Skoda odkrywa karty. Już wiadomo, że nowa Octavia RS pod wykrojoną na sportowo karoserią poza wzmocnionymi silnikami wysokoprężnymi TDI i benzynowymi TSI dostanie także napęd hybrydowy typu plug-in, czyli z możliwością ładowania akumulatorów z gniazdka.
Wieść niesie, że Skoda zestawiła tu jednostkę 1.4 TSI, silnik elektryczny, 6-biegowe DSG oraz akumulator litowo-jonowy ze zwiększoną o 50 proc. pojemnością (13 kWh). I taką konfigurację zaoferują w dwóch odmianach: pierwszą o mocy 204 KM opracowano pod kątem jak największego zasięgu (w trybie elektrycznym ok. 80 km), a druga dzięki 245 KM ma zapewnić sportowe osiągi.
Tym samym Octavia RS iV będzie pierwszym usportowionym modelem produkcyjnym, pod którego maską kryją się dwa silniki. W zależności od sytuacji i wybranego trybu jazdy mają pracować indywidualnie lub w parze, łącząc potencjały jednostki elektrycznej i spalinowej. Stąd, jeśli zajdzie potrzeba nowa Skoda pojedzie wyłącznie na prąd… i w ten sposób zagra urzędnikom z Brukseli na nosie.
Przypominamy, że od 1 stycznia 2020 roku obowiązuje zaostrzona norma na poziomie 95 g CO2/km i jest ona związana z wysokimi karami dla producentów (95 euro za 1 g przekroczenia emisji, liczone od wszystkich wprowadzonych na rynek UE nowych aut). Skoda na całego elektryfikując Octavię RS zamierza spełnić nowe przepisy dotyczące emisji spalin.
Nowa Octavia RS będzie największa gwiazdą Skody w czasie salonu samochodowego w Genewie, który odbędzie się na początku marca.
20 lat z RS
Historia emblematu RS sięga 1974 roku, kiedy producent po raz pierwszy wykorzystał go jako skrót od "Rally Sport" w prototypowych pojazdach rajdowych Skoda 180 RS i 200 RS. Do rozsławienia symbolu RS przyczyniły się także znaczące osiągnięcia Skody 130 RS w latach 70. i 80. Wreszcie w 2000 roku Skoda ponownie wystartowała w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata z modelem Octavia WRC. W tym samym czasie na rynku pojawił się pierwszy samochód produkcyjny z logo RS.
Pierwsza Octavia RS została wyposażona w silnik turbo 1.8/180 KM. Do 2005 roku wyprodukowano 17 600 egzemplarzy tego modelu w wersji sedan i combi. Drugą generację można było zamówić z silnikiem benzynowym 2.0 TFSI/200 KM oraz po raz pierwszy z wysokoprężnym 2.0 TDI/170 KM. Przed zakończeniem sprzedaży drugiej generacji, łączna produkcja obydwu wersji to 100 tys. aut.
W 2013 roku pojawiło się trzecie wcielenie Octavii RS. Samochód był dostępny w wersjach 2.0 TSI/220 KM i 2.0 TDI/184 KM oraz po raz pierwszy z napędem na cztery koła. Mocniejsza wersja benzynowa generowała 230 KM. Topowa Octavia RS 245 już w nazwie chwaliła się potencjałem 245 KM. W Niemczech, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii wersje RS osiągnęły ponad 20 proc. udziału w sprzedaży modelu Octavia. Całkowita produkcja trzeciej generacji tego modelu wyniosła 172 tys. sztuk.