W czterech warszawskich centrach handlowych zostanie uruchomionych 12 punktów ładowania samochodów elektrycznych. Sieć 300 takich punktów w 14 aglomeracjach to najnowszy pomysł firmy e+ należącej w 70 proc. do Polenergii (będącej częścią holdingu Kulczyk Investments) oraz izraelskiej firmy Alva Technologies zamierza stworzyć tę sieć do 2013 r.

Reklama

Wraz z oprogramowaniem oraz flotą pojazdów elektrycznych będzie to kosztować kilkanaście milionów złotych. Zysk spodziewany jest w perspektywie trzech do pięciu lat...

Spółka e+ na potrzeby działalność odebrała właśnie pierwszych 5 seryjnie produkowanych pojazdów Mitsubishi iMiEV. "Cieszymy się, że wspólnie z naszymi partnerami z firmy e+ będziemy rozwijać rynek aut elektrycznych. Dzięki nim, szybko powstanie tak istotna dla użytkowników i-MiEV infrastruktura sieci doładowywania." - powiedział Arkadiusz Tomala dyrektor zarządzający polskiego oddziału Mitsubishi Motors.

Inne

Na czy polega pomysł biznesowy?



Pomysł biznesowy polega na tym, że do ładowania pojazdów w gniazdkach należących do e+ będzie uprawniała wykupiona u właściciela sieci karta dostępu. Kryje się za nią pakiet usług, kierowanych do firm i instytucji publicznych. W ich ramach e+ chce świadczyć usługi krótko- i długoterminowego wynajmu samochodów (pierwszymi dostępnymi elektrycznymi autami będą właśnie mitsubishi i-MiEV). Do tego dochodzi serwisowanie samochodów, ich ubezpieczenie i assistance.

Inne

Wszystkie usługi będą realizowane wraz z partnerami: bankami, firmami leasingowymi, ubezpieczycielami czy importerami samochodów. Jakie koszty?

Inne
Reklama



Koszt użytkowania jednego pojazdu w najszerszym pakiecie usług (co oznacza m.in. nieograniczony limit ładowania pojazdu) ma nie przekroczyć kwoty 5 tys. zł netto miesięcznie.

Po pełnym naładowaniu i-MiEV może pokonać dystans 150 km. W świetle badań przeprowadzonych w Europie i Japonii to zasięg wystarczający, gdyż średni dzienny przebieg to 37 kilometrów.

Inne

Większość pokonywanych jednorazowo tras nie przekracza 8 kilometrów (zdaniem inżynierów przy takich odległościach rozgrzewający się, konwencjonalny silnik samochodowy emituje najwięcej zanieczyszczeń, a katalizator wykazuje najniższą wydajność). Konstrukcja pojazdu umożliwia ładowanie baterii na 2 sposoby: standardowe gniazdko elektryczne o mocy 230 V (16A) - czas ładowania 6 godzin lub gniazdo trójfazowe i stacje szybkiego ładowania w ciągu około pół godziny.

Inne / Mitsubishi

Maksymalna prędkość rozwijana przez pojazd to 130 km/h. Koszt przejechania 100 km wynosi około 6 zł (135 Wh/km). Na samochód i-MiEV MMC udziela pięcioletniej gwarancji z ograniczeniem przebiegu do 100 tys. km, obejmującej wszystkie elementy elektrycznego układu napędowego.

Konstrukcja i-MiEV umożliwia trzy sposoby ładowania akumulatorów, które pozwalają na ładowanie w domu i poza nim. Normalnie w warunkach domowych korzystając z gniazdka 100V lub z gniazdka 200V za pomocą dostarczonych wraz z pojazdem przewodów.

Akumulatory samochodu i-MiEV mogą być również ładowane na stacjach szybkiego ładowania, których sieć jest aktualnie tworzona w Japonii i wielu krajach na całym świecie. Czas ładowania z gniazdka 200V to 6 godzin, szybkie ładowanie trwa 30 minut.

W Polsce i-MIEV kosztuje ok. 160 tys. zł. Aby zachęcić także mniejszych przedsiębiorców do zakupu mitsubishi i-MiEV w salonach japońskiej marki będzie także dostępna specjalna oferta leasingowa, opracowana dla Mitsubishi Motors przez Santander Bank. Auto będzie mogło być leasingowane na 3 lata a wpłata wstępna wyniesie 20 proc. wartości pojazdu. Miesięczna opłata leasingowa wyniesie 2192 złote brutto.