Kia EV6 to pierwszy z serii samochodów elektrycznych nowej generacji, które koreańska marka wprowadzi na rynek w najbliższym czasie. Za odlotową stylistykę EV6 odpowiada Karim Habib, od września 2019 roku szef stylistów Kii, który wcześniej nadzorował wygląd obecnej gamy BMW. Projektując nowego elektryka dokonał kolejnego zwrotu w designie. Mógł zaryzykować, ponieważ podobny ruch już przyniósł sukces w postaci nowego Sorento...

Reklama
Kia EV6 / KIA

Kia EV6. Pięknie nas urządzili :)

Kia EV6 z narastającą sylwetką odważnie rozpycha się w walce o tytuł najjaśniejszej gwiazdy wśród samochodów elektrycznych. A spektakularny wygląd to zasługa sztuczek stylistycznych – tymi projektanci pod okiem Habiba sypali niczym z kapelusza. Pierwszą z brzegu jest dach lewitujący nad resztą auta – to złudzenie powstaje dzięki "odcięciom" na słupkach C, które kończą się dopiero przy krawędzi bagażnika pod spoilerem. Przewaga karoserii nad powierzchnią szyb zbliża koreańską nowość do samochodów z droższej półki. Do tego są jeszcze wysuwane automatycznie klamki oraz progi w kształcie stopni. Charakterystyczne reflektory i tylne lampy w technice LED potrafią popisywać się animacją świetlną.

– Samochód został zaprojektowany tak, aby zachęcać do podróżowania. EV6 obsługuje się łatwo i intuicyjnie – stwierdził Karim Habib, wiceprezes i szef Kia Global Design Center. – Naszym celem było stworzenie obsługi, dzięki której samochody elektryczne nowej generacji marki Kia będą natychmiast rozpoznawalne. Nasze nowe auta elektryczne będą wyraziste, oryginalne i pomysłowe – dodał.

Kia EV6 / KIA

Miejsce kierowcy jest totalnie cyfrowe. W oczy rzuca się potężny bezramkowy, zakrzywiony ekran o wysokiej rozdzielczości, na którym wyświetlane są wskaźniki oraz informacje systemu multimedialnego. Niżej umieszczono dotykowy panel sterowania klimatyzacją. Głęboko profilowane fotele pokrywa tapicerka z recyklingu. Siedzenia można składać, a tylne także przesuwać.

Do tego elektryk zaskoczy przestronnością. Szczodre wymiary, akumulator zamknięty w podłodze plus przesunięcie tablicy rozdzielczej do przodu (brak silnika spalinowego pod maską) sprawiły, że EV6 obiecuje niesamowicie obszerne i podatne na aranżację wnętrze. Rozstaw osi sięga aż 3 m! To więcej niż w nowym Sorento (2815 mm) i lepiej niż w wielu limuzynach klasy średniej, dla porównania Skoda Superb ma 2,84 m. Nowa Kia nadwoziem przerośnie model CEED i zagra w lidze kompaktowych crossoverów, stąd na celownik trafi Skoda Enyaq iV (4649 mm) czy VW ID.4 (4584 mm).

Kia EV6 / KIA

Model EV6 powstał na specjalnie opracowanej platformie E-GMP (Electric-Global Modular Platform). W ramach koncernu korzysta z niej już IONIQ 5. Ta architektura otwiera drogę do ładowania prądem o napięciu 800 V (technologia chorwackiego partnera Rimac Automobili) i umożliwi także ładowanie prądem o napięciu 400 V, bez potrzeby stosowania dodatkowych przewodów lub adapterów. Zdaniem producenta jego system wielokrotnego szybkiego ładowania jest pierwszą na świecie opatentowaną technologią tego typu, która obsługuje jednocześnie silnik i falownik, aby zwiększyć napięcie z 400 V do 800 V i zapewnić stabilne "tankownie elektronów".

Kia EV6 / KIA

Kia EV6 jak IONIQ 5. Z akumulatorami 58 kWh i 72,6 kWh

Kia EV6 GT z napędem na tylną oś i największym akumulatorem 72,6 kWh zapewni zasięg ponad 500 km. Mniejsza bateria to 58 kWh pojemności (wzorem IONIQ 5). Na szczycie przewidziano opcjonalny napęd na wszystkie koła (AWD; dodatkowy silnik z przodu). Konstruktorzy zapewniają, że dzięki ładowarce 350 kW akumulator może być naładowany od 10 proc. do 80 proc. w zaledwie 18 minut. Po 5 minutach pod kablem nowy model ma przejeżdżać ponad 100 km. Samochód dostanie też technologię Vehicle to Load (V2L), która działa jako źródło zasilania (110/220 V).

Kia EV6 / KIA
Reklama

Kia EV6 w Polsce w 2021 roku. Cena?

– EV6 to pierwszy model, na którym zaprezentowano nowe logo Kia – powiedziała dziennik.pl Monika Krzesak, PR Manager Kia Polska.

Kia EV6 zadebiutuje w Polsce pod koniec 2021 roku. Cena? Z naszych ustaleń w polskiej centrali marki wynika, że będzie na poziomie Sorento, a ten SUV kosztuje od 159 tys. zł. Dla porównania "stare technologicznie" Niro (silnik 136 KM/akumulator 39,2 kWh/289 km zasięgu) to przynajmniej 147 tys. zł, a model z zasięgiem 455 km (204 KM/64 kWh) to wydatek 168 tys. zł.

Po EV6 nastąpi inwazja. Do 2025 roku, dzięki coraz liczniejszej gamie samochodów elektrycznych, Kia zamierza zwiększyć udział w rynku e-aut do 6,6 proc. Już rok później koreańska marka chce sprzedawać 500 tys. elektryków rocznie. A do 2027 roku dołączy siedem nowych modeli elektrycznych. Wśród nich będą hatchbacki, SUV-y i auta typu MPV, reprezentujące kilka segmentów.

Kia EV6 / KIA
Kia EV6 / KIA
Kia EV6 / KIA
Kia EV6 / KIA