Niemieckie kombi w Polsce tańsze niż Skoda? Oto nowy model. A zaczęło się od… drwin
1 Wszystko zaczęło się w 1963 roku od modelu kadett A caravan. Opel zaprezentował swoje pierwsze kompaktowe kombi - samochód o funkcjonalności vana - stąd nazwa car-a-van. Pojemny bagażnik i miejsce dla 6 osób dzięki trzeciemu rzędowi siedzeń, a ponadto nowy, dynamiczny silnik i niskie koszty utrzymania sprawiły, że kadett A odniósł sukces, a Opel do 1965 roku wyprodukował prawie 650 tys. sztuk tego modelu. Właściciele tradycyjnych małych samochodów byli pod wrażeniem przestronnego wnętrza. Bagażnik mieścił dużo, a korek zbiornika paliwa znajdował się na zewnątrz! "Opel Kadett, w skrócie: OK. Już nigdy nie poczujesz zapachu benzyny w bagażniku" - napisali specjaliści od reklamy Opla, dając tą złośliwością prztyczka w nos konkurencyjnego Volkswagena. Jak na tamte czasy nowoczesny, umieszczony z przodu silnik chłodzony cieczą był zaliczano do przewagi kadetta nad garbusem (ten model VW jest określany dzieckiem Hitlera). Czterocylindrowa jednostka napędowa o pojemności 993 ccm osiągała moc 40 KM.
Opel
2 W 1965 roku nowa seria B zastąpiła pierwszy model A. Nowa wersja była dłuższa - miała ponad 4 m. Caravan z przestrzenią ładunkową o długości 1,57 m od początku sprzedaży był dostępny w wersji dwu- i czterodrzwiowej. Nowemu modelowi przybyło nie tylko centymetrów, ale i koni mechanicznych. Inżynierowie Opla zwiększyli średnicę cylindra w czterocylindrowym silniku o 3 mm. Podstawowa jednostka o pojemności 1078 ccm osiągała moc 45 KM. Dostępny był także silnik 1.1 S o wyższym stopniu sprężania i mocy 55 KM. Ten model kadetta od września 1965 do lipca 1973 roku wyprodukowano w ponad 2,6 mln sztuk. W 1966 roku eksport z Niemiec przekroczył 50 proc. - kadetta można było kupić w 120 krajach świata.
Opel
3 Kadett C w wersji karavan najpierw pojawił się w wersji dwudrzwiowej, a od 1976 roku był dostępny także z drugą parą drzwi. W latach 1973-1979 wyprodukowano ich aż 1,7 mln. Kadett C z napędem na tylną oś zadebiutował w sierpniu 1973 roku. Najpopularniejszy silnik 1.2 rozwijał moc 60 KM i 88 Nm momentu obrotowego. "Kadetta nie tylko wyjątkowo dobrze się prowadzi - został on też precyzyjnie zaprojektowany i starannie wykonany. Jest niewymagający w utrzymaniu, łatwy w naprawie i ekonomiczny w eksploatacji" - można było przeczytać w 1973 roku w magazynie "auto motor und sport".
Opel
4 Nadjechała czwarta generacja powojennego kadetta. Pierwszy model Opla z napędem na przednią oś i umieszczonym poprzecznie czterocylindrowym silnikiem zadebiutował we Frankfurcie w 1979 roku jako kadett D. Auto miało 4,20 m długości. Kadett został wyposażony w nowy silnik 1.3 OHC, osiągający moc 60 lub 75 KM. Oprócz kombi o pojemności bagażnika do 1425 litrów dostępne były tylko fastbacki z mocno pochyloną tylną szybą. Dla rodzin przygotowano luksusowo wyposażoną wersję caravan "Voyage Berlina". Do innych modyfikacji technicznych zaliczały się: niższe i bardziej zwarte podwozie, nowe tłumiki drgań układu kierowniczego oraz wewnętrznie wentylowane przednie tarcze hamulcowe. Łącznie w latach 1979-1984 wyprodukowano 2,1 mln sztuk kadetta D.
Opel
5 Drugi Kadett z napędem na przednią oś, produkowany w latach 1984-1991, uzyskał tytuł "Samochodu Roku 1984". Opel sprzedał 3 779 289 egzemplarzy tego auta i ustanowił w swoim czasie rekord wśród modeli niemieckiej. Poprzedni kadett D ze współczynnikiem oporu aerodynamicznego równym 0,39 był najlepszy w swojej klasie, ale wynik ten bladł w porównaniu z wartością, jaką uzyskał jego następca. Po 1200 godzinach testów w tunelu aerodynamicznym odmiana pięciodrzwiowa osiągnęła współczynnik 0,32 (caravan - 0,35). W 1987 roku w całej Europie zarejestrowano 625 tys. nowych kadettów E. Do tego czasu dwu- i czterodrzwiowa odmiana wersji kombi wspięły się już na szczyt w swojej klasie. W 1987 roku dwa caravany z 54 konnymi dieslami wyruszyły w liczącą 30 tys. km trasę z Alaski do Ziemi Ognistej. Oba auta dotarły na miejsce bez szwanku. Od kwietnia 1989 roku wszystkie kadetty z silnikami benzynowymi przeznaczone na rynek niemiecki były wyposażone w katalizatory.
