Jak płacić o 20 proc. mniej za paliwo? Zobacz kilka prostych trików
1 "Jeśli chcemy jeździć ekonomicznie, przede wszystkim powinniśmy pamiętać o podstawowej i fundamentalnej umiejętności" - płynnej jeździe. Wielu kierowców ma tendencję do gwałtownego ruszania i hamowania, zapominając przy tym, że wpływa to znacząco na koszty zużycia paliwa - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Umiejętne posługiwanie się pedałami gazu i hamulca zmniejsza spalanie samochodu. Nie zatrzymuj auta, kiedy nie jest to konieczne - do startu zatrzymanego pojazdu potrzeba ok. 20 proc. więcej energii niż toczącego się z prędkością 5 km/h.
Renault
2 Ruszając ze świateł, "nie dręcz" silnika na niskich biegach. Ilość zużytego w ten sposób paliwa może wystarczyć na przejechanie kilku kilometrów przy stałej prędkości 50-60 km/h. Jeśli jednak gwałtowne przyspieszenie jest niezbędne, warto pamiętać, by wciskać gaz maksymalnie do 3/4 głębokości.
Renault
3 "Jazda ekonomiczna wymaga przewidywania i obserwacji tego, co dzieje się na drodze. Kiedy dojeżdżając do skrzyżowania zauważymy, że zielone światło dla pieszych mruga, lepiej wcześniej odpuścić pedał gazu niż gwałtownie hamować w ostatniej chwili lub - co gorsza - przyspieszyć i dociskać gaz do oporu" - przypominają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Przewidywać można też zachowania innych uczestników ruchu i stosując zasadę "ograniczonego zaufania" uniknąć nerwowego hamowania oraz przyspieszania. W wyniku takich gwałtownych manewrów ruszania i zatrzymywania się zużycie paliwa wzrasta nawet o 40 proc.
Shutterstock
4 Niższe biegi zapewniają większą moc, co niestety wiąże się z większym spalaniem. Wbrew powszechnej opinii hamowanie silnikiem za pomocą stopniowej redukcji biegów pochłania mniej paliwa niż jazda na biegu jałowym, inaczej znana jako jazda "na luzie". Planując zatrzymanie lub spowolnienie ruchu należy toczyć się na biegu bez naciskania pedału gazu.
Inne
5 W trakcie rozpędzania, np. po zatrzymaniu przed światłami, pamiętaj, żeby włączać wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obrotów w silniku benzynowym czy na autogaz lub 2000 obrotów w jednostce wysokoprężnej. Najbardziej ekonomiczna jest jazda na najwyższym możliwym biegu przy najniższych możliwych obrotach - wówczas zbiornik z paliwem "wysycha" wolniej.
Shutterstock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję