Toyota, Kia i Skoda tak wygląda podium najpopularniejszych marek samochodowych w marcu. O ile japońska firma już przyzwyczaiła nas do pierwszej lokaty, to Koreańczycy mogą pochwalić się największym wzrostem sprzedaży. Z kolei czeski producent zanotował najpoważniejszy spadek. Kto traci i dlaczego? Analitycy nie mają dobrych wieści…

Reklama

Polacy od początku marca zarejestrowali ponad 11,2 tys. nowych samochodów osobowych. To o 20 proc. mniej niż przed rokiem.

Wśród przyczyn obserwowanego spadku wciąż należy wymienić problemy z dostępnością mikroprocesorów, które ograniczają wolumen produkcyjny poszczególnych marek – powiedział dziennik.pl Wojciech Drzewiecki, szef instytutu SAMAR.

Wojna, słaba złotówka, samochody zdrożeją

Nie bez znaczenia jest również wzrost cen samochodów wynikający po części ze słabnącej złotówki. Kiepską sytuację pogłębiają także wyższe raty miesięczne wynajmu i leasingu będąc pokłosiem wzrostu oprocentowania.

Reklama

– Do tego wszystkiego dochodzi nam niepewna sytuacja, która ogranicza chęć inwestowania. Brak dostaw komponentów z rynku ukraińskiego oraz surowców z rynku rosyjskiego będzie wkrótce kolejnym czynnikiem wpływającym na dostępność aut i kolejne wzrosty cen – wskazał ekspert.

Reklama

Jego zdaniem wszystkie te czynniki mogą przyczynić się do spadku sprzedaży i liczby rejestrowanych aut w całym 2022.Prognoza prezentowana z początkiem tego roku wskazująca na pozytywny wynik na koniec roku jest już dziś nieaktualna podkreślił.

Jeszcze kilka miesięcy wcześniej wydawało się, że w 2022 roku najgorsze co spotka branżę motoryzacyjną, to dalszy kryzys półprzewodnikowy, który w połowie roku miał dać za wygraną.

– Niestety, wojna w Ukrainie znacznie zweryfikuje sytuację naszego sektora – zauważył Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. – Po pierwsze zerwane zostały łańcuchy dostaw i całkowicie wstrzymano dostawy części i podzespołów z Ukrainy. Poza tym sankcje nałożone na Rosję spowodowały niemal całkowite wycofanie się światowych producentów z rynku rosyjskiego i wstrzymanie tam sprzedaży pojazdów, ale także zatrzymanie praktycznie całej produkcji światowych firm w zakładach zlokalizowanych w Rosji. Jeśli do tego dodamy fakt, że Rosja była bardzo znaczącym dostawcą niektórych surowców do produkcji motoryzacyjnej – w tym palladu i niklu, oraz uwzględnimy problemy przed jakimi stanął sektor transportowy, to w konsekwencji zdecydowanie należy spodziewać się dalszego pogłębiania problemów gospodarki i branży motoryzacyjnej – podkreślił ekspert.

Toyota Corolla 2.0 Hybrid GR Sport / Toyota

Toyota i Kia górą, czyli takie samochody Polacy kupują teraz najczęściej

Z najnowszych statystyk widać wyraźnie, że marki azjatyckie lepiej radzą sobie z obecnym kryzysem. Ich sprzedaż rośnie.

– Największe problemy przeżywają marki niemieckie. Sytuacja może się oczywiście zmienić w kolejnych miesiącach roku, na razie jednak Japonia i Korea górą – zauważył Drzewiecki.

Toyota utrzymuje pozycję lidera rynku w marcu zanotowała ponad 1800 rejestracji na swoim koncie (to o 27 proc. mniej niż przed rokiem). Najpopularniejsze modele to Corolla i Yaris.

Kia kolejny miesiąc z rzędu jak cień podąża za Toyotą. W po dwóch tygodniach marca koreańska marka z niemal 30-proc. wzrostem sprzedaży została drugą najpopularniejszą wśród Polaków - w urzędach zarejestrowano 1184 samochody tego producenta. Najczęściej był to Sportage (422 szt.), Ceed (263 egz.) i XCeed (228 aut).

Kia Sportage nowej generacji / Tomasz Sewastianowicz

Skoda zamyka podium z wynikiem 1072 rejestracji. Czeska marka zanotowała niemal 50 proc. spadek w top 10.

W pierwszej dziesiątce utrzymują się cztery marki premium. Mercedes na 4. pozycji (wyprzedził VW), Volvo jest siódme. Za Szwedami podąża BMW. Top 10 zamyka Audi z 30-proc. spadkiem rejestracji. Mercedes i Volvo uzyskały wyniki lepsze niż rok wcześniej.

Top 10 marek w marcu 2022 roku

Marka Liczba rejestracji w marcu 2022 roku zmiana rok do roku
1. Toyota 1802 -27 proc.
2. Kia 1184 29,5 proc.
3. Skoda 1072 -49 proc.
4. Mercedes 844 13,6 proc.
5. Volkswagen 829 -27 proc.
6. Hyundai 740 3,6 proc.
7. Volvo 568 7,8 proc.
8. BMW 567 -24 proc.
9. Dacia 536 -1 proc.
10. Audi 464 -29,7 proc.
Volvo XC90 Recharge i XC60 Recharge / Volvo
Mercedes klasy C / Mercedes