Michał Bajon, dyrektor sprzedaży ŠKODA : Octavia pracowała na swój sukces latami. To samochód, który zdefiniował ten segment. Trafia w potrzeby klienta indywidualnego, małego przedsiębiorcy i dużych flot. Równolegle ze sprzedażą ostatnich sztuk poprzedniego modelu zaczynamy zbierać zamówienia na nowy model po faceliftingu. Nowa Škoda Octavia poza zamianą stylistyki zyskała szereg innowacji, w tym najnowsze multimedia. Dlatego będzie skutecznie rywalizować na rynku i spodziewam się, że na pierwszym miejscu będziemy ją oglądać coraz częściej.
Nie jest to w tej chwili dla nas priorytetem. Skupiamy się na tym, żeby dostarczać klientom samochody, jakich oczekują, i w cenie, której oczekują, ale też nie za wszelką cenę. Także nie przewidujemy dramatycznej walki na wyprzedaże i konkurowanie rabatami. Stawiamy na stabilizację i spokojne gospodarowanie gamą modelową, elastycznie kształtując ofertę finansowania.
Na razie nie rezygnujemy z tradycyjnych silników. Rozszerzamy stopniowo nasz portfel o samochody elektryczne. Wracamy z nową generacją aut hybrydowych po to, żeby odpowiadać na potrzeby rynku. Wszyscy producenci już nauczyli się, że gwałtowne przestawienie biznesu na model wyłącznie elektryczny nie jest możliwe. Stąd utrzymujemy w ofercie samochody zasilane benzyną i olejem napędowym. A co będzie po 2035 r.? Przed nami z pewnością ważne decyzje polityczne, z którymi wkrótce zmierzy się cała branża. Jednak do tego czasu na pewno silniki spalinowe w ofercie Skody zostaną.
Wracamy do gry z nową generacją hybrydy plug-in. Najnowsza Škoda Superb iV i nowy Kodiaq iV ponownie definiują pojęcie hybrydy – zarówno pod względem zasięgu, jak i nowatorskich rozwiązań. Po raz pierwszy w trybie elektrycznym można przejechać powyżej 100 km. Do tego jest możliwość szybkiego ładowania prądem stałym z mocą 50 kW. Dwukrotnie większy niż poprzednio akumulator wysokonapięciowy o pojemności brutto 25,7 kWh daje nam praktyczny zasięg. Dzięki temu w mieście jeździmy całkowicie elektrycznie i bez dyskomfortu. To wywraca stolik. Szczególnie że za chwilę (od 2025 r.) zaostrzają się przepisy dotyczące raportowania dekarbonizacji. Nasza hybryda typu plug-in ma naprawdę bardzo wyśrubowane parametry, jeśli chodzi o wpływ na środowisko, dlatego jest bardzo dobrą odpowiedzią na polski rynek, na którym infrastruktura ładowania ciągle nie nadąża. To nowoczesny pomost na drodze od samochodów spalinowych do elektrycznych.
Po doświadczeniach ze Skodą Enyaq wiemy, że najwłaściwszą formą sprzedaży samochodu elektrycznego jest zaoferowanie go w dobrze skrojonym, dedykowanym finasowaniu. Takie rozwiązanie pozwala zoptymalizować koszty użytkowania auta. Produkty z rynkową wartością rezydualną czy produkty typu najem all inclusive pozwalają też uniknąć strat związanych z wahaniami cen samochodów. Poza tym trzeba pamiętać, że finansowanie to także różne opcje zakończenia kontraktu. Pod koniec 2023 r. właśnie taka przemyślana oferta finasowania okazała się sukcesem i pozwoliła nam wprowadzić na rynek duży wolumen modelu Enyaq. Sądzę, że mniejsza Škoda Elroq, a w przyszłości miejski model Škoda Epiq z finasowaniem dedykowanym dla klienta indywidualnego, będą bardzo atrakcyjną opcją z rozsądną ratą miesięczną za użytkowanie auta.
Tanie wersje aut sprzedawały się za czasów Felicii. Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej, za czym staramy się nadążać. Stąd zmiana w sposobie konfigurowania samochodów. Odeszliśmy od tradycyjnych wersji i wprowadziliśmy pakiety wyposażenia oraz różne warianty wykończenia wnętrza. Dobrym przykładem jest tu nowa Octavia dostępna właściwie w dowolnej odmianie – od auta bazowego dla przedstawiciela handlowego, przez samochód dla średniej kadry menedżerskiej, aż po najlepiej wyposażone wersje, z których korzystają menedżerowie średnich i większych przedsiębiorstw. Jednocześnie Octavia może być autem zarówno dla nowoczesnej, rozwojowej rodziny, jak i dla starszego pokolenia. Każdy znajdzie właściwy model.
