Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK) podliczyło statystyki wypadków drogowych. Wynika z nich, że w 2019 roku firmy ubezpieczeniowe wypłaciły poszkodowanym w wypadkach i kolizjach, których sprawcami byli obcokrajowcy 114,4 mln zł. Średnia wartość odszkodowania wyniosła 6,7 tys. zł. Ale po kolei…

Reklama

W 2019 r. doszło w Polsce do 485,7 tys. zdarzeń drogowych, w tym 30,3 tys. wypadków i 455,4 tys. kolizji – wyliczają analitycy rankomat.pl powołując się na dane policji . Z kolei jak informuje PBUK, sprawcami 17 tys. (około 3,5 proc.) z nich byli obcokrajowcy. To niemal 12 proc. więcej niż w 2018 r., a także przeszło 16 proc. niż w latach 2016-2017.

Wypadki spowodowane przez kierowców z zagranicy / Materiały prasowe

Kierowcy z Niemiec rozbijają się w Polsce

Sprawcami największej liczby wypadków i kolizji na polskich drogach byli kierowcy z Niemiec (27 proc.).

Mniej szkód spowodowali właściciele samochodów z Ukrainy (11 proc.) i Litwy (8,5 proc.), a także Białorusi (7,8 proc.) oraz Czech (7,6 proc.).

Wypadki spowodowane przez kierowców z zagranicy / Materiały prasowe

Oznacza to, że sprawcami niemal 62 proc. wypadków i kolizji drogowych byli mieszkańcy krajów sąsiadujących z Polską. Z danych PBUK wynika, że ta tendencja utrzymuje się od wielu lat. Jej główną przyczyną jest duży ruch tranzytowy w kierunku wschód-zachód.

Ile kosztuje naprawa szkód spowodowanych przez zagranicznych kierowców?

W 2019 r. towarzystwa ubezpieczeniowe wypłaciły poszkodowanym w wypadkach i kolizjach drogowych, których sprawcami byli obcokrajowcy 114,4 mln zł. Średnia wysokość odszkodowania wyniosła 6,7 tys. zł.

Polak za granicą? 200 zdarzeń dziennie

W 2019 roku Polacy za granicą byli sprawcami 73 tys. kolizji i wypadków. Czyli średnio 200 dziennie. Widać tutaj też pewną "sąsiedzką zależność", ponieważ 51 proc. z nich miało miejsce na terenie Niemiec – wynika z danych PBUK. Polska polisa OC chroni w przypadku zdarzenia drogowego za granicą, mimo to 585 sprawców kolizji i wypadków poza granicami naszego kraju takiego ubezpieczenia nie miało.

– 65 proc. osób korzystających z porównywarki rankomat.pl deklarowało w 2019 roku brak szkód w swojej historii ubezpieczenia pojazdów. Oczywiście ma to wpływ na cenę OC. Te osoby, które deklarowały przynajmniej jedną szkodę w swojej historii OC, płaciły 13 proc. więcej za polisę niż bezszkodowi kierowcy. Jednak czynników wyceny składki jest więcej, dlatego przy wyborze ubezpieczenia zawsze warto porównać wszystkie oferty – powiedziała Urszula Pazio-Hrapkowicz, dyrektor operacyjny rankomat.pl.

Niemiecka policja / ShutterStock