Twin-Air tak nazywa się nowa rodzina dwucylindrowych jednostek napędowych stworzonych przez Fiat Powertrain Technologies (FPT). Włoski koncern pochwalił się nią podczas salonu samochodowego Genewie. "Obecnie trwają przygotowania do uruchomienia seryjnej produkcji silników Twin-Air w fabryce w Bielsku-Białej. To nowa inwestycja Fiata w Polsce. Trudno mówić o dokładnym terminie, ale spodziewamy się, że uda się nam ją rozpocząć jeszcze w tym półroczu.” - powiedział dziennikowi.pl Bogusław Cieślar, szef biura prasowego Fiata w Polsce.
Co jest tak niezwykłego w nowej rodzinie jednostek Fiata? "Nowy silnik dysponuje rewolucyjnym systemem Multiair. Ponadto poprzez wysoki stopień zastosowania koncepcji downsizing, czyli miniaturyzacji, oraz modyfikacji elementów mechanicznych, nowa rodzina silników, dysponujących mocą od 65 do 105 KM, emituje o 30 proc. mniej CO2 niż inne silniki o takich samych osiągach. Specjalną uwagę zwrócono również na poziomy hałasu i drgań aby zapewnić przynajmniej taki sam poziom drgań jak przy silniku czterocylindrowym, z zachowaniem identycznych osiągów, ale nie zmieniając dźwięku charakterystycznego dla dwucylindrowych silników.” - wyjaśnił nam Cieślar.
Połączenie silnika małolitrażowego z najnowszej generacji turbosprężarką zapewnia porównywalne lub nawet lepsze osiągi oraz mniejsze zużycie paliwa i niższy poziom emisji niż większe silniki.
Co więcej: turbodoładowanie znacznie zwiększa maksymalny moment obrotowy, sprawiając, że jest on osiągalny przy bardzo niskich obrotach, w wyniku czego, w porównaniu do silników z tradycyjnym układem ssącym, silnik ten oferuje większą elastyczność i lepszą szybkość reakcji.
>>>Śliczna Giulietta prosto z Genewy
Sercem układu Multiair jest system sterowania zaworami elektro-hydraulicznymi, który zmniejsza zużycie paliwa, sterując przepływem powietrza bezpośrednio przez zawory ssące (z pominięciem przepustnicy). Układ Multiair zmniejsza poziom emisji zanieczyszczeń (dzięki ulepszonej kontroli spalania), jak również poprawia osiągi, w porównaniu do tradycyjnego silnika o takiej samej pojemności.
O nowej rodzinie Twin-Air opowiada Paolo Martinelli, wiceprezes Fiat Powertrain.
p
3,7 l/100 km - zobacz co potrafi rewolucyjny silnik Fiata - czytaj dalejamp;gt;amp;gt;amp;gt;
Twin-Air zadebiutował w Genewie pod maską fiata 500 (auta produkowanego w Tychach), pierwszym modelu, w jakim silnik ten będzie montowany od lipca. Jak mówią inżynierowie samochód z dwucylindrowym silnikiem o mocy 85 KM z turbodoładowaniem, może pochwalić się najniższym poziomem emisji CO2 wśród silników benzynowych (do 95 g/km), co ważne bez kompromisu pod względem osiągów i przyjemności prowadzenia.
gt;gt;gt;Najszybszy kabriolet wyprodukują Polacy!
W porównaniu do dwóch, obecnie dostępnych silników benzynowych, zapewnia on znacznie lepsze osiągi przy niższym zużyciu paliwa. Nowy, dwucylindrowy silnik z turbodoładowaniem, o mocy 85 KM spala o 15 proc. mniej paliwa (3,7 l/100 km poza miastem) przy osiągach lepszych o 25 proc. względem silnika 1,2 8V, przy czym w porównaniu do silnika 1,4 16V zużycie paliwa jest mniejsze aż o 30 proc. z zachowaniem porównywalnych osiągów i identycznej przyjemności prowadzenia.
Ponadto, w porównaniu do czterocylindrowego silnika o identycznych osiągach i średniej pojemności, nowy silnik jest znacznie krótszy (-23 proc.) i lżejszy (-10 proc.). Dlatego inżynierowie Fiata mówią o drodze do dalszych, ciekawych ulepszeń, jak np. zasilanie metanem (już wkrótce dostępna będzie wersja silnika TWIN-AIR na metan) lub technologia hybrydowa.
Obiecująco zapowiada się ta ostatnia informacja, czyli połączenie tradycyjnego silnika z silnikiem elektrycznym. Niewielki rozmiar silnika TWIN-AIR oraz urządzenie zastosowane między silnikiem a skrzynią biegów, służące do magazynowania i oddawania energii, którą normalnie wytraca się podczas hamowania, sprawiają, że silnik ten bez problemu nadaje się do zestawienia z silnikiem elektrycznym.