Dzięki elektronice hurtowo pakowanej w samochody złodzieje nie muszą brudzić sobie rąk i wyłamywać zamków. To rozwój nowych technologii sprawił, że drogie auta marek premium (Audi, BMW, Mercedes) czy tak popularne w Polsce modele Volkswagena (passat, golf) i samochody firm japońskich (Mazda, Honda, Toyota) znalazły się w zasięgu amatorów cudzej własności. Zabezpieczenia producentów właściwie nic nie dają, a wręcz ułatwiają zadanie - tak jest w przypadku upowszechnienia technologii keyless - bezkluczykowego otwierania i uruchamiania pojazdu.

Zasada działania systemów bezkluczykowych jest prosta: w chwili, gdy ktoś pociąga za klamkę (lub dotyka specjalnego czujnika), centralka wysyła sygnał/zapytanie do pilota. Ten, gdy zapytanie odbierze, wysyła zezwolenie na otwarcie drzwi. Teraz wystarczy tę komunikację wzmocnić/przedłużyć, wsiąść i jechać. Samochód myśli, że kluczyk jest niedaleko, a gdy przedłużony sygnał zniknie, silnik i tak nie zgaśnie, bo byłoby to zagrożeniem dla bezpieczeństwa ruchu.

Jeśli złodziej porzuci pojazd skradziony przez złamanie systemu bezkluczykowego, a auto znajdzie policja, wówczas jego właściciel może zostać posądzony o chęć wyłudzenia odszkodowania. Dlaczego? Na aucie nie ma żadnych śladów włamania.

I właśnie to rozwiązanie, które ma być udogodnieniem dla kierowców, od pewnego czasu pomaga złodziejom samochodów. W jaki sposób? Amatorzy cudzej własności najczęściej wykorzystują fakt, że właściciele aut zostawiają kluczyki swoich pojazdów na parapecie okna lub w pobliżu drzwi wejściowych od domu (kluczyki w kieszeni właściciela siedzącego np. w restauracji także są łatwym celem). Przestępcy - przynajmniej dwóch - posługują się skanerem, transmiterem sygnału, wzmacniaczem oraz odpowiednią walizką (plecakiem), dzięki której odbiornik samochodu identyfikuje ją jako kluczyk.

Jeden z członków szajki musi znaleźć się blisko kluczyka (np. zakraść się pod okno, usiąść w tej samej restauracji dwa stoliki dalej od właściciela auta), a drugi w tym samym czasie pociąga za klamkę upatrzonego samochodu. Auto wysyła żądanie przesłania kodu, sygnał ten jest wzmacniany przez złodziejskie urządzenie i przesyłany do kluczyka.

Sygnał przez drugie urządzenie (spod okna domu) trafia do kluczyka, a ten odsyła żądany kod, który tą samą drogą trafia do auta, które staje otworem przed przestępcą. Podobna procedura jest powtarzana przy uruchamianiu silnika. Wystarczy wskoczyć za kółko i wcisnąć gaz...

Warto wiedzieć, że uruchomiony w ten sposób samochód z bezkluczykowym systemem może jechać, nawet jeśli właściwy klucz jest poza pojazdem. Komputer będzie jedynie informować o braku/zgubieniu klucza - a to złodziejowi raczej nie przeszkadza, zwłaszcza kiedy już samochód dotrze na miejsce rozbiórki na części. Także nadzieja pokładana w wyłączeniu jednostki napędowej przy tankowaniu nie dawała szans okradzionemu. Okazało się bowiem, że w większości przypadków możliwe było uzupełnienie paliwa z działającym silnikiem i dalsza podróż do złodziejskiej dziupli.

Zbudowanie takiej "walizki" w domowych warunkach kosztuje ok. 100 euro (niewiele ponad 400 zł). A zasięg wzmocnionego sygnału może sięgać nawet 1000 metrów - przynajmniej tak wynika z najnowszych testów przeprowadzonych przez ekspertów niemieckiego automobilklubu ADAC. Specjaliści, podobnie jak rok wcześniej, za kilkaset euro zbudowali urządzenie do przechwytywania sygnału z kluczyka i wypróbowali je w praktyce - sprawdzili zabezpieczenia w 237 modelach aut i czterech motocyklach.

