychczasowych 247 fotoradarów na nowe urządzenia.

– Ten etap realizowany jest w ramach dwóch zamówień wykonawczych na zakup 100 oraz 147 urządzeń. Przeprowadzone zostały testy z wykorzystaniem zaoferowanych przez potencjalnych wykonawców urządzeń. Trwa ocena złożonych ofert – wyjaśniła Niżniak.

GITD zamontuje także 5 urządzeń rejestrujących niestosownie się do sygnalizacji świetlnej na przejazdach kolejowo-drogowych. Wiadomo, że wybrano wykonawcę i teraz trwają prace nad umową.

Niemal 350 nowych kamer i fotoradarów do końca 2023 roku

Wszystkie nowe urządzenia mają stanąć przy polskich drogach i autostradach do końca 2023 roku. Lekko licząc będzie to niemal 350 kamer i fotoradarów:

  • 39 nowych lokalizacji odcinkowego pomiaru prędkości,
  • 30 systemów rejestracji przejazdu na czerwonym świetle,
  • 5 urządzeń rejestrujących na przejazdach kolejowo-kolejowych
  • 247 nowych fotoradarów w miejsce wysłużonych;
  • 26 fotoradarów w nowych lokalizacjach już łowi kierowców.

– By bezpiecznie dojechać do celu, warto być przygotowanym na różne sytuacje, które możemy spotkać na drodzepowiedział dziennik.pl Andrzej Mejer, Yanosik.pl. – Nasz system umożliwia wysyłanie ostrzeżeń, m.in. o utrudnieniach związanych z różnymi zagrożeniami, remontami, a także tych o fotoradarach czy odcinkowym pomiarze prędkości. Dzięki temu użytkownicy z wyprzedzeniem otrzymują informację i zwracają większą uwagę na prędkość z jaką się poruszają, co zmniejsza ryzyko niebezpiecznych sytuacji na drodze. Oczywiście trzymamy rękę na pulsie, i gdy tylko na drogach uruchomione zostaną nowe odcinkowe pomiary, będą one także widoczne w naszym systemie – podkreślił.

Mandat / Shutterstock