W opinii Państwowego Instytutu Geologicznego tunel Wisłostrady w Warszawie może być zamknięty nawet przez rok - donosi RMF FM. Jak nieoficjalnie dowidziała się stacja - koszt naprawy i ustabilizowania gruntu pod tunelem dla samochodów może wynieść nawet kilkaset milionów złotych.

Reklama

Sposoby naprawy i ustabilizowania gruntu pod tunelem będą czasochłonne - przyznaje Mirosław Rutkowski z Instytutu Geologicznego. Te prace mogą potrwać nawet kilka miesięcy. Wcześniej tyle samo zajmą badania, które pozwolą wybrać właściwą metodę modernizacji.

W opinii eksperta naprawy będzie wymagał także sam tunel Wisłostrady. Powód? W wycieku na stację metra pojawiła się biała substancja, co ma oznaczać, że wymywana jest bezpośrednio budowa pod tunelem. Rutkowski uważa, że do wypadku na budowie doszło albo z powodu błędu projektanta albo wykonawcy.

Koszty które będzie musiał ponieść wykonawca. Są liczone w kilkuset milionach złotych (koszt całej inwestycji to 4 mld zł).

Włodarze Warszawy jeszcze nie wiedzą, czy wystąpić z roszczeniami - czekają na wyniki ekspertyz. Najdroższe ma być umocnienie gruntu pod tunelem. Remontu będzie wymagał też budynek stacji, który obecnie jest niemal całkowicie zatopiony.

Przypominamy, że w zeszłym tygodniu w nocy z poniedziałku na wtorek, podczas łączenia wschodniej i zachodniej części stacji Powiśle, budowniczy natrafili na ciek wodny. Zalana została stacja Powiśle. Ruch na Wisłostradzie i moście Świętokrzyskim został wtedy wstrzymany. Stacja Powiśle składa się z czterech kondygnacji i - obok stacji Nowy Świat - należy do najgłębszych konstrukcji II linii warszawskiego metra. To wymóg techniczny związany z przebiegiem linii metra po Wisłą.

Drążenie tuneli II linii centralnego odcinka metra rozpoczęto w połowie maja. Linia połączy prawo- i lewobrzeżną Warszawę. Tunel metra będzie przebiegać pod dnem Wisły i będzie mieć 600 m długości. Siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) zostanie wydrążonych na głębokości od 13 do 23 metrów. Centralny odcinek II linii kolejki będzie miał długość 6,1 km.