Na Malcie, w Finlandii i Izraelu wszyscy rowerzyści, niezależnie od wieku, muszą jeździć w kasku. W Polsce nie ma takiego obowiązku. 21 maja br. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, dająca więcej przywilejów rowerzystom. Nowelizacja ta nie przewiduje jednak obowiązku noszenia kasków rowerowych.

Kochasz swoje dziecko? Załóż mu kask, głowę ma tylko jedną Inne

Odpowiednio dopasowane kaski rowerowe są w stanie zmniejszyć prawdopodobieństwo urazu głowy i mózgu o 63 do 88 proc. Michelin zorganizował w Polsce kampanię edukacyjną "Spokojna głowa w kasku". Rajdy rowerowe Michelin Junior Bike - odbyły się 5 czerwca w Warszawie i 12 czerwca w Olsztynie. Wzięło w nich udział około 3 tys. dzieci. Wszystkie otrzymały kaski rowerowe.

Michelin zlecił ośrodkowi badawczemu TNS PENTOR przeprowadzenie pierwszego w Polsce sondażu dotyczącego świadomości rodziców na temat używania kasków przez dzieci.

Z badania okazało się, że jedynie 45 proc. dzieci w wieku 6-12 lat używa kasków rowerowych, a po przekroczeniu 12 roku życia liczba dzieci noszących kask zdecydowanie maleje. Badanie pokazało również, że prawie 80 proc. dorosłych Polaków popiera wprowadzenie przepisów nakazujących dzieciom jeżdżenie na rowerze w kasku.

Kochasz swoje dziecko? Załóż mu kask, głowę ma tylko jedną Inne

W ramach kampanii, Michelin zgodnie z oczekiwaniami 77 proc. Polaków (jak wynika z badania TNS Pentor), którzy uważają, że w szkołach powinny być prowadzone zajęcia dotyczące jazdy na rowerze i bezpieczeństwa na drodze, zorganizował w warszawskich i olsztyńskich szkołach podstawowych zajęcia z bezpiecznej jazdy na rowerze oraz konkursy, których celem było zwrócenie uwagi, że jazda w kasku jest bezpieczniejsza.



Kampania "Spokojna głowa w kasku' to część największego ogólnoeuropejskiego programu edukacyjnego na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach ROSYPE (ROad Safety for Young People in Europe) - współfinansowanego przez Komisję Europejską i organizowanego przez Michelin. W ciągu czterech lat ( 2009-2012) program obejmie 730 tys. młodych ludzi w 15 europejskich krajach. We wszystkich tych 15 krajach, gdzie również zorganizowany został "Michelin Junior Bike" rozdano przez ostatnie miesiące 60 000 kasków, z czego ponad 3000 w Polsce.

Kochasz swoje dziecko? Załóż mu kask, głowę ma tylko jedną Inne
Reklama

W Polsce akcja ROSYPE - kampania edukacyjna "Spokojna głowa w kasku" i jej finał rajd rowerowy Junior Bike – zorganizowana jest pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy. Partnerami akcji są Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego (WORD) w Olsztynie i Warszawie, Komenda Główna Policji, Komenda Stołeczna Policji, Komenda Wojewódzka Policji w Olsztynie, Straż Miejska i Polski Czerwony Krzyż (PCK). Partnerem merytorycznym akcji jest Portal Edukacyjny Wychowania Komunikacyjnego "Bezpieczna droga do szkoły".

Europejski program ROSYPE skierowany do dzieci i młodzieży ma zwiększać świadomość dotyczącą bezpieczeństwa drogowego. Program kierowany jest do trzech grup wiekowych:
• dzieci w wieku od 6 do 12 roku życia - w Polsce kampania "Spokojna głowa w kasku";
• młodzież w wieku od 13 do 16 lat;
• młodych kierowców (studentów) w wieku od 17 do 25 lat.


Kochasz swoje dziecko? Załóż mu kask, głowę ma tylko jedną Inne

Michelin zainwestował w Europie ponad 4 miliony Euro i zaangażował setki pracowników, by projekt zakończył się sukcesem.

Firma Michelin działa w Stowarzyszeniu Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego (GRSP – Global Road Safety Partnership) i od wielu lat zaangażowana jest w projekty związane z promowaniem wśród kierowców świadomości wpływu prawidłowego ciśnienia w oponach na bezpieczeństwo jazdy.