Inne

Śnieg, błoto, lód i zmienna pogoda są najgorszymi rzeczami jakie mogą spotkać Twój samochód. O rady na temat przygotowania auta do zimy poprosiliśmy szefów kilkunastu serwisów samochodowych sieci Premio. W końcu to oni w swoich warsztatach w całym kraju przygotowują do zimy tysiące aut.

Reklama

Eksperci Premio są zgodni, że większość zimowych problemów, jakie napotykają kierowcy wynika z ich błędów i zaniedbań w przygotowaniu auta do sezonu. Ostrzegają też, że zapominalstwo w najlepszym przypadku skutkuje unieruchomieniem lub awarią auta, a w najgorszym może zakończyć się poważnym wypadkiem.

>>>Test! Oto najlepsze i najgorsze zimówki

Przede wszystkim opony

Inne

Według specjalistów z Premio fakt, że należy korzystać z dwóch kompletów opon - letnich i zimowych powoli staje się normą wśród polskich kierowców. Coraz więcej z nich przekonuje się do zalet opon zimowych i regularnie zmienia ogumienie dwa razy do roku. Jednak nie zawsze obywa się bez problemów.

"Podstawowym błędem, jaki popełniają kierowcy jest moment wymiany opon" - powiedział Grzegorz Król, kierownik serwisu Premio MARTOM w Białymstoku. "Większość z nich zwleka do ostatniej chwili, aż pojawi się śnieg. Jest to błąd. Po pierwsze w momencie pierwszego śniegu powinniśmy już jeździć na zimowym ogumieniu. Opony letnie na śniegu stwarzają duże niebezpieczeństwo! Po drugie to mit, że wcześniejsza wymiana opon na zimowe powoduje ich szybkie zużycie. Opony zimowe są rekomendowane już wtedy, gdy temperatura powietrza spada regularnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Po trzecie wraz z pierwszym śniegiem w serwisach są dużo większe kolejki" - dodaje Król.

>>>Opona z Księżyca trafi do twojego auta

Gdzie wymieniać opony? "Zdecydowanie odradzam wymianę opon we własnym zakresie. To pozorna oszczędność. Czynność tą należy powierzyć renomowanej stacji obsługi samochodów, albo warsztatowi oponiarskiemu. Tylko tam opona zostanie założona na felgę w prawidłowy sposób, a następnie koło zostanie precyzyjnie wyważone na komputerowych urządzeniach. Brak wyważenia kół powoduje drgania, co przenosi się na całe zawieszenie i powoduje szybsze niszczenie jego elementów. Z kolei, źle ustawiona geometria kół, przy śliskiej nawierzchni może spowodować także gwałtowną utratę przyczepności przez auto, a w konsekwencji wypadek" - powiedział Robert Żero, szef serwisu Premio Auto Fan w Przemyślu.

Reklama

Kupiłeś auto z zagranicy? Sprawdź stan i czas użytkowania ogumienia. Często bywa tak, że nawet niezbyt wyeksploatowane, ale stare opony nie nadają się już do użytku.

"W ciągu ostatnich lat na polskim rynku pojawiło się wiele samochodów używanych, sprowadzanych z zagranicy. Dość często kierowcy nie sprawdzają stanu ogumienia takiego pojazdu. Zdarza się, że klienci w sezonie letnim jeżdżą na oponach zimowych, ewentualnie na aucie jest zamontowanych kilka rodzajów opon, co jest niedopuszczalne" - powiedziała Dorota Sujka, właściciel serwisu Premio CENTRUM Radom.

"Opony przywiezione do nas przez klientów często są stare lub mają niewłaściwy rozmiar. Czasem są odkształcone przez złe przechowywanie, lub przez jazdę na zbyt niskim ciśnieniu. Przypominam, że nie należy zapominać o sprawdzaniu ciśnienia powietrza w oponach zarówno przed zimą, jak i okresowo, np. co miesiąc, w jej trakcie" - powiedział Krzysztof Nowak, właściciel Serwisu Nowak Premio Piła.

>>>Oto pierwszy test nieśmiertelnych opon!