Jaguar Land Rover - jedyny, który radzi sobie ze złodziejami

Efekty? ADAC po testach najnowszego elektrycznego Jaguara i-Pace, Land Rovera Discovery (2018) oraz Range Rovera (2018) stwierdził, że tych trzech aut nie da się ukraść "metodą na walizkę". Jak to możliwe?

Brytyjski producent rozwiązał problem w prosty sposób - w module obsługującym system bezkluczykowy zastosował chip, który z ogromną precyzją mierzy czas potrzebny do nawiązania połączenia z kluczykiem od auta i nie reaguje na żadne przedłużacze sygnału. Czy rozwiązanie zastosowane przez Brytyjczyków narobi wstydu innym producentom, którzy wreszcie zadbają o właściwe zabezpieczenie swoich produktów? Poniższa tabela tylko potwierdza, że mają co robić.

Oto lista aut i motocykli, które specjaliści ADAC otworzyli w kilka sekund - "X" oznacza, że obie próby wypały "pozytywnie". Złodzieje także to potrafią:

Marka

Model

Rocznik

Złodziej otworzy drzwi bez "twojego" kluczyka?

Złodziej uruchomi silnik bez "twojego" kluczyka
i odjedzie autem?

Alfa Romeo

Giulia

4/2016

X

X

 

Stelvio

9/2017

X

X

Audi

A3

 

10/2015

X

X

 

A3

 

9/2017

X

X

 

A4

 

9/2015

X

X

 

A4

Avant

9/2015

X

X

 

A4

Avant g-tron

5/2017

X

X

 

A5

 

5/2016

X

X

 

A5

Cabrio

12/2016

X

X

 

A6

 

9/2014

X

X

 

A6 allroad

1/2012

X

X

 

A8

 

8/2017

X

X

 

Q2

 

5/2016

X

X

 

Q7 e-tron

9/2017

X

X

 

R8

 

12/2015

X

X

 

S5

Sportback

10/2016

X

X

 

SQ7

3/2016

X

X

 

TT RS

8/2016

X

X

 

TTS

12/2014

X

X

BMW

218d

3/2018

X

X

 

225xe

7/2016

X

X

 

230i

7/2017

X

X

 

M240i Coupe

7/2017

X

X

 

318i

10/2015

X

X

 

318d

8/2016

X

X

 

320i

7/2017

X

X

 

440i Grand Coupe

3/2017

X

X

 

520d

11/2016

X

X

 

520i

7/2017

X

X

 

520d

7/2018

X

X

 

530d kombi

3/2017

X

X

 

630 GT

11/2017

X

X

 

640d

1/2016

X

X

 

730d

8/2015

X

X

 

730d

3/2017

X

X

 

740

5/2015

X

X

 

740d

3/2016

X

X

 

i3

 

9/2014

Nie ma w wyposażeniu Keyless Open

X

 

i3 94 Ah

7/2016

X

X

 

i3 94 Ah

5/2016

X

X

 

i3

 

11/2017

X

X

 

i8 Roadster

3/2018

X

X

 

X1

 

11/2015

X

X

 

X1 SDrive 18d

 

6/2016

X

X

 

X1 18d

 

6/2018

X

X

 

X2

 

12/2017

X

X

 

X3

 

10/2017

X

X

 

X3 xDrive 20i

 

2/2018

X

X

 

X4 xDrive 30i

 

5/2018

X

X

Chevrolet

Camaro

 

9/2017

X

X

Citroen

DS4 Crossback

 

11/2015

X

X

 

C3 PureTech

 

11/2016

X

X

 

C4 Picasso

 

7/2014

X

X

 

C4 Picasso HDI

 

5/2014

X

X

 

Spacetourer

 

8/2016

X

X

DS

DS7

 

12/2017

X

X

Fiat

124 Spider

 

5/2016

X

X

 

500X

 

5/2017

X

X

Ford

EcoSport

 

10/2015

X

X

 

EcoSport 1.5

 

7/2018

X

X

 

Edge

 

5/2016

X

X

 

Fiesta

 

7/2017

X

X

 

Fiesta

 

6/2017

X

X

 

Focus RS

 

4/2016

X

X

 

Galaxy

 

5/2014

X

X

 

Kuga Vignale

 

1/2017

X

X

 

Mustang

 

9/2015

X

X

 

S-Max

 

11/2015

X

X

Honda

Civic

 

12/2018

X

X

 

