Spala 0,9 l na 100 km i jest już w Polsce! Nowy volkswagen XL1 szokuje techniką. Zdjęcia
1 Zacznijmy pomiarów. XL1 ma długość 3888 mm, szerokość 1665 mm i wysokość tylko 1153 mm. Dla porównania: aktualne polo ma podobną długość (3972 mm) i szerokość (1682 mm), jest jednak znacznie wyższy (1462 mm). Nawet rasowy samochód sportowy, jak porsche cayman, jest o 141 milimetrów wyższy (1294 mm). Rozstaw osi wynosi 222 cm.
Volkswagen
2 Wygląd? Tu najważniejsza była aerodynamika. Jak zapewniają konstruktorzy kształt karoserii XL1 zapewnia współczynnik oporu o wartości 0,189. Mercedes chwalił się, że stworzył rekordzistę w wśród samochodów produkowanych seryjnie - 0,22 to wynik mercedesa CLA. Tym samym VW bije Mercedesa na tym polu…
Volkswagen
3 W walce o rekordowo niski wynik spalania inżynierowie musieli bezkompromisowo zmniejszyć masę i współczynnik oporu powietrza samochodu. W tym celu między innymi lusterka zastąpiono małymi kamerami wbudowanymi w korpus drzwi - w środku obraz wyświetlany jest na monitorach LCD.
Volkswagen
4 Poza mniejszym oporem powietrza takie rozwiązanie ma jeszcze jedną zaletę - podczas pochmurnych dni czy też późnym popołudniem obraz wyświetlany na monitorze jest jaśniejszy i wyraźniejszy. Co ciekawe zanim XL1 wyjechał na polskie drogi producent musiał zdobyć odpowiednie dokumenty… Ze względu na nietypowe rozwiązania w tym samochodzie musieliśmy wystąpić o indywidualne świadectwo homologacji tego modelu w Polsce. Procedura wydłużyła się ze względu na brak lusterek, ale ostatecznie uzyskaliśmy niezbędne dokumenty, aby można było XL1 zarejestrować i kierowcy mogli poruszać się nim w ruchu ulicznym - powiedział w rozmowie z portalem dziennik.pl Tomasz Tonder, kierownik do spraw PR Volkswagena.
Volkswagen
5 Na pokładzie XL1 mogą podróżować dwie osoby. Do środka wsiada się przez unoszone do góry drzwi/skrzydła - w razie wypadku w wydostaniu się z roztrzaskanego auta pomogą ładunki pirotechniczne, które zostaną odpalone automatycznie.
Volkswagen
6 Volkswagen XL1 napędzany jest hybrydowym systemem łączącym dwucylindrowy silnik 0,8 TDI o mocy 48 KM z elektrycznym o mocy 27 KM (prąd czerpie z litowo-jonowej baterii), które współpracują z 7-stopniową przekładnią automatyczną DSG. Napęd trafia na tylne koła. Pojazd ten może rozwijać prędkość maksymalną 160 km/h i przyspieszać od 0 do 100 km w ciągu 12,7 sekundy.
Volkswagen
7 Jednorazowe ładowanie do pełna litowo-jonowych baterii pozwala w trybie elektrycznym pokonać dystans do 50 km. Auto jest perfekcyjnie opływowe (Cd 0,189) i ma nisko umieszczony środek ciężkości (wysokość samochodu 1153 mm). Karoseria to popis inżynierii wagi piórkowej. Volkswagen buduje XL1 w przeważającej części z lekkiego i wytrzymałego tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFK). Ile waży ten cud niemieckiej inżynierii?
Volkswagen
8 XL1 waży 795 kg. Z tego 227 kg przypada na całą jednostkę napędową wraz z baterią, 153 kg na zawieszenie, 80 kg na wyposażenie i 105 kg na elektrykę. Pozostaje 230 kg, i dokładnie tyle waży nadwozie z CFK (tworzywo sztuczne wzmacniane włóknem węglowym) wraz z podnoszonymi drzwiami, przednią szybą ze specjalnego cienkiego szkła oraz znaną ze sportu motorowego, kabiną typu monocoque. Łącznie 21,3 procent nowego XL1, czyli 169 kilogramów to CFK. Do produkcji 22,5 procent wszystkich części (179 kilogramów) Volkswagen zastosował metale lekkie. Tylko 23,2 procent (184 kilogramy) nowego XL1 to stal i stopy żelaza. Pozostałe kilkanaście procent rozdziela się na różne inne tworzywa sztuczne (np. boczne szyby z poliwęglanu), metale, włókna naturalne oraz płyny robocze i elektronikę.
Volkswagen
9 Zdaniem konstruktorów dzięki lekkości konstrukcji na utrzymywanie stałej prędkości 100 km/h XL1 potrzebuje 8,4 KM. W trybie elektrycznym na przejechanie 1 km samochód zużywa mniej niż 0,1 kWh. Lekkie aluminium wykorzystano przy budowie układu jezdnego. Wisienką na torcie są magnezowe felgi zza których wyglądają ceramiczne tarcze hamulcowe.
Volkswagen
10 Zbiornik paliwa ma 10 litrów pojemności. Na ile kilometrów to ma wystarczyć? W przypadku, kiedy samochód ma akumulatory naładowane do pełna wówczas łączny zasięg auta na prądzie i oleju napędowym to niemal 500 km (dokładnie 499 km). W opinii producenta średnie spalanie ma wynosić 0,9 l na 100 km.
Volkswagen
11
Podobna filozofia układu napędowego została zastosowana na szerszą skalę - w produkowanych wielkoseryjnie golfie GTE i passacie GTE, czyli autach które już w tym roku pojawią się na polskim rynku.
Przypominamy, że wszystko zaczęło się od zaprezentowania w 2002 roku 1-litrowego auta. Siedem lat później pojawił się L1 (ze względu na aerodynamikę pasażer siedział za kierowcą).
Volkswagen
12 W produkcyjnym XL1 fotele umieszczone są prawie jak w normalnych autach, jeden obok drugiego, z lekkim przesunięciem fotela pasażera do tyłu.
Volkswagen
13 XL1 jest produkowany przez Volkswagen Osnabruck GmbH. Tam, w byłych zakładach Karmanna, około 1800 pracowników produkuje obecnie między innymi Golfa Cabriolet i nowego Porsche Boxster. Specjaliści z Osnabrück przy wytwarzanym w małej serii XL1 nie pracują jednak tak samo, jak przy samochodach wielkoseryjnych, lecz jak w tradycyjnej manufakturze. Tak jak przy pojazdach z produkcji wielkoseryjnej, także w przypadku XL1 wiele komponentów, jak monocoque, silniki, osie czy akumulatory, są dostarczane z innych zakładów i przez poddostawców. Cena?
Volkswagen
14
Cena? Volkswagen XL1 został wyceniony na 111 tys. euro (ponad 440 tys. zł). Ktoś chętny? Niestety wszystkie 200 sztuk jakie zaplanował VW już sprzedano.
Jedyna szansa to rynek wtórny - można jednak się spodziewać, że ten samochód będzie wówczas warty tyle, ile pierwszy właściciel zażąda od zainteresowanego - biorąc pod uwagę kolekcjonerską ilość tych aut cena transakcyjna może być kosmicznie wyższa niż za fabrycznie nowy model.
Volkswagen
15
Volkswagen
16
Volkswagen
17
Volkswagen
18
Volkswagen
19
Volkswagen
20
Volkswagen
21
Volkswagen
22
Volkswagen
23
Volkswagen
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję