Inne

Potencjał zakupowy Polaków w 2010 r., przygotowanego przez TNS OBOP wynika, że 28 proc. Polaków odwiedza warsztat w celu zrobienia przeglądu pojazdu, zaś ponad połowa respondentów (57 proc.) udaje się tam w celu dokonania bieżących napraw.

Prawie połowa Polaków (46 proc.) odwiedziła w ciągu ubiegłego roku autoryzowany serwis naprawczy lub warsztat niezależny. Ponad połowa badanych, którzy odwiedzili warsztat, wybrała niezależnego mechanika.

>>>Oto najlepsze i najgorsze auta świata



Reklama

Polacy odwiedzają warsztat samochodowy średnio około dwa razy w roku. Połowa respondentów (50 proc.) naprawiała samochód w warsztacie tylko jeden raz, co trzeci badany wykonywał naprawy dwa razy, a co dziesiąty trzy razy w roku. Tylko 4 proc. respondentów serwisowało swój samochód w warsztacie więcej niż 3 razy w ciągu ubiegłego roku.

>>>Największe hity i złom wśród aut używanych

Ponad dwie trzecie Polaków (69 proc.) naprawia swoje samochody u niezależnych mechaników, co zwykle wiąże się z niższymi kosztami takiej usługi. Co piąty badany korzysta z autoryzowanych warsztatów naprawczych. Korzystanie z określonych miejsc napraw jest silnie skorelowane z tym, czy samochód został kupiony jako nowy czy też używany. W przypadku zakupu nowego auta, serwisowanie odbywa się w serwisie danej marki. Żaden z respondentów, którzy kupili auto jako używane, nie korzystał z dedykowanego, autoryzowanego serwisu.

Zobacz, gdzie Polak tanio naprawia auto - czytaj dalej>>>





Reklama




Jakie są przyczyny odwiedzania warsztatów niezależnych lub autoryzowanych serwisów? 57 proc. kierowców jedzie tam w celu przeprowadzenia innych napraw, tj. indywidualnych napraw/prac przy samochodzie. Z usług posprzedażnych (dokonanie prac serwisowych lub konserwacyjnych) korzysta 28 proc. Wypadek zmusza 7 proc. kierowców, a przegląd klimatyzacji i prace gwarancyjne powodują przyjazd odpowiednio 3 i 2 proc. polskich użytkowników samochodów.


"Polski rynek motoryzacyjny zdominowany jest przez samochody używane, w zaawansowanym wieku. Dane z badania TNS OBOP pokazują, że auta te są naprawiane głównie samodzielnie przez ich właścicieli lub przez niezależnych mechaników w małych warsztatach. Stosunkowo niewielka częstotliwość wizyt w warsztatach wskazuje, że Polacy korzystają z nich w ostateczności, kiedy samodzielna naprawa wydaje się zbyt trudna, przekraczająca ich własne techniczne umiejętności." - komentuje wyniki badania Magdalena Sawińska, lider sektora badań rynku motoryzacyjnego TNS OBOP.