Droga ekspresowa S1: jaki postęp prac?
GDDKiA chwali się, że wkrótce rozpocznie się betonowanie ostatniej tzw. obudowy zasadniczej w tunelu w masywie Białożyński Groń (nawa w kierunku Żywca). Stało się to możliwe dzięki sprowadzeniu ruchomego szalunku z tunelu w masywie Barania. Stalowa konstrukcja ważąca prawie 150 ton pokonała ponad 3-kilometrowy odcinek w 3 godziny i po drodze minęła trzy estakady. Z kolei w pierwszej nawie tunelu, czyli w tej prowadzącej w kierunku Zwardonia, wykonano już prawie 230 m obudowy zasadniczej.
W tunelu w masywie Barania (ok. 830 metrów) w obu nawach zakończono już betonowanie wewnętrznej obudowy. Obecnie trwają prace związane z wykonywaniem tzw. kap chodnikowych, do zakończenia prac budowlanych pozostaje wykonanie konstrukcji jezdni z betonu nawierzchniowego oraz montaż wyposażenia tunelu. Zaawansowanie prac w obu tunelach drogowcy szacują na ponad 65 proc.
Droga ekspresowa S1: kiedy oddanie do ruchu?
GDDKiA podkreśla także, że jest już blisko osiągnięcia 70-procentowego zaawansowania prac drogowych. Zbudowano też jedną z łącznic (L1) na węźle Milówka, do zrealizowania pozostało około 50 proc. nawierzchni na odcinku dwujezdniowym i 64 proc. na odcinku jednojezdniowym oraz nawierzchnia asfaltowa na węzłach Przybędza i Milówka (z wyjątkiem łącznicy). Prace asfaltowe zakończą się wykonaniem warstwy ścieralnej "SMA" na całej długości odcinka.
Prace o wartości prawie 1,4 mld złotych wykona konsorcjum Mirbud (lider), Kobylarnia i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż. Jak ten odcinek o tej długości, kwota - mówiąc oględnie - robi pewne wrażenie. Poza tym pierwotnie termin zakończenia budowy wyznaczono na 10 sierpnia 2023 r, jednak dopuszczenie do ruchu tego odcinka S1 ma nastąpić w przyszłym roku. Czyli niby już niedługo, ale "obsuwa" robi się coraz większa.
Droga ekspresowa S1 Pyrzowice – Zwardoń: kluczowy odcinek
Trasa S1 Pyrzowice – Zwardoń stanowi element VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej. W Polsce trasa biegnie od autostrady A1 w Pyrzowicach do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Całkowita długość trasy wynosi 148 km, z czego częściowo jest to droga ekspresowa, a częściowo droga o klasie GP (głównej ruchu przyspieszonego). Za 136 km trasy odpowiada GDDKiA, natomiast pozostałe fragmenty znajdują się w zarządzie prezydentów miast Dąbrowa Górnicza (4,62 km), Tychy (4,98 km) i Bielsko-Biała (2,37 km).
Obecnie realizowane są prace nad 55 km drogi ekspresowej S1 w województwie śląskim. Obejmują one odcinki Podwarpie – Dąbrowa Górnicza (prawie 7 km), Mysłowice Kosztowy – Bielsko-Biała (cztery zadania, łącznie prawie 40 km) oraz Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki, 8,5 km). Wartość tych inwestycji przekracza 4 mld złotych.