Inne

Na początku lat 70. najwyższe władze PRL zdecydowały o zakupie licencji od Włochów. Klamka zapadła 29 października 1971 roku - wtedy podpisano umowę. Zgodnie z zapisami w kontrakcie, Fiat 126p to auto z tylnym napędem, 2-cylindrowym silnikiem o pojemności 594 cm sześciennych, maksymalnej mocy 23 KM, samonośnym, czteroosobowym i dwudrzwiowym nadwoziem typu Berlina. Za licencję płaciliśmy eksportem samochodów.

>>>Zobacz na filmie początki fiata 126

Reklama

Rok później (listopad 1972 r.) małolitrażowe auto było gwiazdą prezentacji na placu Defilad w Warszawie. Prasa pisała "Prototyp polskiego fiata 126p, który zapoczątkuje erę masowej indywidualnej motoryzacji w naszym kraju". To była po prostu sensacja!

Kiedy wchodził do produkcji, przeciętny Polak musiał pracować na niego niemal dwa lata - odkładając całą pensję. Do tego potrzebne jeszcze były talon lub przedpłata. Cena? 69 tys. zł za podstawowy model. Wówczas na giełdzie nowy samochód kosztował nawet 120 tys. zł. Gwarancja na polskiego fiata 126p obowiązywała przez sześć miesięcy.

>>>Nowa lista najlepszych i najgorszych aut

Reklama

Pod koniec 1975 roku Fabryka Samochodów Małolitrażowych uruchomiła nowy zakład w Tychach. Produkcja weszła na pełne obroty. Od 1976 roku fiaty 126p ("p" oznacza polski) były już montowane w całości z polskich podzespołów. Także w ’76 roku rozpoczęła się produkcja wersji z silnikiem 650.

>>>Zobacz na filmie, jak PKO przyjmowało przedpłaty na fiata 126p

W 1980 roku Włosi zakończyli produkcję fiata 126 w fabryce w Cassino. Od tego czasu FSM, jako jedyny, produkował i sprzedawał autko w sieci włoskiej firmy.

Pierwszy milion Polskich Fiatów 126p stuknął w 1981 roku. Po czterech latach świętowano 2-milionową sztukę. Rok 1985 to odmłodzenie autka (face lifting, stąd w nazwie PF 126p FL). Trzeci milion odliczono w 1993 r.

Reklama

Gruntowną modernizację zafundowano we wrześniu 1994 r. (razem wymieniono 236 elementów, m.in. zapłon elektroniczny, jednolitą szybę w drzwiach przednich). Unowocześniony model dostał oznaczenie fiat 126 el ("Elegant").

Słynne określenie Maluch pojawiło się dopiero w grudniu 1996 roku. Wtedy też wprowadzono katalizator. Oficjalna nazwa - Fiat 126 elx Maluch.

>>>Co 35 sekund Polak robi nowy samochód!



22 września 2000 roku nastąpił koniec. Dokładnie w samo południe z linii produkcyjnej bielskiego zakładu zjechał ostatni Fiat 126 Maluch z limitowanej serii 1000 sztuk o nazwie Happy End w kolorze żółtym. Samochód ten trafił do Muzeum Fiata w Turynie, a jeden z egzemplarzy z finałowej serii pojechał także do Muzeum Techniki w Warszawie.

>>>Zobacz na filmie, jak polski Maluch zdobywa Alpy

W sumie w latach 1973-2000 w zakładach w Bielsku-Białej i Tychach wyprodukowano dokładnie 3 318 674 szt. fiatów 126. Z tego w latach 1975-1992 wyeksportowano 897 316 aut.

We Włoszech w latach 1972-1980 powstało 1 352 912 Fiatów 126. Maluchami jeździli (i jeżdżą) mieszkańcy wielu krajów, niemal na całym świecie.

Dziś "Maluch" przeżywa drugą młodość. Pozytywnie zakręceni ludzie wyszukują i odnawiają te sympatyczne autka. Zasada jest jedna - im starszy, tym lepszy.

>>>Strona sympatyków 126p