"Kolejnym poważnym błędem jest niewymienianie przez kierowców zaworów w kołach, co powoduje nieszczelności, a w konsekwencji utratę powietrza w oponie. Wynika to z faktu, że niskie temperatury negatywnie wpływają na strukturę i elastyczność gumy, z której wykonany jest zawór, czyli tzw. wentylnica" - dodał Grzegorz Król, z serwisu Premio MARTOM w Białymstoku.

O czym jeszcze pamiętać?

Opony to nie jedyne elementy, od których zależy bezpieczeństwo na drodze...

"Wielu kierowców nie pamięta o sprawdzeniu i konserwacji układu hamulcowego. Często kierowcy <przyzwyczajają się> do mniejszej skuteczności działania hamulców i nie zwracają na to uwagi. Do tego dochodzi jeszcze trudny do wyłapania w normalnym użytkowaniu, nierównomierny rozkład siły hamowania pomiędzy lewą, a prawą stroną auta. Tymczasem zimą nierównomierna siła hamowania może łatwo doprowadzić do poślizgu" - powiedział Krzysztof Kijanka z Premio Kijanka z Kielc.

Inne

Inne błędy, popełniane przez kierowców, to nieprawidłowo ustawione reflektory i niekompletne oświetlenie. Mało kto pamięta o terminowej wymianie filtrów: paliwa, odpowiadającego za usunięcie wody z benzyny oraz kabinowego, który chroni nasz samochód przed uciążliwym zimą parowaniem szyb.

Latem zamiast płynu chłodzącego dolałeś wody? Jeśli tak, to przed mrozami należy taki płyn wymienić, podobnie, jak płyn do spryskiwaczy.

"Często okazuje się, że przy pierwszych przymrozkach w wielu autach szwankuje ładowanie akumulatora, uniemożliwiając rozruch auta. Winny może w tym przypadku być nie tylko sam akumulator, ale także np. pęknięty pasek alternatora. O to także warto zadbać wcześniej" - powiedział Waldemar Blask, właściciel serwisu Premio Blask z Zielonej Góry.

&gt;&gt;&gt;Nowy test! Opony bezpieczne i niebezpieczne

Dobry przegląd zimowy

Według ekspertów Premio, w fachowym przeglądzie samochodu przed zimą powinny się znaleźć następujące elementy:

- sprawdzenie stanu ogumienia,

- sprawdzenie zgodności opon z zaleceniami producenta samochodu,

- sprawdzenie, czy kierunek bieżnika jest właściwy do kierunku jazdy oraz opona jest właściwie zamontowana w obręczach,

- odpowiednie wyważenie opon w przypadku ich wymiany,

- pompowanie opon azotem, które stabilizuje ciśnienie w oponach w przypadku zmian temperatury.

- odpowiedni sposób dokręcenia kół,

- kontrola prawidłowego ciśnienia w oponach,

- kontrola stanu układu hamulcowego (płyn hamulcowy oraz klocki i tarcze hamulcowe)

- stan naładowania i ładowanie akumulatora oraz stan paska alternatora,

- kontrola stanu układu wydechowego,

- sprawdzenie poziomu i stanu oleju,

- sprawdzenie temperatury zamarzania płynu chłodzącego,

- ocena stanu wycieraczek oraz szyb samochodowych,

- sprawdzenie stanu zawieszenia pojazdu, a przede wszystkim zainstalowanych tam amortyzatorów,

- sprawdzenie stanu filtrów kabinowych i powietrza,

- kontrola sprawności i ustawienie świateł,

- sprawdzenie, czy na powłoce lakierniczej i podwoziu nie pojawiły się ogniska korozji,

- ewentualnie zabezpieczenie uszczelki gumowej w drzwiach,

- sprawdzenie płynu do spryskiwaczy.

"Warto przyjrzeć się przednim i tylnym światłom, a przede wszystkim ich odbłyśnikom. Jeżeli są uszkodzone lub skorodowane, należy je wymienić na nowe. Wymiany wymagają też wszelkie uszkodzone żarówki. Nie ma natomiast potrzeby wymiany świeżego oleju silnikowego na zimowy, ponieważ niemal wszystkie produkowane oleje (zwłaszcza półsyntetyczne i syntetyczne) są całosezonowe, nadają się do jazdy i latem, i zimą” - powiedział Robert Żero, szef serwisu Premio Auto Fan w Przemyślu.