HR-V

 

6/2015

X

X

Hyundai

i10

 

11/2016

X

X

 

i20

 

5/2018

X

X

 

i30

 

4/2015

X

X

 

i30

 

6/2017

X

X

 

i30 1.4 T-GDI

 

1/2017

X

X

 

i30

 

1/2018

X

X

 

i40

 

4/2016

X

X

 

Ioniq

 

1/2017

X

X

 

Ioniq

 

6/2017

X

X

 

iX35 FuelCell

 

6/2015

X

X

 

Nexo

 

5/2018

X

X

 

Kona

 

7/2018

X

X

 

Kona 1.0 T-GDI

 

11/2017

X

X

 

Santa Fe

 

8/2015

X

X

 

Tucson 1.6

 

7/2018

X

X

Infiniti

Q30

 

4/2016

X

Nie ma w wyposażeniu Keyless Open

Jaguar

F-Pace

 

6/2016

X

X

 

i-Pace

 

4/2018

NIE

NIE

Jeep

Compass

 

5/2017

X

X

KIA

Ceed

 

7/2018

X

X

 

Ceed 1.6 CRDi

 

7/2018

X

X

 

Niro Hybrid

 

7/2016

X

X

 

Optima

 

11/2015

X

X

 

Optima

 

8/2016

X

X

 

Optima Plugin-Hybrid

10/2016

X

X

 

Optima

 

5/2018

X

X

 

Optima

 

9/2018

X

X

 

Rio 1.0 GDI

 

1/2017

X

X

 

Sorento

 

10/2017

X

X

 

Sportage CRDI

 

4/2017

X

X

 

Sportage 2.0 CRDI

 

7/2018

X

X

 

Stinger

 

9/2017

X

X

 

Stonic 1.0

 

8/2017

X

X

Land Rover

Discovery

 

6/2016

X

X

 

Discovery

 

3/2018

NIE

NIE

 

Range Rover

2/2018

NIE

NIE

 

Range Rover Evoque

9/2015

X

X

Lexus

CT 200

11/2017

X

X

 

RX 450h

12/2015

X

X

Mazda

2 Skyactive

5/2018

Nie ma w wyposażeniu Keyless Open

X

 

3 Skyactive

4/2016

X

X

 

3 Skyactive

12/2016

X

X

 

6

7/2018

X

X

 

CX-5

3/2015

X

X

 

CX-5

9/2017

X

X

 

MX-5

4/2017

X

X

Mercedes

A 200 AMG

2/2018

X

X

 

C 220D

5/2018

X

X

 

C 200

5/2018

X

X

 

E 200 Cabrio

5/2017

X

X

 

E 220d

12/2015

X

X

 

E 220d kombi

8/2016

X

X

 

E 400 Coupe

1/2017

X

X

 

E 400d AMG

12/2017

X

X

 

S 400d

8/2017

X

X

MINI

Clubman

8/2015

X

X

 

Cooper S Cabrio

4/2016

X

X

 

Cooper Countryman

1/2017

X

X

 

One

7/2018

X

X

Mitsubishi

Outlander

5/2016

X

X

 

Outlander

12/2013

X

X

 

Space Star

3/2016

X

X

Nissan

Leaf

5/2012

X

X

 

Leaf

5/2016

X

X

 

Leaf

4/2018

X

X

 

Micra

5/2017

X

X

 

Navara

11/2016

X

X

 

Qashqai

2/2016

X

X

 

Qashqai+2

11/2013

X

X

 

Qashqai 1.6 dCi

8/2017

X

X

Opel

Ampera

3/2012

X

X

 

Ampera E

1/2017

X

X

 

Astra

4/2016

X

X

 

Crossland X 1.2

3/2017

X

X

 

Grandland X 1.2

8/2017

X

X

 

Grandland X

3/2018

X

X

 

Insignia Grand Sport

5/2017

X

X

 

Insignia 1.5

5/2017

X

X

 

Insignia Sports Tourer

5/2017

X

X

 

Insignia

7/2017

X

X

Peugeot

308 SW 2.0

12/2017

X

X

 

508 SW

5/2012

X

X

 

508 1.6

7/2018

X

X

 

3008

10/2016

X

X

 

5008 BlueHDi 150

5/2017

X

X

Renault

Captur

3/2016

X

X

 

Captur TCe 120

6/2017

X

X

 

