Fabryka Volkswagena w Kassel wyprodukowała dotychczas 3,4 miliona automatycznych, dwusprzęgłowych skrzyń biegów, które montowane są w samochodach marek Audi, Seat, Skoda oraz w autach osobowych i dostawczych Volkswagena. Kolejne 150 tys. sztuk skrzyń tego typu zbudowano w fabryce koncernu w chińskim Dalian.

Reklama

Idea dwóch sprzęgieł wzięła się z torów wyścigowych, została wdrożona przez Volkswagena w latach 80-tych i od tego momentu jest stale udoskonalana.

Rozwiązanie Volkswagena wzbudziło sensację na rynku przekładni automatycznych, łącząc komfort jazdy z oszczędnością paliwa i sportowymi osiągami. Pierwszy raz sześciobiegową skrzynię DSG zastosowano w seryjnej produkcji w Golfie R32 i Audi TT w 2003 roku.
Z biegiem czasu Volkswagen wprowadził skrzynię DSG do oferty niemal wszystkich produkowanych modeli.

W 2008 roku pojawiła się siedmiobiegowa wersja przekładni DSG współpracująca z małymi silnikami o mocy do 125 kW i momentem obrotowym silnika poniżej 250 Nm. W 2009 roku do rodziny dwusprzęgłowych skrzyń biegów Volkswagena dołączył model DQ500, pozwalający cieszyć się wygodą automatycznej przekładni również nabywcom bardzo mocnych aut (moment obrotowy do 500 Nm) takich jak Audi TT RS.

Skrót DSG (Direct Shift Gear) oznacza bezpośrednią zmianę biegów. Idea budowy przekładni DSG polega na funkcjonalnym połączeniu dwóch skrzyń biegów w jednej obudowie i zastosowaniu dwóch sprzęgieł do załączania biegów każdej z przekładni. Jedno sprzęgło przeznaczone jest do biegów parzystych, drugie - do nieparzystych. DSG zmienia przełożenia automatycznie i natychmiastowo.

Efektem pracy skrzyni biegów DSG są doskonałe osiągi, płynna, komfortowa jazda i całkowite wyeliminowanie jakichkolwiek szarpnięć czy opóźnień w zmianie przełożeń. W porównaniu z tradycyjną automatyczną skrzynią biegów, w przekładni DSG moment napędowy jest przenoszony na koła niemal bez strat.

Działanie skrzyni biegów DSG jest proste: w momencie, kiedy załączony jest jeden bieg, kolejny jest już wybrany i tylko oczekuje na włączenie. Zmiana biegów następuje przez przełączanie sprzęgieł. Sam moment przełączenia biegów trwa ułamek sekundy. Dźwignia zmiany biegów przekładni DSG wygląda dokładnie tak, jak przy tradycyjnej przekładni automatycznej. Kierowca może wybrać tryb samoczynnego przełączania biegów lub zmieniać je ręcznie, po prostu przesuwając dźwignię sterującą w górę lub w dół.