Kia Optima, którą znasz, odchodzi do historii. Jednak w skali świata sedany tej wielkości są ciągle pożądane, a koreańska marka nie zamierza rezygnować z udziału w tym segmencie. Dlatego na jej miejsce wjeżdża globalny model nowej, 6. generacji – na razie pod nazwą K5.

Reklama
Kia K5 / Kia

Przy projektowaniu nowej generacji natchnieniem twórców musiała być zjawiskowa Kia Stinger. Wystarczy spojrzeć na proporcje nadwozia w stylu fastback – długa maska i kabina przesunięta do tyłu dały efekt wysportowanej sylwetki. Nowe auto od poprzednika jest niższe o 20 mm (do 1445 mm), długość samochodu wzrosła o 50 mm (do 4905 mm), jego szerokość o 25 mm (do 1860 mm), a rozstaw osi o 45 mm (do 2850 mm).

Kia K5 / Kia

Dłuższe, niższe i szersze nadwozie na drodze nie tylko wygląda efektownie. Zdaniem producenta nowy projekt to również lepsze właściwości jezdne. A o emocje i bezpieczeństwo ma zadbać m.in. napęd na cztery koła, który pierwszy raz będzie dostępny w tym aucie. Producent przewidział także nową 8-biegową dwusprzęgłową przekładnię.

Kia K5 / Kia

Kia będzie szybciej i taniej tworzyć nowe auta

I właśnie na przykładzie tworzenia nowego modelu Kia pochwaliła się w ilu procesach będzie wykorzystywać wirtualną rzeczywistość podczas opracowywania samochodów w przyszłości. Dzięki specjalnym aplikacjom technologia VR pozwala zintegrować kilka pracochłonnych i czasochłonnych procesów oraz umożliwia stylistom i inżynierom przeprowadzenie oceny jakości projektu pod względem zarówno designu, jak i rozwiązań technicznych.

Kia K5 / Kia

Uruchomienie systemu technologii VR w głównym Centrum Badawczo-Rozwojowym Kia Motors w Namyang w Korei Południowej to jedynie część inwestycji. Ich łączna wartość jest szacowana na blisko 13 mln dolarów. Spece z Kia oceniają, że po pełnym wdrożeniu wirtualnych procesów we wszystkich etapach tworzenia nowych modeli, czas ich opracowywania skróci się o nawet 20 proc. Dzięki temu roczne wydatki na cele badawczo-rozwojowe będą niższe o 15 proc.

Kia K5 to pierwsze auto zaprojektowane wirtualnie / Kia

Okulary VR pozwalają stylistom i inżynierom na bieżąco prowadzić symulacje i sprawdzać efekt wprowadzonych zmian, a 36 czujników, które śledzą ich ruchy każdemu z nich umożliwiają udział w modyfikacjach w czasie rzeczywistym. Dzięki VR w ocenie projektu jednocześnie może brać udział nawet 20 osób. Co istotne, takie rozwiązanie ułatwia współpracę speców w centrach projektowych rozrzuconych po świecie - w Europie, Ameryce, Chinach i Indiach. A za sprawą technologii rozszerzonej rzeczywistości AR (Augmented Reality) wirtualna praca nad projektem przebiega znacznie szybciej niż dotychczas. Wirtualne procesy Kia wprowadza również do planowania przebiegu produkcji przyszłych modeli.

Kia K5 / Kia

Wcześnie sprawdzanie jakości wykonania samochodu rozpoczynała się dopiero po wytworzeniu egzemplarzy przedprodukcyjnych. Od teraz będzie to możliwe na znacznie wcześniejszym etapie tworzenia nowego modelu. Dalsze zastosowanie technologii VR i AR przewiduje się na potrzeby testowania jazdy autonomicznej na najwyższym, piątym poziomie. Szefowie koreańskiej marki spodziewają się, że wirtualne procesy weryfikacji powinny zdecydowanie przyspieszyć zarówno prace rozwojowe nad samochodami autonomicznymi, jak również wdrożenie ich do produkcji.

Kia K5 / Kia

Nowa Kia nadciąga?

Koreański koncern na razie nie planuje wprowadzenia do Europy limuzyny nowej generacji. Jednak polski oddział Kia walczy by to auto było dostępne nad Wisłą. Jeśli dostaną zielone światło, wówczas można spodziewać się, że styl nowej Optimy będzie identyczny jak stworzonego wirtualnie modelu K5.

Kia K5 / Kia