Jednocześnie spółka dementuje informacje, jakoby produkcję przerywano dlatego, aby poprawić wyniki sprzedaży nowej pandy, wytwarzanej we włoskiej fabryce w Pomigliano d'Arco pod Neapolem.

Od początku 2013 r. przepisy homologacyjne zmieniają się na nowe, których panda classic nie spełnia. Konieczne zmiany konstrukcyjne w pandzie classic, pod kątem spełnienia nowych przepisów homologacyjnych umożliwiających sprzedaż na rynkach, wymagałyby wielomilionowych nakładów inwestycyjnych - wyjaśnił rzecznik spółki Bogusław Cieślar.

Reklama

Spółka, niezależnie od okoliczności, że panda classic produkowana jest już od dziewięciu lat, zdecydowała w tej sytuacji o zakończeniu jej produkcji z końcem bieżącego roku - dodał rzecznik.

Panda classic produkowana jest w Tychach od 2003 roku. To najpopularniejszy model tyskiej fabryki. Dotychczas wyprodukowano 2,15 mln aut tego modelu, z czego 2,03 mln egzemplarzy trafiło na eksport.

Według wcześniejszych informacji przedstawicieli Fiata, ogółem tyska fabryka wyprodukuje w tym roku ok. 350 tys. samochodów wobec ponad 467,7 tys. w 2011 r. Oznacza to spadek produkcji wobec ubiegłego roku o ok. 25 proc. To trzeci z rzędu rok zmniejszania produkcji w tyskiej fabryce.

Przedstawiciele zakładu nie mają informacji, kiedy mogłaby zapaść decyzja dotycząca ulokowania w Tychach produkcji nowego modelu, który uzupełniłby ubytek produkcji, związany ze zmniejszeniem zapotrzebowania rynku oraz wygaszeniem produkcji modelu panda classic, który w ostatnich latach był sztandarowym - obok fiata 500 - modelem zakładu.

O tym, że panda classic będzie wytwarzana w Tychach tylko do końca 2012 roku nieoficjalnie mówiono od kilku miesięcy. Przygotowania do wygaszenia produkcji tego modelu, polegające m.in. na odpowiednim zarządzaniu zapasami materiałów, już się rozpoczęły.

Reklama

W tegorocznej produkcji tyskiej fabryki najwięcej będzie fiata 500, a w dalszej kolejności pandy classic i lancii ypsilon.

Zmniejszona produkcja skutkuje m.in. przerwami produkcyjnymi w fabryce. Po obecnej planowana jest kolejna, w listopadzie, a następna na przełomie roku.

Rekordową liczbę samochodów tyska fabryka osiągnęła w 2009 r., kiedy produkcja sięgnęła 605,8 tys. aut - na rynku niemieckim obowiązywały wówczas dopłaty do nowych samochodów, które znacząco wzmogły wówczas popyt, szczególnie na małe auta. Rok później w Tychach wyprodukowano ponad 533,4 tys., samochodów, a w ubiegłym roku ponad 467,7 tys. aut.