Opel
6 Opel kadett zmienia się w astrę. Następca kadetta przejął nazwę po brytyjskiej siostrze (czwarta generacja kadetta była od 1980 roku sprzedawana w Wielkiej Brytanii jako vauxhall astra). Kierowcy preferowali bogato wyposażoną wersję caravan club z silnikami o mocy do 115 KM. Wszystkie astry były oferowane z aktywnym systemem pasów bezpieczeństwa z napinaczami (z przodu) i regulowaną wysokością, siedziskami foteli zapobiegającymi wysunięciu się spod pasów bezpieczeństwa oraz ochroną boczną (podwójne stalowe wzmocnienia rurowe we wszystkich drzwiach). Po raz pierwszy też wszystkie silniki wyposażono w katalizatory. W latach 1991-1997 wyprodukowano około 4,13 mln egzemplarzy astry F, co sprawiło, że był to najlepiej sprzedający się model w całej historii firmy Opel.Przypominamy, że pierwszym samochodem jaki został wyprodukowany w Gliwicach był opel astra classic (kontynuacja astry F) - licznik śląskiej fabryki ruszył 31 sierpnia 1998 roku.
Opel
7 Od rozpoczęcia sprzedaży wiosną 1998 roku nowa astra była oferowana jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi. Samochód miał w pełni ocynkowane nadwozie. Bezpieczeństwo aktywne wzmocniono zwiększeniem o 30 proc. jasności reflektorów halogenowych z żarówkami H7. Całkowicie przeprojektowano podwozie z systemem DSA - w ocenie konstruktorów zapewniało ono komfort, zwrotność i bezpieczne prowadzenie nawet przy pełnym obciążeniu. Rozstaw osi wydłużono o około 11 cm, a to przełożyło się na powiększenie wnętrza. W 2002 roku na rynku pojawiło się najszybsze kombi w historii - astra OPC caravan (na niemieckiej autostradzie nawet 240 km/h).
Opel
8 Astra H to 12 silników o mocy od 90 do 240 KM oraz siedem wariantów nadwozia. Dzięki takiej różnorodności Oplowi udało się sprzedać ponad 2,7 mln sztuk tego modelu (produkcję uruchomiono w marcu 2004 roku. Trzecia generacja astry została wyposażona adaptacyjny system podwozia IDSPlus z elektronicznie sterowanym systemem tłumienia, do tej pory oferowanym tylko w samochodach luksusowych oraz sportowych, a także reflektory adaptacyjne z funkcją dynamicznego oświetlania zakrętów. Euro NCAP przyznała astrze najwyższą ocenę (5 gwiazdek) za ochronę dorosłych pasażerów.
Opel
9 Pierwszy Sports Tourer, zamiast caravan. W nowym kombi Opla po złożeniu tylnych siedzeń z systemem FlexFold samochód oferował do 1550 litrów przestrzeni bagażowej. System rozpoznawania znaków drogowych sprzężony z przednią kamerą informował kierowcę o ograniczeniach prędkości i zakazach wyprzedzania. Ostrzegał także przed niekontrolowanym opuszczeniem pasa ruchu. Dzięki reflektorom adaptacyjnym z systemem AFL+ astra mogła doświetlać drogę na zakręcie, a w razie potrzeby nawet automatycznie przełączyć światła z drogowych na mijania lub odwrotnie. Kierowcy astry otrzymali nowe fotele, opracowane razem z ekspertami w dziedzinie medycyny i profilaktyki chorób kręgosłupa AGR (Akcja na rzecz Zdrowych Pleców).
Opel
10 Wreszcie nowa astra sports tourer, która jest w Polsce najtańszym kombi niemieckiej marki. Co ciekawe, najnowsza generacji astry ST ma takie same wymiary zewnętrzne jak odchodząca (długość 4702 mm, szerokość 1871 mm i wysokość 1510 mm), a mimo to miejsca w środku przybyło. W porównaniu do poprzedniej wersji jest lżejsza nawet o 190 kg. Warto zaznaczyć, że przy identycznych rozmiarach pojemność kufra nowej astry sports tourer jest większa o 80 l w porównaniu do poprzedniej generacji i wynosi 1630 l (stara astra kombi zabiera maksymalnie 1550 l). To dużo, bo dla porównania volkswagen golf variant mieści maksymalnie 1620 l.Silniki? Najmniejszą pod względem pojemności skokowej jest litrowa trzycylindrowa jednostka turbo o mocy 105 KM. Producent twierdzi, że model z tym silnikiem i przekładnią Easytronic 3.0 będzie najoszczędniejszym samochodem na benzynę w swojej klasie - ma średnio spalać ok. 4 litrów na 100 km w cyklu mieszanym.
Opel / www.weigl.biz
11 Nowa astra ST jako pierwsza w klasie "patrzy na świat" przez matrycowe światła LED IntelliLux. System składa się 16 segmentów diodowych - po 8 z każdej strony pojazdu. Jak to działa? Bez wdawania się w techniczne zawiłości - elektronika tak steruje snopem świateł, by ich zasięg był jak największy nawet przy dużym ruchu (rozwiązanie doświetla pobocze lub sąsiedni pas ruchu bez oślepiania innych kierowców). Producent twierdzi, że dzięki temu rozwiązaniu kierowca może dostrzec ew. przeszkody nawet o 40 metrów wcześniej. W Polsce nową astrę sports tourer można już zamawiać - samochód w najtańszej wersji essentia z silnikiem benzynowym 1.4/100 KM kosztuje od 63 800 zł. Co na to konkurencja? Najtańsza skoda octavia kombi z 85-konnym napędem kosztuje podobnie (z 1.2/110 KM od ponad 68 tys. zł). Volkswagen golf variant - niemal 68 tys. zł. Ford focus kombi to wydatek 67 tys. zł. Toyota auris touring sports - od prawie 68 tys.
Opel
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję