Ford Focus odmłodniał duszą i ciałem. W ocenie projektantów zmiany są głębokie, a pod karoserią kryją się nowinki techniczne i bogatsze wyposażenie. Czego mogą spodziewać się kierowcy?

Reklama

Focus zyskał nową twarz, a zmiany można rozpoznać od pierwszego wejrzenia. Reflektory LED są teraz seryjne i łączą w sobie światła przeciwmgielne. Klosze stały się nieco węższe, zyskały też obwódkę świateł dziennych. Do tego logo marki spłynęło z krawędzi maski silnika na środek powiększonej osłony chłodnicy.

Grill w każdej wersji wyposażeniowej jest inny. Warianty Connected i Titanium wyróżnia szeroki górny wlot powietrza z błyszczącym chromowanym obramowaniem, z mocnymi poziomymi listwami i nawiązujące do tej formy boczne otwory wentylacyjne, które wyprowadzono z dolnego wlotu powietrza. Dodatkowo, wersja Titanium zyskała wytłaczane na gorąco, chromowane wykończenie listew górnego wlotu powietrza.

Ford Focus - nowy wygląd to nie wszystko

Bardziej drapieżny ST-Line X szczerzy się trapezoidalnym górnym wlotem powietrza o zmienionych proporcjach, z błyszczącą, czarną kratką o strukturze plastra miodu; boczne otwory wentylacyjne są szersze a dolny wlot powietrza głębszy. Taki Focus dostał również nakładki progowe, tylny dyfuzor i spojler. Zapatrzony w SUV-y model Active X z większym prześwitem i czarnymi nakładkami to bardziej uwydatnione pionowe listwy osłony, a głębszy dolny wlot powietrza i wyższe boczne otwory wentylacyjne. W każdej odmianie nowy kształt i grafikę zyskały także lampy tylne z techniką LED.

Trwa ładowanie wpisu

Ford Focus ST / Ford

Ford Focus - cyfrowe wnętrze, wielki ekran

We wnętrzu mistrzem pierwszego wrażenia jest ogromny ekran wkomponowany w odświeżony kokpit. Dotykowy wyświetlacz o przekątnej 13,2 cala (ponad 33 cm) stanowi centrum sterowania systemem multimedialnym Sync 4 znanym z elektrycznego Mustanga Mach-E. W ocenie inżynierów urządzenie jest tak sprytnie pomyślane, że kierowca nigdy nie potrzebuje więcej niż jednego lub dwu dotknięć, by dotrzeć do dowolnej aplikacji, informacji czy sterowania funkcją, której potrzebuje. Z kokpitu zniknęły przyciski – poprzez ekran obsługuje się teraz klimatyzację czy ustawienia większości systemów auta. System zapewnia również bezprzewodową kompatybilność z Apple CarPlay i Android Auto. A zamknięty w środku asystent rozumie polecenia wydawane w 15 językach. Nawigacja czerpie dane z chmury.

Ford / AGNIESZKA-DOROSZEWICZ
Ford Focus / Ford / Charlie Magee

Odmłodzony Ford Focus dostał też sprawność zdalnej aktualizacji pokładowego oprogramowania. Przydatną funkcją jest system, który wykorzystuje czujniki pojazdu do monitorowania wszelkich prób dostania się do wnętrza, nawet przy użyciu kluczyka - wysyła wówczas powiadomienie na telefon użytkownika. Z poziomu smartfona można też sprawdzić stan auta, poziom paliwa, przebieg do wymiany oleju i inne dane, a nawet zdalnie uruchamiać silnik.

Ford Focus / Ford / Charlie Magee
Ford Focus / Ford / Charlie Magee

Ford Focus - bagażnik odporny na wodę, fotele pierwsza klasa

Ford zadbał też o poprawki w funkcjonalności Focusa. Stąd bagażnik (w kombi to nawet 1635 l pojemności maksymalnej) zabezpiecza strefa wodoodporna z wyjmowaną wkładką na mokre parasole czy buty. Sam obszar jest oddzielony od reszty bagażnika pod złożoną podłogą lub odgrodzony od części suchej za pomocą ustawionej w pionie przegrody. Dodatkowe siatki i uchwyty pomogą w transporcie ładunku.

Ford Focus / Ford / Charlie Magee

Z kolei na pokładzie najmocniejszego Focusa ST czekają głębiej profilowane ergonomiczne fotele AGR (atest przyznawany przez lekarzy ortopedów) z podgrzewaniem i czterokierunkową elektryczną regulacją oparcia na wysokości odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

Ford Focus ST / Ford

Ford Focus w nowej odsłonie – jakie silniki?