Clio

10/2016

X

X

 

Grand Scenic

2/2017

X

X

 

Kadjar

5/2015

X

X

 

Kadjar

3/2017

X

X

 

Koleos

6/2017

X

X

 

Megane

1/2016

X

X

 

Megane Grandtour

8/2016

X

X

 

Scenic

10/2016

X

X

 

Scenic

8/2017

X

X

 

Talisman

12/2015

X

X

 

Talisman Grandtour

5/2016

X

X

 

Traffic

11/2015

X

X

 

Zoe

12/2016

X

X

Seat

Arona

 

8/2017

X

X

 

Ateca

 

5/2016

X

X

 

Ibiza

 

3/2017

X

X

 

Leon 1.4 TSI

 

11/2016

X

X

 

Leon

 

11/2017

X

X

Skoda

Karoq 1.5 TSI

 

9/2017

X

X

 

Kodiaq

 

11/2016

X

X

 

Octavia

 

12/2015

X

X

 

Octavia

 

2/2016

X

X

 

Octavia 1.4 TSI

 

4/2017

X

X

 

Octavia 1.5 TSI

 

1/2018

X

X

 

Octavia Combi RS

 

6/2017

X

X

 

Rapid Spaceback

 

7/2017

X

X

 

Superb 1.6 TDi

 

12/2015

X

X

SsangYong

Rexton

 

10/2017

X

X

 

Tivoli XDi

 

9/2015

X

X

Suzuki

Baleno

 

4/2016

X

X

 

Ignis

 

1/2018

X

X

 

Swift

 

3/2017

X

X

 

Swift Sport

 

4/2018

X

X

 

SX4 S-Cross

 

7/2016

X

X

 

Vitara

 

9/2015

X

X

Subaru

Forester 2.0 D

 

8/2017

X

X

 

Impreza

 

11/2017

X

X

 

Levorg

 

8/2015

X

X

 

Outback

 

3/2018

X

X

 

XV

 

11/2017

X

X

Tesla

Model S P85

 

11/2014

X

X

 

Model X

 

6/2017

X

X

Toyota

C-HR 1.8 Hybrid

 

11/2016

X

X

 

C-HR

 

12/2016

X

X

 

Mirai

 

2/2016

X

X

 

Prius

 

10/2007

X

X

 

Prius 1.8 Hybrid

 

1/2016

X

X

 

Prius Plug-in-Hybrid

 

3/2017

X

X

 

RAV4

 

12/2015

X

X

 

Verso

 

7/2015

X

X

Volvo

V40

 

5/2016

X

X

 

S90

 

6/2016

X

X

 

S90 D5

 

9/2016

X

X

 

V60

 

5/2018

X

X

 

V60 D3

 

7/2018

X

X

 

V90 D5

 

9/2016

X

X

 

V90 D3

 

7/2018

X

X

 

V90 D4

 

1/2018

X

X

 

XC 40

 

1/2018

X

X

 

XC 40

 

5/2018

X

X

 

XC 60

 

12/2017

X

X

 

XC 60 T5

 

11/2017

Nie ma w wyposażeniu Keyless Open

X

 

XC 90 T8

 

12/2016

X

X

Volkswagen

Arteon 2.0 TDI

 

4/2017

X

X

 

e-Golf

 

3/2017

X

X

 

Golf 7 TSI

 

8/2015

X

X

 

Golf 7 Variant 1.4 TSI

8/2015

X

X

 

Golf 7 1.5 TSI

 

11/2016

X

X

 

Golf 7 GTD

 

10/2013

X

X

 

Golf 7 GTD

 

12/2016

X

X

 

Passat 2.0 TDI B8

 

12/2016

X

X

 

Passat GTE B8

 

11/2016

X

X

 

Passat

 

9/2018

X

X

 

Tiguan AD1

 

3/2016

X

X

 

Tiguan AD1

 

7/2016

X

X

 

Tiguan Allspace

 

9/2017

X

X

 

Touran 5T

 

12/2015

X

X

 

Touareg 3.0 V6

 

4/2018

X

X

Motocykle

 

 

 

 

 

BMW

R 1200 GS

10/2017

X

X

 

R 1200 RS

9/2016

X

X

Ducati

Multistrada 1200 D-air

2/2017

X

X

KTM

Super Duke R

3/2017

X

X