Opel Manta pierwszej i drugiej generacji był coupe. Jego żywot dobiegł końca w 1988 roku. Jakiś czas temu producent dał promyczek nadziei pokazując wściekle żółty prototyp Manta GSe ElektroMOD, ale niesamowity samochód na bazie oryginalnego modelu z lat 70. ub. wieku był jedynie popisem stylistycznym nieprzewidzianym do produkcji seryjnej. Znowu zrobiło się smutno. Wreszcie jednak Opel oficjalnie zapowiada - słynny model powróci do nas jako SUV i w dodatku elektryczny.

Reklama

– Nowy Opel Manta i tym razem ma wzbudzać silne emocje. Także świetnym przyspieszeniem, które gwarantuje elektryczny silnik. Manta znów będzie synonimem przyjemności z jazdy. Zbudujemy samochód fascynujący i zaskakująco przestronny – zapewnił Uwe Hochgeschurtz, dyrektor generalny firmy Opel.

Opel Manta-e wjeżdża na rynek, Insignia kończy spalinowe życie

Opel debiut Manty zapowiada na połowę dekady (2025-2026). Manta-e skorzysta z nowej platformy, którą podzielą między siebie również inne marki Stellantis. Do tego Insignia i Crossland zakończą życie i zyskają elektrycznych następców.

Opel Manta-e Concept / Opel
Reklama

Opel i samochody elektryczne z zasięgiem 800 km, ładowanie jak tankowanie

Nowe elektryczne modele Opla mają zapewniać zasięg od 500 do 800 km i najwydajniejsze w swojej klasie szybkie ładowanie w tempie 32 km na minutę. Teoretycznie oznacza to, że 5 minut pod kablem dostarczy energii do akumulatora na 160 km podróżowania, 10 minut to już 320 km zasięgu. Czyli ładowanie szybkie jak tankowanie paliwa…

Opel wyprodukuje własne akumulatory od 2025 roku

Żeby dostarczyć akumulatorów do nowych modeli Opel i francuski Total/Saft powołały pod skrzydłami Stellantis firmę Automotive Cells Company (ACC), do której dołączył także Mercedes. Nowa spółka w Kaiserslautern zajmie się produkcją akumulatorów, a moce wytwórcze mają dojść do 32 GWh. Będzie to zatem naprawdę gigantyczny zakład wytwarzający akumulatory, zlokalizowany w mieście słynącym dotąd z produkcji podzespołów i silników spalinowych.

Opel Manta GSe ElektroMOD - tego auta nie będzie. Szkoda... / Opel
Opel stawia na pełną elektryfikację. Manta wraca jako elektryczny SUV / Opel

Opel i koniec silników spalinowych od 2028 roku

Opel już teraz oferuje 12 zelektryfikowanych aut. Lista obejmuje w 100 proc. elektryczne modele jak m.in. Corsa-e, Mokka-e, Combo‑e, Vivaro‑e i Movano‑e. Źródłem energii w Vivaro‑e HYDROGEN są ogniwa paliwowe (wodór). Grandland i nowa Astra występują jako hybrydy plug-in. W 2023 roku dołączy elektryczna Astra‑e z nadwoziem pięciodrzwiowym oraz kombi Sports Tourer. Rok później już wszystkie auta z gamy Opla będą dostępne w wersjach zelektryfikowanych. By do 2028 roku przestawić całą gamę na napęd wyłącznie elektryczny i skasować silniki spalinowe.

Astra nowej generacji w 2023 roku będzie dostępna jako samochód elektryczny, czyli Opel Astra-e / Tomasz Sewastianowicz
Opel Manta GSe ElectroMOD pod karoserią skrywa silnik  elektryczny o mocy 147 KM. Moment obrotowy na poziomie 255 Nm przekazywany jest na tylne koła za pośrednictwem czterostopniowej skrzyni z funkcją manualnej zmiany przełożeń i trybem automatycznym / Opel
Do pełna naładowany litowo-jonowy akumulator o pojemności 31 kWh ma wystarczać na przejechanie około 200 km. Auto wyposażono w pokładową ładowarkę 9 kW pozwalającą na uzupełnienie baterii prądem jedno- lub trójfazowym. Ładowanie powinno zająć ok. 4 godzin / Opel
Opel Manta GSe ElektroMOD / Opel
Opel Manta GSe ElektroMOD / Opel
Opel Manta GSe ElektroMOD / Opel
Opel Manta GSe ElektroMOD / Opel