Zobacz, jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz policji i samochód ITD
1 Nieoznakowane radiowozy z wideorejestratorem to najskuteczniejsza broń policji. Nigdy nie wiadomo, gdzie polują, a ich najczęstszą ofiarą jest kierowca, który przekracza prędkość dwu-, a nawet trzykrotnie. Wideorejestratorem można dokumentować również inne wykroczenia. Takie "tajne" radiowozy wyglądają niepozornie - patrolują drogi incognito, wtapiają się w tłum innych aut na drodze.
policja.pl
2 Najlepiej, jeśli jest to bardzo popularny samochód - a takim niewątpliwie jest opel insignia, volkswagen passat czy skoda superb. Ciekawostką jest nieoznakowane BMW serii 5 (E60) - radiowóz świętokrzyskiej policji...
policja.pl
3 W kabinie zamontowano dwie kamery - mogą filmować auta jadące zarówno przed, jak i za nimi. Jak działa policyjny wideorejestrator?
policja.pl
4 Żeby nagranie mogło być dowodem winy, radiowóz wyposażony w wideorejestrator musi przynajmniej przez chwilę jechać z tą samą prędkością co namierzony kierowca. Oznacza to, że policjanci najzwyczajniej mierzą wówczas własną prędkość...
policja.pl
5 Bystre oko zauważy dodatkowe lampy diodowe pod białym kloszem po lewej i prawej stronie przedniego zderzaka. Kiedy błyskają na niebiesko w uproszczeniu oznacza to, że policjanci mają już gotowy film z wyczynem kierowcy…
policja.pl
6 Nieoznakowane radiowozy z wideorejestratorem to najskuteczniejsza broń policji. Nigdy nie wiadomo, gdzie polują, a ich najczęstszą ofiarą jest kierowca, który przekracza prędkość dwu-, a nawet trzykrotnie. Wideorejestratorem można dokumentować również inne wykroczenia. Takie "tajne" radiowozy wyglądają niepozornie - patrolują drogi incognito, wtapiają się w tłum innych aut na drodze.
policja.pl
7 Kamerami pokładowymi oraz "nagrywarką" steruje przy pomocy przewodowego pilota policjant, który siedzi obok kierowcy radiowozu...
policja.pl
8
8-calowy monitor z dowodem winy - to urządzenie najczęściej oglądają kierowcy siedzący na tylnej kanapie radiowozu. Wbrew twierdzeniom sprzedawców antyradarów, wideoradar nie emituje żadnych fal, które mogłyby go zdradzić.
Jedynym sposobem jest zachowanie czujności - jeżeli zobaczymy, że "na ogonie" pojawił się samochód, który zrównał prędkość do naszej, lepiej zwolnić i ustąpić mu drogi. W takiej sytuacji policjanci zazwyczaj dają spokój.
Inaczej sytuacja wygląda z samochodami ITD...
policja.pl
9 Obecnie flota nieoznakowanych radiowozów składa się z 29 aut. Każdy z tych samochodów można rozpoznać. Po pierwsze - z atrapy chłodnicy wstaje widoczna gołym okiem głowica radaru. W praktyce aparatura uwiecznia na zdjęciach tylko te pojazdy, które przekraczają prędkość dozwoloną o więcej niż 20 km/h.
CANARD / Mariusz Kubiak
10 Pod rejestracją widać dwie duże lampy błyskowe - służą do doświetlania zdjęć w gorszych warunkach atmosferycznych.
CANARD / Mariusz Kubiak
11 Na dachu lub klapie bagażnika samochodu łatwo można zauważyć stojące obok siebie dwie, trzy lub nawet cztery anteny. Do czego służy taki zestaw?
CANARD / Mariusz Kubiak
12 Jedna antena to CB, pozostałe (GSM) służą do automatycznego przesyłania zdjęć - fotografie są przesyłane za pośrednictwem sieci komórkowej szyfrowanym połączeniem bezpośrednio do centrali systemu Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). Jak polują?
CANARD / Mariusz Kubiak
13 Na autostradach samochód ITD uzbrojony w fotoradar jeździ prawym pasem i fotografuje auta, które go wyprzedzają. Kierowcy nieświadomie wpadają w sidła radaru. O przekroczeniu prędkości i mandacie dowiedzą się za jakiś czas z listu.
CANARD / Mariusz Kubiak
14 Rejestracja - numery rejestracyjne wszystkich samochodów wykorzystywanych przez inspektorów ITD zaczynają się literami WE, a kończą CW lub CE.
CANARD / Mariusz Kubiak
15 Tablet, który jest umocowany w okolicy obiektywu i deski rozdzielczej, służy przede wszystkim do przygotowania urządzenia rejestrującego do pracy, tzn. uruchomienia, konfiguracji, ustawienia progów wyzwolenia. Za jego pośrednictwem inspektor ITD wydaje wszystkie polecenia dotyczące fotoradaru.
CANARD / Mariusz Kubiak
16 Obiektyw - urządzenie umieszczone tuż za przednia szybą pojazdu, służy do rejestracji wykroczeń.
CANARD / Mariusz Kubiak
17 Urządzenie rejestrujące jest zainstalowane w bagażniku nieoznakowanego samochodu ITD. Co ciekawe system zainstalowany na pokładzie auta to nic innego jak rozłożony na części pierwsze klasyczny fotoradar widywany przez kierowców np. na trójnogu przy drodze.
CANARD / Mariusz Kubiak
18 Zdarza się, że nieoznakowane auta inspekcji parkują w przydrożnych zatoczkach lub poboczach i w ten sposób łapią kierowców. Taka praktyka wzbudziła nawet kontrowersje…
CANARD / Mariusz Kubiak
19 Kontrowersje budziło to, że w tym momencie działały jak klasyczny fotoradar umieszczony na maszcie, z tą różnicą, że nie było żadnego ostrzeżenia o pomiarze prędkości (gdy kierowca zbliża się do urządzenia stacjonarnego, informuje go o tym znak).
CANARD / Mariusz Kubiak
20 Dlatego jakiś czas temu rzecznika praw obywatelskich prof. Irena Lipowicz w wystąpieniu skierowanym do ministra transportu sugerowała, że inspekcja wykorzystuje swoje nieoznakowane radiowozy niezgodnie z prawem. Szef GITD Tomasz Połeć stwierdził, że jeśli pani rzecznik nie podobają się jego nieoznakowane radiowozy, to należałoby odtajnić też wszystkie inne. Nie tylko GITD, ale i policji, Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej czy służby więziennej. Efekt? Samochody Inspekcji dalej są zamaskowane i wtapiają się w otoczenie jak kameleony.
CANARD / Mariusz Kubiak
21
CANARD / Mariusz Kubiak
22
CANARD / Mariusz Kubiak
23
CANARD / Mariusz Kubiak
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję