Spośród dziesięciu marek samochodowych najczęściej sprzedawanych w Europie, to Fiat jest tą, która już trzeci rok z rzędu osiągnęła najniższą średnią wartość emisji CO2 w samochodach sprzedanych w roku 2009: 127,8 g/km (133,7 g/km w 2008). To właśnie auta tego producenta pobiły konkurencję z Japonii, Francji i Niemiec. Raport opublikowała firma JATO.
>>>Rewolucyjny silnik Fiata wyprodukują Polacy
W pierwszej dziesiątce, Fiat pokonał następujące marki: Toyota (130,1 g/km), Peugeot (133,6 g/km), Renault (137,5 g/km), Citroen (137,9 g/km), Ford (140,0 g/km), Opel/Vauxhall (148,9 g/km), Volkswagen (150,4 g/km), Audi (160,9 g/km), Mercedes (176,4 g/km).
"Obecne osiągnięcia marki Fiat na tym polu to zasługa nowej generacji silników Multiair 1.4 16V (Euro 5) oraz 1.3 Multijet drugiej generacji też spełnia Euro 5(silnik powstaje w Bielsku-Białej), które w znacznym stopniu przyczyniły się do tego wyniku. Także inne silniki spełniają Euro 5 - wysokoprężne to 1.6 Multijet /105 KM; 2.0 16V Multijet/135 KM, benzynowy - 1,6 16V/120 KM. Nowa Alfa Romeo Giulietta będzie dostępna z 4 silnikami turbo, wszystkie zgodne z Euro 5, wyposażone są w system Start&Stop - są to dwa silniki benzynowe 1.4 TB/120 KM i 1.4 TB Multiair/170 KM oraz dwa silniki diesla: 1.6 Multijet II/105 KM oraz 2.0 Multijet II/170 KM. Nowy silnik TWIN-Air z Polski stosowany w przyszłości w samochodach marki Fiat (Fiat 500 - 95 g CO2/km), jeszcze bardzie powinien umocnić naszą markę na pozycji lidera - producenta samochodów najbardziej ekologicznych w Europie.” - powiedział dziennikowi.pl Bogusław Cieślar, szef biura prasowego Fiata w Polsce.
Zobacz, jakim cudem auta z Polski pobiły niemieckie - czytaj dalej>>>
Na czym polega technologia Multiair w silnikach benzynowych? Dzięki elektro-hydraulicznemu systemowi sterowania zaworami zapewnia zawsze optymalne spalanie, z obniżeniem aż do 25 proc. emisji CO2, przy jednoczesnym wzroście mocy o 10 proc.
"Awangardowe technologie zastosowano także w zakresie silników wysokoprężnych wraz z silnikiem 1.3 Multijet drugiej generacji o mocy do 95 KM (red. motor jest produkowany w Bielsku-Białej). Dzięki 8 wtryskom na cykl, silnik 1.3 Multijet II umożliwia uzyskanie momentu wyższego o 25 proc. przy niskich obrotach, przy jednoczesnym obniżeniu emisji o 6 proc.” - tłumaczy Cieślar.
Zobacz, jakim cudem auta z Polski pobiły niemieckie -czytaj dalej>>>
Grupa Fiata także okazała się pierwszą w rankingu (131,0 g/km), wyprzedzając Toyotę, PSA Peugeot Citroen, Renault i Hyundaia.
"Najwyższe podium na poziomie grupy to głównie zasługa marki Fiat, ale także bardzo dobrego wyniku Alfa Romeo - marki, która dzięki średniej redukcji wynoszącej 18,3 g/km i przy 109 542 sprzedanych samochodach, osiągnęła najwyższą globalną redukcję emisji CO2. Do uzyskania tak doskonałego rezultatu w zasadniczy sposób przyczynił się również nadzwyczajny wzrost wykorzystania metanu, najbardziej ekologicznego i ekonomicznego paliwa będącego dzisiaj na rynku. Polskim wkładem do ponad 350 tys. sprzedanych samochodów Fiat Natural Power jest panda z fabryczną instalacją CNG (gaz ziemny) produkowana w Tychach." - dodał Cieślar.
Cieślar wskazał też na inne rozwiązania eko-technologiczne, takie jak system Start&Stop czy też program eco:Drive, który umożliwia analizę stylu jazdy kierowcy, pomagając mu w zoptymalizowaniu zużycia paliwa oraz emisji.