Toyota ustanowiła w Polsce nowy rekord w sprzedaży hybryd. Od stycznia do końca września tego roku japońska firma dostarczyła nad Wisłą 18 tys. aut elektryczno-spalinowych, co stanowi już niemal 40 proc. całkowitego biznesu marki. Tym samym koncern już teraz sprzedał więcej hybryd niż w całym 2018 roku (16,9 tys. sztuk). Analitycy spodziewają się, że przy takim tempie Toyota zanotuje kilkadziesiąt procent wzrostu na koniec 2019 roku w tym segmencie swojej gamy modelowej i przekroczy historyczny pułap 20 tys. hybryd.

Sejm przyjął ustawę. Akcyza od hybryd niższa o połowę

Rekordowy wynik Toyoty w Polsce zbiegł się z uchwaleniem przez Sejm nowelizacji ustawy wprowadzającej obniżoną o 50 proc. stawkę podatku akcyzowego dla pojazdów hybrydowych. Nowe rozwiązania były inicjatywą poselską. Teraz nowela trafi pod obrady Senatu.

Reklama

Przegłosowane preferencyjne warunki przewidują, że stawka akcyzy na auta hybrydowe z jednostką spalinową o pojemności do 2000 cm3 ma wynosić 1,55 proc., a nie jak dotychczas 3,1 proc. Z kolei za hybrydę o pojemności jednostki konwencjonalnej większej niż 2000 cm3 (ale do 3500 cm3), trzeba by odprowadzić 9,3 proc. podatku (zamiast obecnej stawki 18,6 proc.).

Toyota Corolla Hybrid dziennik.pl

Zdaniem pomysłodawców obcięcie podatku na hybrydy o połowę przyczyni się do zmniejszenia emisji szkodliwych substancji. W uzasadnieniu załączonym do projektu można przeczytać: Ten segment rynku stwarza poważne możliwości dla upowszechniania pojazdów niskoemisyjnych i dalszej stymulacji stopniowego przechodzenia do pojazdów zeroemisyjnych. W związku ze skalą sprzedaży, pojazdy te mogą również spełnić niebagatelną rolę dla przyspieszenia procesu poprawy jakości powietrza w Polsce, szczególnie w zakresie emisji tlenków azotu i tlenku węgla.

Obecne przepisy przewidują jedynie czasowe zwolnienie z podatku akcyzowego dla samochodów hybrydowych. Pomysłodawcy wprowadzenia niższej daniny chcą, by nowe prawo pobudziło rynek i – w obliczu pogarszającej się jakości powietrza w Polsce – zachęciło do używania samochodów niskoemisyjnych.

Toyota Corolla Hybrid dziennik.pl
Reklama

– W tej chwili mamy sytuację, że w Polsce jest zarejestrowanych ok. 8 tys. samochodów elektrycznych – to nie ma żadnego wpływu na to jakim powietrzem oddychamy. Natomiast jest również zarejestrowanych ponad 100 tys. aut hybrydowych i to już jest taka ilość, która może coś zmienić powiedział dziennik.pl Witold Nowicki, wiceprezes Toyoty w Europie Centralnej.

– Jeżeli ustawodawca promowałby technologię hybrydową, to wydaje nam się, że jesteśmy w stanie w Polsce w bardzo niedługim czasie dojść do poziomu pół miliona samochodów hybrydowych. I to już jest tak ilość, która w miastach spowodowałby obniżenie poziomu emisji spalin – wskazał i dodał, że przy okazji pozwoliłoby to zaoszczędzić na kosztach użytkowania tych samochodów.

– Taksówkarze w Warszawie polubili samochody hybrydowe nie dlatego, że są technologicznie zaawansowane, a dlatego że to się po porostu opłaca. Samochody mniej zużywają paliwa, a ponieważ spalanie jest niższe to i emisja szkodliwych substancji jest mniejsza – wyjaśnił Nowicki.

Na wprowadzeniu łagodniejszych przepisów o podatku akcyzowym najbardziej skorzystają osoby, które rozważają zakup hybrydy z silnikiem powyżej dwóch litrów (do 3,5 l), czyli np. Lexusa ES 300h z napędem spalinowo-elektrycznym lub też Audi A6 czy Q7 (48-woltowy układ mildhybrid). Bardziej przystępną cenowo ofertą jest np. Toyota RAV4 lub Camry (oba auta napędza 2,5-litrowa hybryda).

Toyota Camry Hybrid dziennik.pl

Dziś Toyota Corolla Hybrid kusi najbardziej

Nad Wisłą jeśli chodzi o sprzedaż hybryd monopolistą jest Toyota, po niej jest długo, długo nic i dopiero pojawia się Kia z modelem Niro czy Hyundai (Kona i Ioniq).

Toyota Corolla Hybrid dziennik.pl

Raport rynkowy mówi, że po trzech kwartałach ulubionym modelem elektyczno-spalinowym Polaków jest nowa Toyota Corolla Hybrid, czyli już 12. generacja japońskiego kompaktu. Sprzedaż tego auta w ciągu 9 miesięcy tego roku osiągnęła wynik prawie 7 tys. egz. Wynik może robić wrażenie, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że Corolla zadebiutowała na polskim rynku w kwietniu 2019 roku i bardzo szybko stała się najpopularniejszym samochodem hybrydowym w Polsce. A niemal 7 tys. sprzedanych aut oznacza, że średnio polscy kierowcy kupują ponad 1000 hybrydowych Corolli w miesiącu. Zelektryfikowane napędy odpowiadają za sprzedaż 70 proc. egzemplarzy tego modelu. Najpopularniejszą wersją napędową (53 proc.) jest układ o mocy 122 KM z silnikiem 1.8. Układ hybrydowy 2.0 Dynamic Force o mocy 184 KM skusił 17 proc. kupujących.

Kia Niro Hybrid KIA

Drugie miejsce zajmuje Toyota C-HR Hybrid (3584 aut), a tuż za nią na trzecim miejscu znalazł się RAV4 Hybrid (3521 aut). Dużą popularnością cieszyły się także Yaris Hybrid (1768 egz.) i Camry Hybrid (1576 samochodów).

Łączna sprzedaż hybryd Toyoty w Polsce wyniosła na koniec września 66 585 szt. Modelem, którego najwięcej egzemplarzy znalazło się do tej pory na polskich drogach z hybrydowej gamy Toyoty, jest obecny na rynku od 2010 roku Auris Hybrid (18 551 egz.). Łączna sprzedaż obu kompaktowych hybryd – Aurisa i nowej Corolli wynosi prawie 25,5 tys. aut. Bardzo dużą popularnością cieszą się w Polsce także hybrydowe SUV-y i crossovery. RAV4 Hybrid znalazł od 2016 roku 11 953 nabywców, zaś Toyota C-HR – 10 192 chętnych, co łącznie daje 22 145 samochodów tego typu. Znaczny udział w sprzedaży zelektryfikowanych samochodów w Polsce ma także jedyny hybrydowy przedstawiciel segmentu B – Toyota Yaris Hybrid. Obecnie po polskich drogach jeździ się przeszło 12 tys. tych aut.

Toyota RAV4 dziennik.pl