Po doświadczeniach ze Skodą Enyaq wiemy, że najwłaściwszą formą sprzedaży samochodu elektrycznego jest zaoferowanie go w dobrze skrojonym, dedykowanym finasowaniu. Takie rozwiązanie pozwala zoptymalizować koszty użytkowania auta – mówi Michał Bajon, Dyrektor Sprzedaży ŠKODA
Jedną z naszych odpowiedzi na CAFE jest najnowsza hybryda plug-in, która zdecydowanie obniża emisję floty. Czy te regulacje będą miały wpływ na ceny? Niekoniecznie. Jako marka przygotowujemy się do tej transformacji od lat, więc w planach produkcyjnych są uwzględnione pewne ruchy rynkowe, które już widać. Nie spodziewam się, żebyśmy nagle od 2025 r. musieli obawiać się drastycznych zmian w cenach czy ofercie. Słyszałem plotki, że nagle znikną wszystkie samochody poniżej segmentu Octavii. To nieprawda. Miejskie auta zostaną – Škoda Fabia nigdzie się nie wybiera.
Uruchomiliśmy kompleksowy program Biznes Ekspert, który jest wsparciem dla przedsiębiorców zarządzających mniejszymi i średnimi parkami samochodowymi (do 100 samochodów). Certyfikowani doradcy z wieloletnim doświadczeniem pomogą firmom wybrać optymalne modele z portfolio Skody, zarówno pod kątem wersji silnikowych, jak i wyposażeniowych. Ponadto doradzą w sprawie ubezpieczenia i opieki serwisowej. Program jest na tyle kompleksowy, że uwzględnia również kluczowe dla każdego przedsiębiorcy zagadnienia z obszaru finansów. Dzięki współpracy z Volkswagen Financial Services klienci otrzymają rzetelną informację na temat miesięcznej raty, a nowoczesne narzędzia finansowe pozwolą wybrać korzystny rodzaj finansowania, np. wynajem długoterminowy lub leasing klasyczny. Biznes eksperci pomogą również w opracowaniu lub aktualizacji polityki flotowej, która stanowi niezbędny element w zarządzaniu flotą. Jednym z dodatkowych elementów programu Biznes Ekspert są nowoczesne rozwiązania telematyczne, dzięki którym przedsiębiorca zyska stałą kontrolę nad kosztami w czasie eksploatacji pojazdów. Wszystko szyte na miarę potrzeb. Warto wspomnieć, że nasi biznes eksperci będą także doradzać w zakresie transformacji floty w kierunku elektromobilności i to nie tylko w zakresie doboru napędu samochodu, lecz także zmian potrzebnych w polityce flotowej i kadrowej firmy. Aby spełniać obowiązek raportowania emisji CO2, a także optymalizować koszty ładowania z infrastruktury publicznej oraz własnej.
W każdym przypadku związanym z flotą wystarczy skontaktować się z przypisanym doradcą, który zajmie się opracowaniem odpowiedniej oferty. Program Biznes Expert jest Simply Clever jak rozwiązania, które stosuje Škoda.
Ocena zdolności kredytowej zajmuje od kilku godzin do kilku dni. Nasi partnerzy z Volkswagen Financial Services załatwiają to zazwyczaj w ciągu dwóch-trzech dni. Jeśli klient wybierze auto z oferty dostępnej na placach dilerskich, to po podpisaniu umowy kluczyki dostaje właściwie od ręki. Samochód skonfigurowany pod zamówienie zostanie wyprodukowany w sześciu–ośmiu tygodni, czyli jak za najlepszych czasów pełnej dostępności.
Opłaca się i to bardzo. Program Biznes Expert pozwala na to rozwiązanie finansowe oparte na rynkowej wartości rezydualnej, więc łatwo przesiąść się na samochód wyższej klasy, bo akurat lepiej trzyma wartość w perspektywie czasu. Krótko mówiąc, w podobnej racie można użytkować droższy czy większy model.
W modelu agencyjnym diler stanie się agentem, który będzie odpowiedzialny za pozyskanie i obsługę klienta, ale proces sprzedaży samochodu będzie wykonywał na rzecz importera, czyli Volkswagen Group Polska. Zmienia się zatem rola partnerów marki Škoda. Dla klienta największą różnicą będzie to, że sprzedającym samochód będzie VGP, tzn. umowa sprzedaży auta będzie zawierana z VGP, fakturę za samochód wystawi VGP. Odpowiedzialność z tytułu sprzedaży produktu będzie również po stronie VGP. Wprowadzenie modelu sprzedaży agencyjnej oznacza też transparentność. Przy zawarciu umowy nie ma żadnych pośredników czy dodatkowych instytucji finansujących. Ze strony Skody pojawiają dedykowani key account managerowie, którzy pracują z dużymi flotami, co wielu przedsiębiorców sobie ceni.
Także transparentność. W każdym punkcie dilerskim Skody będą obowiązywać takie same ceny. Jeżeli wprowadzimy dodatkową ofertę czy promocję, to zawsze identyczną dla wszystkich.
Przed nami duża dawka elektomobilności. Na początku 2025 r. na rynek wjedzie Škoda Elroq, czyli kompaktowy SUV pozycjonowany niżej modelu Enyaq, dlatego ma szansę na duże powodzenie w Polsce. Sądzę, że to będzie nasz elektryczny przebój. Później dołączy 4,1-metrowy model Škoda Epiq. Miejski B-SUV Skody mocno obniży próg wejścia do świata samochodów elektrycznych.
partner
Czytaj więcej w dodatku DGP Automotive