Fiat Tipo, najpopularniejszy w Polsce model włoskiej marki, odmłodniał duszą i ciałem. W nowym wcieleniu od razu debiutuje sedan, hatchback i kombi. A prawdziwą petardą jest podwyższony Tipo Cross, który zagra w modnej lidze crossoverów tak rozchwytywanych przez młodych. Ale po kolei…
Nowy styl Tipo
Fiat Tipo odnowioną prezencją zalicza awans o klasę wyżej. Na świat patrzy przez zmienione reflektory w technice LED, a na świeżej osłonie chłodnicy pręży się nowe logo marki z Turynu (jako pierwszy dostał je elektryczny Fiat 500). Tylne lampy także mają wnętrze LED. Do tego będzie można wybierać ze świeżych wzorów 16- i 17-calowych felg aluminiowych z diamentowym wykończeniem.
Cyfryzacja Tipo
Postęp zawitał i do kabiny. Wnętrze stało się bardziej cyfrowe. Wirtualny 7-calowy kokpit, który będzie można konfigurować, zastąpi tradycyjne zegary. W honorowym miejscu nad dwoma wlotami powietrza dominuje nowy 10,25-calowy ekran dotykowy bardziej zaawansowanego systemu multimedialnego UConnect 5 (z Apple CarPlay i Android Auto). Nowa kierownica jest mniejsza, przez co jej wieniec ma lepiej leżeć w dłoniach. Panel sterowania klimatyzacją zyskał chromowane pokrętła. Z tyłu pojawił się port USB. Podświetlenie wszystkich elementów sterujących w kabinie jest teraz białe.
Przy okazji modernizacji Fiat wzmocnił ofertę systemów wspomagających człowieka. Nowy Tipo potrafi teraz rozpoznawać ograniczenia prędkości, na pokładzie jest też asystent utrzymania pasa ruchu, system wykrywania zmęczenia kierowcy czy monitorowanie martwego pola w lusterkach. Do tego przednie czujniki parkowania, system keyless (otwieranie i uruchamianie auta) i ładowarka indukcyjna smartfonów.
Nowy silnik benzynowy 1.0 FireFly Turbo
Zmiany zaszły także pod karoserią. Fiat potwierdził, że Tipo dostanie nowy trzycylindrowy silnik 1.0 Turbo o mocy 100 KM (190 Nm), który zastąpi dotychczas montowane wolnossące 1.4/95 KM. Aluminiowa jednostka benzynowa powstaje w Polsce (FCA Power Train w Bielsku-Białej) i jest wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa, układ Multiair III (zoptymalizowane elektrohydrauliczne sterowanie zaworami) i filtr cząstek stałych. Połączona z litrowym sercem pięciobiegowa skrzynia manualna została tak zmodyfikowana i zestopniowna, by na autostradzie utrzymując silnik powyżej 3200 obr./min i przy prędkości ok. 130 km/h zapewnić wyższy komfort jazdy. Silnik Diesla 1.6 Multijet pojawi się w dwóch wersjach: 95 KM i 130 KM.
Fiat Tipo jako hybryda 1.3 Turbo
A po koniec 2021 roku Fiat planuje wprowadzić Tipo jako miękką hybrydę. Zelektryfikowany napęd ma godzić dynamiczne osiągi z umiarkowanym spalaniem. Pierwsze skrzypce w takim zespole gra silnik benzynowy 1.3 Turbo. Do życia obudzi go wpięty między silnik a skrzynię biegów rozrusznik-alternator BSG (Belt integrated Starter Generator), który także ładuje akumulator podczas hamowania (silnikiem spalinowym), a w trakcie przyspieszania potrafi wspomagać silnik konwencjonalny. Przy okazji zastępuje rozrusznik, co poprawia komfort w mieście, ponieważ układ start-stop znacznie mniej hałasuje.
Fiat Tipo Cross
Razem z odświeżeniem gamy debiutuje Tipo Cross zbudowane na bazie hatchbacka. Ubrany w srebrne osłony, relingi i czarne nadkola wypełnione większymi kołami sprawia wrażenie odważniejszego. Prześwit zyskał 4 cm. A to poprawi widoczność zza kierownicy, ułatwi wsiadanie i wysiadanie, czy też usadzanie dzieci w fotelikach. Cross pozostał autem przednionapędowym.
Tipo po modernizacji oraz nowe Tipo Cross na polski rynek wjedzie już w grudniu. A w 2021 dołączy Tipo Cross kombi.
We Włoszech nowy Fiat Tipo kosztuje od 13 900 euro (ok. 63 600 zł).