Toyota Mirai to jeden z pierwszych dostępnych na rynku na samochodów wykorzystujących ogniwa wodorowe do produkcji prądu zasilającego silnik elektryczny napędzający auto. Stąd też eksperci Euro NCAP w najnowszej serii testów zderzeniowych sprawdzili bezpieczeństwo japońskiej konstrukcji szczególną uwagę zwrócili na zabezpieczenia wysokociśnieniowego zbiornika na wodór oraz bezpieczeństwo powypadkowe. Co istotne, auto przebadano według zmienionych zasad...

Reklama

Przypominamy, że od 1997 roku do tej pory w trakcie prób sprawdzano, jak samochód zachowuje się przy uderzeniu z nieruchomą przeszkodą. Taka procedura ujawniała poziom ochrony pasażerów, ale nie dało się stwierdzić, jakie obrażenia odnoszą ludzie w drugim aucie. W efekcie Euro NCAP opracował i wdrożył nowe kryteria, które przewidują, że testowany samochód jadąc z prędkością 50 km/h będzie zderzać się połową przedniej części z odkształcalną przeszkodą poruszającą się 50 km/h na specjalnym wózku. Ale to nie są jedyne nowości wdrożone przy okazji reformy. Teraz specjaliści badają też np. jak zderzenie boczne wpływa na ciała pasażerów i czy siedzący na poszczególnych miejscach zderzają się ze sobą. Dzięki zmianom symulowane sytuacje mają być bliższe rzeczywistości.

Toyota Mirai / dziennik.pl
Toyota Mirai II i test zderzeniowy Euro NCAP / Euro NCAP

Testy obejmują także zderzenie czołowe pełną szerokością auta w sztywną barierę, zderzenie boczne z mobilną odkształcalną barierą, która uderza w drzwi kierowcy, oraz zderzenie pojazdu bokiem ze słupem. W czasie tych prób sprawdzany jest wpływ kolizji zarówno na kierowcę i dorosłych pasażerów, jak i na dzieci. Z kolei badania skutków zderzenia samochodu z pieszym obejmują wiele różnych konfiguracji z użyciem fantomu głowy i nogi osoby dorosłej oraz dziecka. Następnie sprawdzana jest skuteczność systemów zapobiegania kolizjom z pieszymi i rowerzystami, z innymi samochodami, a także skuteczność układów utrzymywania pasa ruchu i aktywnych tempomatów.

Toyota Mirai II i test zderzeniowy Euro NCAP / Euro NCAP

Toyota Mirai w ogniu ekspertów

Jak Toyota Mirai II przeszła testy zderzeniowe Euro NCAP? Eksperci wystawili jej maksymalną notę, czyli 5 gwiazdek. Za ochronę dorosłych samochód uzyskał 88 punktów, przy tym inżynierowie testujący podkreślili wysoki poziom zabezpieczenia głowy i szyi. Bezpieczeństwo dzieci oceniono na 85 pkt. Wysokie wyniki Mirai uzyskała w kategorii ochrony pieszych i rowerzystów (aż 80 pkt.) i dodatkowych systemów wspomagających bezpieczeństwo (82 proc.).

Toyota Mirai II i test zderzeniowy Euro NCAP / Euro NCAP
Toyota Mirai II i test zderzeniowy Euro NCAP / Euro NCAP

Toyota Mirai - jak bezpieczne jest zastosowanie wodoru?

Zbiorniki wodoru w nowej Mirai są ułożone w literę T. Najdłuższy zamocowano pod podłogą (na środku platformy), dwa mniejsze poprzecznie pod tylnymi siedzeniami i bagażnikiem. Łącznie mieści się w nich 5,6 kg wodoru (142,2 l), czyli o 1 kg więcej niż w pierwszym modelu. Jak zapewnia Toyota same pojemniki na wodór mają mocniejszą, wielowarstwową konstrukcję - są lekkie i odporne na przestrzelenie. Eksperci Euro NCAP podczas prób sprawdzili również zachowanie tego rozwiązania.

– Toyota Mirai jest jednym z pierwszych samochodów na rynku z elektrycznym napędem zasilanym wodorowymi ogniwami paliwowymi. Wodór jest magazynowany w wysokociśnieniowym zbiorniku, dlatego dla twórców nowej generacji Mirai kwestie bezpieczeństwa miały kluczowe znaczenie, co zaowocowało maksymalną oceną 5 gwiazdek w badaniu Euro NCAP – czytamy w raporcie z testów. – Zdając sobie sprawę, że u niektórych klientów bezpieczeństwo tej technologii budzi duże zainteresowanie, Euro NCAP zwróciło szczególną uwagę na ten aspekt w czasie testów zderzeniowych i po nich. Eksperci ustalili, że zastosowanie wodoru do napędzania Mirai nie ma żadnego wpływu na poziom bezpieczeństwa tego samochodu – skwitowali przedstawiciele Euro NCAP.

Trwa ładowanie wpisu

Trzy samochody elektryczne, hybryda i silnik benzynowy

Razem z Toyotą Mirai w nowej serii testów zderzeniowych sprawdzono także dwa akumulatorowe samochody elektryczne: Audi Q4 e-tron i NIO ES8. Chińską hybrydę Lynk & Co 01, która dzieli platformę z Volvo XC40. Jedynym autem spalinowym było benzynowe Subaru Outback. Wszystkie modele oceniono na pięć gwiazdek.

– Ta runda testów pokazuje kierunek, w którym zmierza technologia motoryzacyjna. Wszystkie samochody oprócz jednego są w ten czy inny sposób zelektryfikowane. Mirai jest wyposażony w technologię wodorowych ogniw paliwowych. Są to posunięcia wynikające z potrzeby większej ochrony środowiska – zauważył Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP. – Auta te wyposażono również w najnowszą technologię bezpieczeństwa czynnego, a to również jest częścią trendu, który trwa i będzie trwał, aby ratować życie na europejskich drogach. Producenci tych samochodów nie proszą cię o wybór między ratowaniem planety a ratowaniem rodziny i nie powinni cię o to prosić! – ocenił.