Opel, Peugeot, DS i Citroen, czyli marki należące do koncernu PSA jadą na prąd. A do elektryfikacji gamy modelowej inżynierowie podchodzą na wielką skalę. Świadczyć o tym może imponująca ekspozycja nowych aut w czasie XI edycji Ogólnopolskich Targów Motoryzacyjnych i Biznesowych Fleet Market 2019 zorganizowanych w Warszawie.

– Groupe PSA jest bardzo dobrze przygotowana do wyzwań stojących przed branżą motoryzacyjną – powiedział Wojciech Mieczkowski, dyrektor generalny Groupe PSA w Polsce. – Potwierdzeniem pozycji Groupe PSA jako lidera elektromobilności jest liczba premier i nowości zaprezentowana podczas tegorocznych targów Fleet Market przez marki wchodzące w skład grupy, w tym aż 5 z 14 modeli z napędem w pełni elektrycznym i hybrydowym typu plug-in, które wprowadzamy na polski rynek w tym i przyszłym roku – zapowiedział.

PSA przygotowało największe stoisko. Na powierzchni 1200 m2 debiutowały w pełni elektryczne Opel Corsa-e i Peugeot e-208 oraz hybrydy typu plug-in – SUV-y: DS 7 CROSSBACK E-TENSE 4x4, Opel Grandland X Hybrid4 i Peugeot 3008 Hybrid4.

Opel Corsa-e

Opel Corsa-e jest oczkiem w głowie niemieckiej marki, zaczyna pisać nowy rozdział w 120-letniej historii tworzenia aut przez tę firmę. Producent deklaruje zasięg na poziomie 330 km (według WLTP). W realnym ruchu można oczekiwać, że elektryczna Corsa pokona ok. 300 km, co w przypadku auta miejskiego jest zadowalającym dystansem. Bateria (objęta 8-letnią gwarancją) ma pojemność 50 kWh.

Reklama
Opel Corsa-e Media

Naładowanie szybką ładowarką do 80 proc. powinno trwać około 30 min. Silnik generuje 100 kW (136 KM) oraz 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jazda? Opel na prąd wystrzeli od 0 do 50 km/h w 2,8 s, a przyspieszenie do 100 km/h zajmie 8,1 s. Seryjne wyposażenie obejmuje m.in.: układ rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości, systemem ostrzegania przed kolizją (również z pieszym) i automatycznego hamowania przy niskich prędkościach, system wykrywania zmęczenia kierowcy.

Opel Corsa-e Media

W Polsce Corsa-e Edition kosztuje 124 490 zł. Przy uwzględnieniu 30 proc. rządowej subwencji cena spada o 37 347 zł do 87 143 zł. Dla zainteresowanych zakupem tego e-auta, Opel wprowadził możliwość rezerwacji online. Warunkiem zabukowania samochodu jest 1000 zł kaucji zwrotnej.

Opel Corsa-e Media

Opel Grandland X Hybrid4

Nad Wisłę wjechał też Grandland X Hybrid4 – pierwsza hybryda Opla z możliwością ładowania z gniazdka i napędem na wszystkie koła. Co zaoferuje kierowcom spalinowo-elektryczny SUV i ile kosztuje? Znakiem rozpoznawczym nowego modelu jest maska silnika czarna niczym u Zorro, a kryje się pod nią turbobenzynowe serce 1.6/200 KM. Jednostka spalinowa współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 80 kW/109 KM. Prąd dostarcza i magazynuje z rekuperacji akumulator litowo-jonowy o pojemności 13,2 kWh (ukryty pod tylnymi siedzeniami).

Tym samym Grandland X Hybrid4 jest najmocniejszym SUV-em Opla. W sumie kierowca dostaje imponujące 300 KM, a maksymalny moment obrotowy to 450 Nm. Rogatą duszę napędu potwierdzają osiągi. Od 0 do 100 km/h hybryda może przyspieszyć w 6,4 s. Prędkość maksymalna – 218 km/h (w trybie elektrycznym - 133 km/h). Dla porównania usportowiona Insignia GSi w wersji z turbodieslem 2.0 (210 KM i 480 Nm) do setki przyspiesza w ok. 8 sekund. Przedni silnik elektryczny jest sprzężony ze sterowaną elektrycznie ośmiobiegową przekładnią automatyczną. Drugi silnik elektryczny, inwerter i mechanizm różnicowy są zintegrowane z napędzaną elektrycznie tylną osią. W efekcie kierowca ma do dyspozycji załączany napęd na cztery koła.

Opel Corsa-e Opel
Reklama

W ocenie producenta silnik spalinowy będzie wykorzystywany głównie przy średnich i dużych prędkościach. Podczas podróży z niską oraz zmienną prędkością napęd zapewni elektryczna część układu – wówczas Grandland X Hybrid4 zapewni do 52 km zasięgu według WLTP (60 km wg NEDC). Ładowanie do pełna za pomocą opcjonalnej ładowarki o mocy 7,4 kW trwa około 1,50 godz. Według danych wstępnych w standardzie WLTP zużycie paliwa (ważone, w cyklu mieszanym) ma wynosić 1,6 l/100 km.