Ford Focus po modernizacji w podstawowych wersjach to nadal trzycylindrowy silnik 1.0 EcoBoost o mocy 100 KM lub 125 KM. Litrowa jednostka (125 KM i 155 KM) będzie dostępna także jako miękka hybryda z 48-woltową instalacją i sześciobiegową skrzynią manualną – tu producent obiecuje spalanie na poziomie 5,1 l/100 KM.

W hybrydowym układzie napędowym zastąpiono standardowy alternator zintegrowanym rozrusznikiem/generatorem (BISG) o napędzie paskowym, umożliwiając odzyskiwanie energii traconej normalnie podczas hamowania i gromadzenie jej w zestawie akumulatorów litowo-jonowych. BISG może również działać jako silnik elektryczny, wspomagając moment obrotowy silnika spalinowego, aby zwiększyć całkowity moment obrotowy dostępny z układu napędowego w celu uzyskania bardziej dynamicznego przyspieszenia na załączonym biegu.

Ford Focus / Ford / Charlie Magee
Ford Focus / Ford / Charlie Magee

Ford zaoferuje też silnik Diesla 1.5 EcoBlue o mocy 95 KM lub 120 KM (zużycie paliwa na poziomie od 4 l/100km). W tym przypadku do mocniejszego napędu zamiast sześciobiegowej przekładni ręcznej można wybrać ośmiostopniowy automat.

Wreszcie najszybszy i najmocniejszy Focus ST to benzynowy silnik 2.3 EcoBoost/280 KM (420 Nm ) w duecie z 6-stopniową przekładnią manualną. Po dopłacie Ford zamontuje 7-biegowy automat z łopatkami przy kierownicy.

Ford Focus ST / Ford / Charlie Magee

Ford Focus po liftingu - lepsze wyposażenie

Nowy Focus jest również wyposażony w system wybieranych trybów jazdy, który umożliwia kierowcy przełączanie pomiędzy trybami Normalny, Sport i Eco, dostosowującymi reakcje na wciśnięcie pedału przyspieszenia, działanie elektronicznie sterowanego układu wspomagania kierownicy (EPAS) i automatycznej skrzyni biegów, zależnie od warunków jazdy. W wersji Active dodano również tryb Śliska nawierzchnia, zwiększający pewność prowadzenia w warunkach niskiej przyczepności kół oraz tryb Nawierzchnia nieutwardzona, pomyślany tak, by pomóc w utrzymaniu samochodu na grząskich trasach.

Ford Focus / Ford / Charlie Magee

Odmłodzony Focus jest też na czasie pod względem elektronicznych asystentów kierowcy. Z nowości warto wyróżnić podrasowanego asystenta martwego pola, który nie tylko wypatruje pojazdów poza zasięgiem wzroku kierowcy, ale też "odkręca" kierownicę by zapobiec kolizji. System skanuje równoległe pasy ruchu do 28 m za pojazdem 20 razy na sekundę i działa przy prędkości od 65 do 200 km/h.

Nowy asystent zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach wykorzystuje umieszczone z przodu kamerę i radar do monitorowania drogi pod kątem potencjalnych kolizji z pojazdami zbliżającymi się po równoległych pasach. Rozwiązanie może automatycznie włączyć hamulce podczas jazdy z prędkością do 30 km/h, by zapobiec wypadkowi lub złagodzić jego skutki w sytuacjach, gdy kierowca np. skręca w lewo na skrzyżowaniu (przecina tor innego pojazdu).

W bogatszych wersjach Focus oferuje reflektory Dynamic Pixel LED, które dynamicznie doświetlają zakręty, a dzięki danym z kamery tak układają wiązkę by nie oślepiać innych kierowców czy dostosować ją do jazdy po rondzie lub do lepszego oświetlenia rowerzystów czy pieszych na skrzyżowaniach.

Reklama

Ford Focus po liftingu już w Polsce - jaka cena?

Ford Focus w nowej odsłonie kosztuje od 84 750 zł (silnik 1.0 EcoBoost/100 KM), to ciut więcej niż starszy model, ale lepszego wyposażenia nikt nie daje za darmo. Samochód można już zamawiać. Produkcja ruszy 10 stycznia 2022 roku, a pierwsze auta pojawią się u dilerów na wiosnę.

Ford Focus / Ford / Charlie Magee
Ford Focus / Ford / Charlie Magee
Ford Focus / Ford / Charlie Magee
Ford Focus / Ford
Ford Focus / Ford / Charlie Magee
Ford Focus ST / Ford / Charlie Magee