Na Malcie, w Finlandii i Izraelu wszyscy rowerzyści, niezależnie od wieku, muszą jeździć w kasku. W Polsce nie ma takiego obowiązku. 21 maja br. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, dająca więcej przywilejów rowerzystom. Nowelizacja ta nie przewiduje jednak obowiązku noszenia kasków rowerowych.
Odpowiednio dopasowane kaski rowerowe są w stanie zmniejszyć prawdopodobieństwo urazu głowy i mózgu o 63 do 88 proc. Michelin zorganizował w Polsce kampanię edukacyjną "Spokojna głowa w kasku". Rajdy rowerowe Michelin Junior Bike - odbyły się 5 czerwca w Warszawie i 12 czerwca w Olsztynie. Wzięło w nich udział około 3 tys. dzieci. Wszystkie otrzymały kaski rowerowe.
Michelin zlecił ośrodkowi badawczemu TNS PENTOR przeprowadzenie pierwszego w Polsce sondażu dotyczącego świadomości rodziców na temat używania kasków przez dzieci.
Z badania okazało się, że jedynie 45 proc. dzieci w wieku 6-12 lat używa kasków rowerowych, a po przekroczeniu 12 roku życia liczba dzieci noszących kask zdecydowanie maleje. Badanie pokazało również, że prawie 80 proc. dorosłych Polaków popiera wprowadzenie przepisów nakazujących dzieciom jeżdżenie na rowerze w kasku.
W ramach kampanii, Michelin zgodnie z oczekiwaniami 77 proc. Polaków (jak wynika z badania TNS Pentor), którzy uważają, że w szkołach powinny być prowadzone zajęcia dotyczące jazdy na rowerze i bezpieczeństwa na drodze, zorganizował w warszawskich i olsztyńskich szkołach podstawowych zajęcia z bezpiecznej jazdy na rowerze oraz konkursy, których celem było zwrócenie uwagi, że jazda w kasku jest bezpieczniejsza.
Kampania "Spokojna głowa w kasku' to część największego ogólnoeuropejskiego programu edukacyjnego na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach ROSYPE (ROad Safety for Young People in Europe) - współfinansowanego przez Komisję Europejską i organizowanego przez Michelin. W ciągu czterech lat ( 2009-2012) program obejmie 730 tys. młodych ludzi w 15 europejskich krajach. We wszystkich tych 15 krajach, gdzie również zorganizowany został "Michelin Junior Bike" rozdano przez ostatnie miesiące 60 000 kasków, z czego ponad 3000 w Polsce.
W Polsce akcja ROSYPE - kampania edukacyjna "Spokojna głowa w kasku" i jej finał rajd rowerowy Junior Bike – zorganizowana jest pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy. Partnerami akcji są Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego (WORD) w Olsztynie i Warszawie, Komenda Główna Policji, Komenda Stołeczna Policji, Komenda Wojewódzka Policji w Olsztynie, Straż Miejska i Polski Czerwony Krzyż (PCK). Partnerem merytorycznym akcji jest Portal Edukacyjny Wychowania Komunikacyjnego "Bezpieczna droga do szkoły".
Europejski program ROSYPE skierowany do dzieci i młodzieży ma zwiększać świadomość dotyczącą bezpieczeństwa drogowego. Program kierowany jest do trzech grup wiekowych:
• dzieci w wieku od 6 do 12 roku życia - w Polsce kampania "Spokojna głowa w kasku";
• młodzież w wieku od 13 do 16 lat;
• młodych kierowców (studentów) w wieku od 17 do 25 lat.
Michelin zainwestował w Europie ponad 4 miliony Euro i zaangażował setki pracowników, by projekt zakończył się sukcesem.
Firma Michelin działa w Stowarzyszeniu Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego (GRSP – Global Road Safety Partnership) i od wielu lat zaangażowana jest w projekty związane z promowaniem wśród kierowców świadomości wpływu prawidłowego ciśnienia w oponach na bezpieczeństwo jazdy.