Volkswagen polo szóstej generacji rusza na polskie drogi - auto można zamawiać w salonach niemieckiej marki. Obok golfa to kluczowy model dla tego producenta i jeden z najpopularniejszych małych kompaktowych samochodów na świecie. Wystarczy powiedzieć, że do tej pory sprzedano 14 mln sztuk, a uwzględniając wszystkie inne wersje bazujące na polo, ponad 16 mln.
VW twierdzi, że najnowszy model ma wszystkie cechy potrzebne do osiągnięcia sukcesu. Listę przymiotów otwiera zupełnie nowa stylistyka - projektanci postawili na ostre linie, które tną płaskie powierzchnie karoserii. Wizualnie polo szóstej generacji zdaje się stać pewniej i szerzej na jezdni. Spostrzeżenie potwierdzają pomiary.
Najnowsze polo pod każdym względem jest większe od starego. Auto urosło o 94 mm i ma teraz 4053 mm długości. Oznacza to też, że polo w niewyobrażalnym tempie goni golfa - czwarta generacja kompaktu produkowana do 2003 roku mierzyła przecież 4,15 m. A od aktualnego golfa pod względem długości dzieli je tylko 20 cm - to tyle, co szczoteczka do zębów.
Bagażnik nowego polo mieści 351 l. To tylko 29 l mniej niż w golfie
Co istotne pod względem szerokości i rozstawu osi VW polo prześcignął i poprzednika i golfa IV - te wymiary to odpowiednio: 1751 mm i 2564 mm (tabela dla porównania niżej).
W efekcie kierowca i pasażerowie mogą liczyć na lepszą przestronność oraz wyższy komfort - czterech dorosłych spokojnie może wybrać się w podróż. Także bagażnik mieści więcej - jego pojemność wzrosła o 71 litrów. Zamiast dotychczasowych 280 l kufer nowego polo zmieści 351 litrów, a to raptem 29 l mniej niż w aktualnym golfie!
VW polo VI generacji (2017) | VW polo V generacji (2009) | VW golf IV (1997-2003) | ||||||
Długość (mm) | 4053 | 3972 | 4149 | |||||
Szerokość | 1751 | 1682 | 1735 | |||||
Wysokość | 1446 | 1453 | 1439 | |||||
Rozstaw osi | 2564 | 2470 | 2511 | |||||
Rozstaw kół z przodu | 1525 | 1463 | 1513 | |||||
Rozstaw kół z tyłu | 1505 | 1456 | 1494 | |||||
Przestrzeń na głową z przodu | 1019 | 1004 | 1014 | |||||
Przestrzeń na głową z tyłu | 964 | 943 | 955 | |||||
Pojemność bagażnika | 351 l | 280 l | 330 l |
Nowe polo naszpikowane techniką
Wszystkie odmiany nowego polo są seryjnie wyposażone w system Front Assist monitorujący przestrzeń przed autem z funkcjami hamowania awaryjnego City oraz rozpoznawania pieszych. Ponieważ w konstrukcji auta wykorzystano modułową platformę MQB, możliwa stała się aplikacja wielu systemów asystujących dostępnych za dopłatą. Lista dodatków znanych z modeli z wyższych segmentów (golfa czy passata) obejmuje aktywny tempomat (teraz działa do prędkości 210 km/h), asystenta zmiany pasa ruchu z systemem wspomagającym wyjazd tyłem z miejsca parkingowego (wydaje się być najbardziej przydatny) oraz częściowo automatyczny system parkowania. Na życzenie polo można wyposażyć w bezkluczykowy układ otwierania/zamykania drzwi i uruchamiania silnika.
Co ważne, do nowego polo - jako do pierwszego Volkswagena i pierwszego auta koncernu Volkswagen w ogóle - jest dostępny wyświetlacz Active Info Display nowej generacji. Producent zamiast tradycyjnych analogowych wskaźników oferuje cyfrowy kokpit - to nowość w tej klasie samochodów. Wirtualne zegary mają jeszcze więcej trybów prezentacji danych niż znamy np. z passata. Polo może być również wyposażone w najnowsze systemy multimedialne z ekranami o przekątnej od 6,5 do 8,0 cali.
Volkswagen do nowego polo przewidział 14 lakierów, 12 rodzajów obręczy kół w rozmiarach od 14 do 18 cali (niektóre lakierowane w kontrastowym kolorze) i 12 fasonów tapicerek plus panele do podrasowania wystroju wnętrza.
Z listy dodatków można też zażyczyć sobie całkowicie LED-owe reflektory, diodowe lampy tylne czy automatyczną klimatyzację z czujnikami wilgotności i słońca oraz z filtrem antyalergicznym. Dostępne są też bezprzewodowy system ładowania smartfonów (w opcji z indukcyjnym połączeniem z anteną zewnętrzną), zawieszenie Sport Select z regulowaną sztywnością amortyzatorów oraz największy dach panoramiczny, jaki jest oferowany do samochodów tej klasy.
Silnik 1.0/95 KM to optymalny napęd
Silniki? Moc od najtańszych 65 KM do zrywnych 200 KM. Jednostka trzycylindrowa 1.0 występuje w wersji 65 KM, 75 KM, 95 KM oraz 115 KM. Dwie mocniejsze konstrukcje to turbodoładowane TSI.
Najsilniejszym benzynowcem jest dwulitrowy silnik o mocy 200 KM oferowany w polo GTI. Dla zwolenników turbodiesli przewidziano 1.6 TDI o mocy 80 i 95 KM. Modele z silnikami 95 KM, 115 KM i 200 KM są oferowane z dwusprzęgłową, 7-biegową przekładnią DSG.
Jaki silnik i za ile?
Ceny? Najtańszy volkswagen polo kosztuje od 44 490 zł - auto z silnikiem 1.0/65 KM w bazowej wersji Start (układ Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście, system wykrywania pieszych).
Klimatyzacja manualna jest dostępna w odmianie Trendline. Za nowe polo z "chłodzeniem" trzeba zapłacić 49 790 zł (1.0/65 KM).
Polo z trzycylindrowym turbodoładowanym 1.0 TSI/95 KM wyceniono na 54 890 zł. Ten silnik wydaje się być najlepszym wyborem do tego auta.
Na najmocniejsze 200-konne polo GTI trzeba szykować ok. 89 tys. zł.