Opel Grandland X Hybrid4 kosztuje w Polsce od 192 450 zł. Najbogatsza odmiana Ultimate to wydatek 201 950 zł. W takim hybrydowym Oplu kierowca dostaje dodatkowo m.in. system parkowania (kierowanie półautomatyczne) z czujnikami parkowania przód/tył, kamerę cofania, podgrzewaną przednią szybę, reflektory adaptacyjne LED.

Opel Grandland X Hybrid4 Media

Peugeot e-208

Elektryczny Peugeot e-208 dowodzi, że auto na prąd może wyglądać kusząco jak cukierek. Pod sensualną karoserią samochód został wyposażony w silnik o mocy 136 KM. A dzięki akumulatorowi o pojemności 50 kWh oferuje 340 km zasięgu (wg WLTP). Sporo, jak na miejskie auto i najwięcej w segmencie. Obok Corsy-e, która wykorzystuje ten sam elektryczny zestaw.

Peugeot e-208 Dziennik Gazeta Prawna

e-208 przyspiesza do setki w 8,1 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 150 km/h – to nie powala, ale w miejskim aucie da się z tym żyć. Do silniejszego hamowania silnikiem przydaje się tryb "B". Peugeot e-208 w najtańszej wersji Active to wydatek 124 900 zł. Po uwzględnieniu 30 proc. rządowego wsparcia francuski model powinien kosztować 87 430 zł (o 37 470 zł mniej niż w cenniku).

Peugeot e-208 Dziennik Gazeta Prawna

DS 7 Crossback E-Tense 4x4

DS 7 Crossback E-Tense to największy SUV francuskiej marki aspirującej do segmentu premium. Samochód napędza mocny, bo aż 300-konny, układ hybrydowy typu plug-in (taki sam wykorzystuje Peugeot 3008 Hybrid 4 i Opel Grandland X Hybrid 4). System łączy silnik benzynowy 1.6 turbo i dwie jednostki elektryczne (po jednej przy osi). Co istotne, zawsze możemy liczyć na napęd 4x4 – do tego celu w baterii przygotowano specjalną rezerwę, która nigdy się nie wyczerpie (na bieżąco uzupełnia ją energią z hamowania oraz wytwarzana przez spalinowe serce).

Peugeot e-208 Media

DS 7 Crossback E-Tense 4x4 stać na dynamiczne osiągi – sprint od zera do 100 km/h trwa tylko 5,9 s. Francuski elegant ma być przy okazji oszczędny. Producent twierdzi, że w trybie elektrycznym prądu w baterii (13,2 kWh) warczy na przejechanie nawet 58 KM do prędkości 135 km/h. Deklarowane spalanie – 1,3 l/100 km (przy naładowanej baterii). Cena od 227 tys. zł.

DS 7 Crossback E-Tense 4x4 Media
Począwszy od tego roku wszystkie nowe modele wprowadzane przez marki koncernu PSA są oferowane również w wersjach w pełni elektrycznych albo hybryd plug in. Celem grupy jest elektryfikacja całej gamy samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych do 2025 r.

Przed szefem nic się nie ukryje

Poza premierami samochodów koncern PSA pochwalił się także usługami oferowanymi przez markę Free2Move.

Free2Move Lease to oferta oparta o leasing operacyjny z niską ratą miesięczną oraz dodatkowe usługi zapewniające mobilność firmowej floty. Duże oraz małe i średnie przedsiębiorstwa mogą liczyć m.in. na serwis aut, pełne ubezpieczenie, Assistance, samochód zastępczy, karty paliwowe, raportowanie oraz docelowo usługę telematyczną Connect Fleet.

DS 7 Crossback E-Tense 4x4 Dziennik Gazeta Prawna

Connect Fleet to usługa telematyczna do zarządzania flotą. Ten system monitorowania pojazdów może być wsparciem menedżerów zarządzających firmowymi pojazdami i pracownikami w terenie. Całość oparta jest na modułach BTA instalowanych już na etapie produkcji samochodów, zatem w przeciwieństwie do oferty rynkowej, rozwiązanie PSA gwarantuje samochody fabrycznie przygotowane do działania, bez konieczności instalowania akcesoryjnych modułów i ponoszenia dodatkowych kosztów oraz ryzyka utraty gwarancji producenta. Moduły mają wbudowaną kartę SIM, dzięki której wysyłają na bieżąco wszystkie dane o samochodzie, bezpośrednio do specjalnej platformy online. Dla klientów przygotowane zostały trzy pakiety telematyczne: monitoring, ekojazda oraz geolokalizacja. A to oznacza, że przed szefem nic się nie ukryje.

DS 7 Crossback E-Tense 4x4 Media
DS 7 Crossback E-Tense 4x4 Media
Peugeot e-208 Dziennik Gazeta Prawna
DS 7 Crossback E-Tense 4x4 Dziennik Gazeta Prawna
DS 7 Crossback E-Tense 4x4 Dziennik Gazeta Prawna
Peugeot e-208 Dziennik Gazeta Prawna
DS 7 Crossback E-Tense 4x4 Dziennik Gazeta Prawna