Dlaczego opony hałasują?

Tocząca się po asfalcie opona nie może być bezgłośna. Dźwięk tradycyjnie opisywany jako szum powstaje wskutek kontaktu powierzchni opony z nawierzchnią drogi i, jeśli nie należy do szczególnie uciążliwych, nie ma w tym nic złego. Producenci opon poświęcają wiele wysiłku, by nowe modele ogumienia były jak najcichsze. Każda opona może jednak zacząć hałasować - z czasem lub pod wpływem pewnych zaniedbań.

Huk, dudnienie czy wycie to niepożądane odgłosy, które mogą być efektem niedopatrzenia z naszej strony, lub zużycia opony, które następuje wraz z przebiegiem. Zdarza się jednak również, że z hałaśliwym ogumieniem nie da się już nic zrobić. Jakie są najczęściej występujące przyczyny problemu?

Reklama

Opony huczą - jak temu zaradzić?

Gdy po wymianie opon okazuje się, że podczas jazdy słyszymy donośnie huczenie, warto zacząć od najprostszego zabiegu czyli kontroli ciśnienia w kołach. Zbyt mocno napompowane opony mogą hałasować, ale najczęściej chodzi o niewystarczające ciśnienie. Już 0,5 bara mniej wystarczy, by hałas dobiegający z nadkoli był wyraźniejszy. Dlaczego tak się dzieje? Zbyt niskie ciśnienie sprawia, że powierzchnia kontaktu opony z asfaltem staje się większa - rosną opory toczenia, a bieżnik na nawierzchni układa się inaczej, niż przewidział producent.

Tabelka z prawidłowym ciśnieniem w oponach zazwyczaj umieszczona jest we wnęce drzwi kierowcy lub pasażera / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Reklama

Hałasujące opony - co robić, gdy ciśnienie jest prawidłowe?

Jeśli problem nie ustępuje, bardzo możliwe, że opona jest "wyząbkowana". To rodzaj nierównomiernego zużycia bieżnika, który dotyka szczególnie opony zamontowane na tylnej osi. Poszczególne klocki zużyte w niewłaściwy sposób generują znacznie większe drgania i doprowadzają do zjawiska, które pasażerowie auta słyszą jako huczenie lub wycie. Wibracje mocno wyząbkowanej opony czuć nawet "w podłodze" samochodu gdy jedziemy po gładkim asfalcie, a opisane wyżej objawy nasilają się wraz z prędkością.

Co ciekawe, wyząbkowana opona utrzymuje większość swoich właściwości i jazda na takim ogumieniu raczej nie stanowi niebezpieczeństwa. Irytujący hałas zdecydowanie przemawia jednak za wymianą. Uwaga na powracający problem! Gdy okaże się, że opona jest nierównomiernie zużyta, warto sprawdzić kondycję elementów układu jezdnego. Wyeksploatowane zawieszenie i źle ustawiona geometria zwiększają ryzyko wyząbkowania opony. Kolejnym czynnikiem, który może przyspieszać ten proces jest zbyt wysokie ciśnienie w oponie, które sprawia, że środkowa część bieżnika zużywa się zbyt szybko.

Dlaczego opony huczą i hałasują? Czasami chodzi o wiek

Starzejąca się guma twardnieje i traci swoje właściwości. Wiek opony czasami sam w sobie może sprawiać, że ogumienie staje się głośniejsze. Twardnienie mieszanki przyspieszają m.in. promieniowanie UV czy zmiany temperatur. Stworzone do pracy w zróżnicowanych warunkach opony nie są wieczne i już po kilku latach guma może być wyraźnie twardsza niż w nowym produkcie. Gdy zauważymy, że opony robią się głośniejsze, możliwe, że za ten problem odpowiada zwykły proces starzenia.

Opony zimowe, felga / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Od czego zależy poziom hałasu opony?

Zdarza się, że opony hałasują po prostu z racji ich budowy. "Ten typ tak ma" to odpowiedź, która dotyczy raczej tańszych modeli, choć znane są również opony klasy premium, które nie oszczędzają słuchu kierowców i pasażerów. Na natężenie wydawanego przez nie dźwięku wpływają wymiary, nośność, szerokość i wysokość profilu. Opony wąskie, przeznaczone do aut miejskich są znacznie cichsze niż szerokie "walce", które stosuje się w dużych SUV-ach. Rodzaj bieżnika również ma znaczenie - asymetryczny najczęściej okazuje się generować najmniej hałasu.

Jak profil opony wpływa na poziom hałasu? Łatwiej jest wyciszyć oponę o wyższym profilu - wielu producentów stosuje nawet specjalne materiały i wyściółki wnętrza opony, które pochłaniają drgania i mają obniżać poziom hałasu. Wyższy profil oznacza również nieco lepszy komfort jazdy.

Warto także zwrócić uwagę na indeks nośności. Opony o wysokim "udźwigu" mogą być głośniejsze, bo ich ścianki boczne są przystosowane do większych obciążeń, a więc muszą być nieco sztywniejsze.

Hałasować mogą zarówno opony letnie, jak i zimowe. Dawniej zimówki były wyraźnie głośniejsze od opon na lato / Toyota / materiały prasowe